وزارت دفاع روسیه یک روز پس از حمله جنجالی به بندر اودسا، ضمن پذیرش این حمله موشکی تأکید کرد در این حمله انبار موشک‌های آمریکایی و کارخانه تعمیر و نوسازی کشتی‌های جنگی اوکراین منهدم شدند.

انبار موشک‌های آمریکا در اوکراین را منهدم کردیم

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای ضمن تأیید حمله دیروز ارتش این کشور به بندر اودسا اعلام کرد ارتش روسیه کشتی‌های اوکراین و انبار موشک‌های آمریکایی «هارپون» را منهدم کرده است.

بیانیه وزارت دفاع روسیه همچنین افزود: در حمله به بندر اودسا، کارخانه تعمیر و نوسازی کشتی‌های جنگی اوکراین هم هدف قرار گرفته شد و ظرفیت‌های تولیدی آن نابود شد. در این حمله از موشک‌های دوربُرد دقیق استفاده و از کشتی به اهداف شلیک شدند.

به نوشته اسپوتنیک، موشک‌های هارپون انبارشده در بندر اودسا را «بویینگ»، غول صنایع دفاعی آمریکا ساخته که واشنگتن آنها را به همراه تسلیحات نظامی دیگر در اختیار اوکراین قرار داده است. این موشک‌ها توانایی حمل کلاهک‌های تا وزن ۲۲۵ کیلوگرم را دارند و می‌توانند اهداف را تا فاصله ۲۸۰ کیلومتری را هدف قرار دهند.

روز شنبه و ساعاتی پس از توافق چهارجانبه استانبول درباره صادرات امن غلات و مواد غذایی از بنادر اوکراین، مقامات دولتی اوکراین مدعی شدند روسیه برخلاف توافق، به بندر اودسا حمله کرده و کشتی‌های حامل غلات و مواد غذایی را هدف قرار داده است.

«پوگنی پوپوف»، نماینده دومای دولتی فدراسیون روسیه روز یکشنبه اعلام کرد در حمله دیروز، زیرساخت‌ها و پایگاه‌های نظامی اوکراین در نزدیکی بندر اودسا بمباران شدند و به هیچ کشتی حامل غلات یا تأسیسات غیرنظامی آسیبی وارد نشد.

روسیه و اوکراین پس از چند هفته مذاکره در نهایت روز جمعه در شهر استانبول ترکیه با میانجی‌گری نماینده سازمان ملل و دولت ترکیه توافق کردند صادرات غلات از بندرهای اوکراین و دریای سیاه از سر گرفته شود؛ توافقی که موجب افزایش امیدها برای کاهش بحران بین‌المللی غذا شده است.

بنا بر گزاش‌ها روسیه در توافق استانبول متعهد شده به کشتی‌های باری حامل گندم، ذرت، و دیگر محصولات شلیک نکند؛ این کشتی‌ها از پنج ماه پیش و از آغاز عملیات نظامی روسیه، در سواحل اوکراین متوقف شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.