با وجود همه توطئه‌های درونی و بیرونی که انحلال بسیج مردمی عراق را نشانه رفته بود، الحشدالشعبی روز گذشته با برگزاری رژه گسترده ضمن آشکار ساختن گوشه‌ای از توان نظامی خود، نمایشی از اقتدار ملت عراق را به رخ جهانیان کشید.

نمایش اقتدار ملت عراق

رژه نظامی این سازمان به مناسبت هشتمین سالگرد تأسیس آن و آغاز عملیات آزادسازی شهرهای تحت کنترل داعش، با حضور «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر و فرماندهی کل نیروهای مسلح این کشور در دیالی برگزار شد. الحشدالشعبی در جریان این رزمایش از سیستم‌های هدایت و کنترل پهپادهای خود که به دست نیروهای عراقی تولید شده رونمایی کرد. پیشتر، مقامات عراق اعلام کرده بودند این مراسم در پایگاه نظامی شهید ابومنتظر المحمداوی با مشارکت برخی از بخش‌های نظامی وزارت دفاع و کشور و سرویس مبارزه با تروریسم برگزار خواهد شد. پایگاه یاد شده، در ۱۰ کیلومتری شهرک «الخالص» در شمال شهر بعقوبه مرکز استان دیالی قرار دارد و زمانی مقر اصلی گروهک تروریستی منافقین بود که در سال ۲۰۱۲، طی یک فرایند طولانی تخلیه و به دولت عراق تحویل شد. در پایان رژه نظامی الحشدالشعبی، نیروهای این سازمان با آیت‌الله سید علی سیستانی مرجعیت عالی‌قدر شیعیان در عراق تجدید پیمان کردند. آیت‌الله سیستانی با فتوای تاریخی خود در ۲۳ ژوئیه ۲۰۱۴ (خرداد۹۳) به عنوان بنیان‌گذار سازمان مردمی و نظامی الحشدالشعبی عراق شناخته می‌شود. 
نمایش قدرت بسیج مردمی عراق در حالی اتفاق می‌افتد که این کشور هنوز هم با دسیسه‌های مختلف دست و پنجه نرم می‌کند. دیپلمات پیشین کشورمان در گفت‌وگو با قدس ضمن بیان این نکته در باب اهمیت برگزاری رژه گسترده از سوی این سازمان گفت: الحشدالشعبی اگرچه در ابتدا با هدف مقابله با گروهک تروریستی داعش شکل گرفت اما امروز هم کارکردهای بسیاری برای آن وجود دارد. 
دکتر مرتضی موسوی خلخالی عنوان کرد: توطئه غربی -سعودی همچنان به جد علیه عراق فعال است. حتی همین روزها هم اخباری از حملات ایذایی تروریست‌ها در نقاط مختلف همسایه غربی به گوش می‌رسد. ضمن اینکه رویکرد عجیب کردها و به‌ویژه نزدیکی بارزانی‌ها به رژیم صهیونیستی خطرات جدیدی پیش روی بغداد قرار داده است. در این میان نیروی مقاومت الحشدالشعبی می‌تواند تضمینی برای امنیت این کشور باشد و برگزاری این رژه بازتاب بیرونی آن است. وی در این باره تصریح کرد: البته که بهانه‌جویی‌ها برای انحلال این چتر امنیتی ملت عراق در گذشته هم وجود داشته و در آینده نیز با خط دهی از مسیرهای خاص ادامه خواهد داشت. با این وجود این روزها مردم عراق فارغ از قومیت‌ها بسیج مردمی را به عنوان یک رکن مهم امنیتی پذیرفته‌اند. ضمن اینکه اقدام نخست‌وزیر پیشین عراق در بردن الحشدالشعبی به عنوان زیرمجموعه نیروهای امنیتی بهانه‌جویی‌ها را خنثی کرد و نباید به این‌گونه مسائل توجه داشت. «حیدر العبادی» با صدور حکمی حکومتی در ۲۴ فوریه ۲۰۱۶ (۵ اسفند ۹۴) در آخرین ماه‌های جنگ با داعش، الحشدالشعبی را یک سازمان مستقل تحت دستور مستقیم فرماندهی نیروهای مسلح عراق اعلام کرد. با وجود این هنوز برخی بر ضرورت ادغام آن در ارتش و پلیس تأکید دارند.
موسوی خلخالی درباره دلیل دیگر اهمیت اقدام الحشدالشعبی تصریح کرد: عراق به عنوان کشوری که در محل تلاقی فرهنگ‌های مختلف قرار داشته از ادیان و اقوام مختلف تشکیل شده است. در این بین عراق امروزین با این ویژگی فرهنگی در ترسیم افق پیش روی خود ناچار به برقراری رابطه متوازن با جمهوری اسلامی ایران، آمریکا، عربستان سعودی و مصر و اردن است. 
وی در این باره افزود: طبیعتاً ایجاد چنین تعادلی میان این مربع قدرت برای بغداد کمی سخت بوده و یک چالش محسوب می‌شود ولی با وجود بسیج مردمی که از مقبولیت مردمی خوبی برخوردار و پشتوانه محکم در امنیت عراق است تا حدودی میسر شده است. به این معنی که حمایت بسیج مردمی از ملت عراق تا حد زیادی توانسته توطئه‌های طرح‌ریزی شده از سوی محور غربی – عبری – عربی را به ناکامی کشانده و امنیت نسبی را در این کشور حفظ کند.

خبرنگار: مهدی خالدی 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.