سیروس الوند از وضعیت ممیزی هم به دلایل سیاسی و هم اقتصادی گلایه کرده و گفته که کارگردان‌های ایرانی از این بابت لطمه زیادی دیده‌اند.

اعمال سلیقه سرمایه گذار در فیلم نوعی ممیزی است

به گزارش قدس آنلاین، سیروس الوند، کارگردان مطرح سینما در گفتگو با ایرنا از وضعیت ممیزی به هر عنوان در سینما گلایه کرده و گفته این مسئله باعث می‌شود هدف و جزئیات فکر کارگردان در فیلم منتقل نشود.

الوند گفته: «وقتی قرار است یک ملاقات، یک خداحافظی، یک اعتراض و یک تفاهم را به تصویر بکشیم جزئیات در این تصویر بسیار مهم است؛ البته بخشی هم نگاه فیلمساز است که در واقعیت دست می‌برد؛ در حقیقت سانسور از خود فیلمساز شروع می‌شود که چیزهایی را نشان می‌دهد و چیزهایی که نشان نمی‌دهد. این هم شکلی از ممیزی است وقتی که فیلمساز فکر می‌کند که حق نبوده است که آنها را نشان دهد، ممکن است ممیز هم چنین فکری کند اما تفاوت در این است که تصمیم فیلمساز مصلحت فیلم را توجیه می‌کند و تصمیم ممیزی مصلحت اجتماعی را.»

او درباره ممیزی‌هایی که براساس مصلحت اجتماعی است گفته: «خود این موضوع گنگ است چرا که شما می‌توانید هرچیزی را به عنوان مصالح اجتماعی بکوبید. مثلا مصلحت این جامعه این است که این تابلو اینجا نباشد. چطور است که مصلحت جامعه را این همه فیلمساز نمی شناسند؟ در حالی که ما (ممیزی) می شناسیم؟»

الوند درباره ممیزی توسط سرمایه‌گذارها هم توضیح داده: « ممیزی همیشه از سوی سیاست نیست بلکه در بسیاری از موارد از سوی اقتصاد هم هست. گاهی اوقات سرمایه گذار در تولید فیلم اعمال ممیزی می کند یعنی چون در کار پول می گذارد می خواهد چیزها آن گونه که می‌گوید باشد و این هم جنسی از ممیزی است. به این نگاه نمی‌کنیم که این اعمال سلیقه سرمایه گذار ممیزی است و می‌گوییم او حق دارد نظر بدهد در صورتی که چه حقی دارد؟»

او در ادامه گفته: « وقتی سرمایه‌گذار تو را به عنوان خالق اثر انتخاب کرده است، باید انتخاب‌ها و تصمیمات تو را قبول داشته باشد ضمن این که پیشتر هم در مورد شکل کار توافقاتی صورت گرفته است. بر این اساس ما در این مورد هم در بسیاری موارد لطمه خورده ایم.»

سیروس الوند در سال ۱۳۹۷ فیلم «آنجا همان ساعت» را جلوی دوربین برد. این فیلم با بازی پرویز پرستویی و ماهور الوند هنوز فرصت اکران به دست نیاورده است.

انتهای پیام/

منبع: فیلم‌نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.