مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران گفت: اهدای خون در خراسان رضوی از میانگین کشوری بسیار پایین‌تر است که بخشی از آن به علت کمی زیرساخت ها است.

اهدای خون در خراسان رضوی از میانگین کشوری بسیار پایین‌تر است

به گزارش قدس آنلاین، مصطفی جمالی عصر یکشنبه در نشست خبری افزود: ظرفیت برای اهدای خون در خراسان رضوی بالاست و  مردم هم پای کار هستند اما زیرساخت لازم برای انتقال خون در روستاها و حتی در شهرهای این استان فراهم نشده است.

وی اظهار داشت: سازمان انتقال خون با استانداری خراسان رضوی تعاملاتی داشته است که چنانچه اعتبار برای جذب پزشک و پرسنل این سازمان افزایش یابد به طور قطعی میزان ذخیره خون نیز افزایش می یابد.

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران گفت: برخی  زیر ساخت‌ها در سازمان انتقال خون خراسان رضوی فراهم نیست که در صورت تداوم این وضعیت ممکن است مردم  این استان با کمبود خون مواجه شوند.

جمالی  با بیان اینکه باید میانگین ذخیره خون هشت روز باشد، افزود: اهدای خون در خراسان رضوی از میانگین کشوری بسیار پایین‌تر است چنانکه ذخیره خون در این استان پنج روز  و در تهران ۱۱ روز است.

وی با بیان اینکه  توسعه مراکز درمانی و جراحی برابر با توسعه انتقال خون نبوده است، تصریح کرد: زیرساخت اهدا خون در روستاها فراهم نیست در حالی که می‌توان از ظرفیت روستاها در این  زمینه بسیار بهره‌مند شد.

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران گفت: چالش اصلی سازمان انتقال خون این است که سازمان برنامه و بودجه هنوز اهمیت انتقال خون را به خوبی متوجه نشده است.

وی افزود: در اوج شیوع ویروس کرونا در دنیا ۳۰ درصد کاهش اهدای خون رخ داد اما در ایران هشت درصد کاهش اهدای خون داشتیم و این به سبب اهداکنندگان نوع دوست است.

وی در ادامه با اشاره به شاخص سلامت خون ایران تصریح کرد: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است ایران در شاخص اهدای خون و شاخص سلامت خون برابری با آمریکا می کند.

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران در ادامه افزود: هم اینک ذخایر انتقال خون در کشور بسیار خوب و مطلوب است، اما چنانچه ویروس کرونا اوج بگیرد ممکن است در سطح کشوری در این زمینه با مشکل جدی مواجه شویم.

جمالی با بیان اینکه خون قابل تولید نیست، تصریح کرد: خون فقط باید از اهدا کننده تأمین شود و  فرآورده‌های اصلی مانند پلاکت گلبول قرمز و پلاسما از هر واحد خون گرفته می‌شود که می‌تواند جان سه نفر را نجات می‌دهد.

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران اظهار داشت: با وجود اینکه اهدا خون مانع سکته قلبی و مغزی می‌شود و درصد سرطان را کاهش می‌دهد، اما مهمترین ارزش در اهدای خون حس نوع دوستی و انسان دوستی است.

بانوان اهدا کننده خون در ایران کمتر از ۵ درصد

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران گفت: در دنیا ۵۰ درصد اهداکنندگان خون بانوان هستند، اما این آمار در ایران کمتر از پنج درصد است.

جمالی افزود: از طرفی بیشتر اهداکنندگان خون کشور میانسال هستند که این موضوع ممکن است آینده کشور را با خطر مواجه کند.

منبع: ایرناhttps://www.irna.ir/news/84832133/%D8%A7%D9%87%D8%AF%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%B6%D9%88%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C%D9%86-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B1-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D8%AA%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.