سحرگاه روز گذشته بود که رسانه‌ها اخباری از درگیری میان مبارزان فلسطینی با نظامیان رژیم اشغالگر قدس را رسانه‌ای کردند.

اگر ما در محاصره هستیم دشمن نیز باید محاصره باشد

در اخبار تکمیلی اعلام شد بر اثر این تنش‌ها که در بخش قدیمی شهر نابلس در کرانه باختری روی داد دو جوان فلسطینی به نام‌های «عبود صبح» (۲۹ ساله) و «محمد العزیزی» (۲۲ ساله) به شهادت رسیده و ۱۰ نفر دیگر زخمی شدند. درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که نظامیان رژیم صهیونیستی این منطقه را طی عملیاتی بی‌سابقه در دو سال گذشته که بیش از سه ساعت طول کشید، با موشک‌های دوش‌پرتاب «لاو» و «ماتادور» و دیگر سلاح‌های سنگین هدف قرار دادند. در نهایت با وجود آتش گسترده، نیروهای اشغالگر مجبور به عقب‌نشینی شدند. در پی این تحول، جنبش جهاد اسلامی فلسطین بر ادامه راه مقاومت در سراسر کرانه باختری که به کابوسی برای رژیم صهیونیستی تبدیل شده، تأکید کرد. این در حالی است که هفته گذشته نیز عملیات مشابهی در نابلس برای بازداشت ابراهیم النابلسی انجام شد که پاسخ جبهه مقاومت، به زخمی شدن فرمانده تیپ موسوم به «السامره» منجر شد. با توجه به اهمیت این رخدادها با دکتر خالد قدومی، نماینده‌ جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در ایران به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

 تحلیل شما از اتفاقات اخیر چیست؟
 اتفاقاتی که در شهر نابلس و روستای کفرقدوم و نواحی شرقی قلقیلیه در کرانه باختری افتاد نشان‌دهنده شعله‌ور شدن انتفاضه ملت فلسطین علیه جرایم رژیم صهیونیستی، در پازل جبهه مقاومت است. با توجه به حوادث مسجدالاقصی در ماه مبارک رمضان و اتفاقات بعدی می‌توان گفت ضعف داخلی رژیم صهیونیستی فراگیر شده است، چرا که طی سه سال، پنج انتخابات دولتی صورت گرفت که آخرین آن در ۱۰۰ روز آینده خواهد بود.
سفر بایدن به منطقه و بحث تأمین امنیت رژیم صهیونیستی نیز بسیار حائز اهمیت است. در این سفر هیچ راه‌حلی برای حل مشکلات و معضلات پیش روی فلسطینیان ارائه و گفت‌وگویی با آن‌ها انجام نشد. امروزه مفهوم مقاومت مردمی ما بیش از پیش گسترش یافته و تشکیلات خوبی در کوه‌های نابلس و جنین ایجاد شده و تشکیلات مردمی به صورت فراگیر درآمده است. علاوه بر تحرکات جنبش‌های مقاومت، عملیات منفرد و خارج از چارچوب فعالیت‌های حزبی و جنبشی نیز اتفاق افتاده است.

در مورد چرایی استفاده تل‌آویو از تجهیزات سنگین در این عملیات هم توضیح دهید؟
همان طور که عرض شد انتخابات نخست‌وزیری در اسرائیل ۱۰۰ روز آینده برگزار می‌شود و مسئولان رژیم صهیونیستی تلاش کرده‌اند ریختن خون مجاهدان را به عنوان برگ برنده خود ادامه دهند. امروز تل‌آویو اعلام کرد این دو جوان فلسطینی از خرابکاران فلسطینی بوده‌اند از این رو تلاش کرد به تخریب منازل آن‌ها دست بزند و برخلاف قوانین بین‌المللی به جنازه هتک حرمت کند و موشک‌های لاو و ماتادور را بر سر منازل این شهدا و بر سرشهروندان عادی غیرنظامی شلیک کرد. این‌ها هم نشان‌دهنده جنایات جنگی و هم نشان‌دهنده ضعف درونی رژیم صهیونیستی است. 

رهبر انقلاب اسلامی همواره بر فعال شدن کرانه باختری در حوزه نظامی تأکید داشته‌اند. اینکه این عملیات در کرانه باختری اتفاق افتاده تا چه میزان می‌تواند به افزایش عملیات‌های مقاومتی در این منطقه کمک کند؟ 
امروز رژیم صهیونیستی بیانیه‌ای صادر کرد که حتی پایگاه‌های هوایی ارتش این رژیم نیز تحت تهدید حملات جبهه مقاومت قرار دارد که در حال حاضر نگرانی اصلی ارتش رژیم صهیونیستی است. برای تسلیح کرانه باختری و موفقیت جبهه مقاومت و پیشرفت در عملیات ویژه این جبهه، اقدامات مفید و سازنده‌ای انجام شده است. البته این کار امروز اتفاق نیفتاده بلکه مدتی است که تلاش‌های فراوانی در این راستا انجام شده است. البته مسائل امنیتی و مشکلات میدانی وجود دارد اما بحمدالله مقاومت با همراهی مردم توانسته بر این مشکلات فائق آید.
در زمینه تسلیح کرانه باختری نکته‌ای که به ذهن می‌آید مسلح‌سازی به شیوه غزه است. باید اذعان کرد این برداشت اشتباهی است چرا که در کرانه باختری عملیات مقاومت فردی بهتر و مؤثرتر توانسته جواب دهد. در حوزه نظامی، امروز کرانه باختری با کل جغرافیای فلسطین از جمله غزه و مناطق اشغالی ۱۹۴۸ و قدس توانسته تشکیلاتی منسجم زیر پرچم مقاومت و علیه رژیم صهیونیستی شکل دهد. امروز کار به آنجا کشیده شده که حتی دشمن ما اعتراف می‌کند موفقیت جبهه مقاومت چه در عرصه زمینی و چه در عرصه تاکتیکی و میدانی به درصد بالایی رسیده است. چنان‌که جنبش حماس و مقاومت اعلام کردند به رژیم صهیونیستی اجازه نخواهیم داد مردم ما را تهدید کند. اگر ما در محاصره هستیم دشمن نیز باید در محاصره باشد. کوچک‌ترین تعرضی به مسجدالاقصی، پاسخ جدی مقاومت را به همراه خواهد داشت. در هر نقطه از فلسطین که علیه مردم ما جنایتی اتفاق بیفتد مقاومت با تشکیلات منسجم خود و با فعالیت مردمی پاسخ این جرایم حقوق بشری را خواهد داد و ان‌شاءالله تا آزادی کل فلسطین از بحر تا نهر به برکت خون شهدا و با یاری مجاهدین مقاومت پیش خواهیم رفت. و یومئذ یفرح المؤمنون بنصرالله.

خبرنگار: زینب اصغریان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.