زیارت امر عظیمی است، نعمت بزرگی نیز محسوب می‌شود که به مسلمانان اعطا شده، حتی ادیان مختلف از جمله مسیحیان نیز بارها اعلام کرده‌اند به زیارت ائمه اطهار(ع) رفته‌اند و از حس و حال خوبی که داشته‌اند سخن گفته‌اند.

اذنِ الهی زیارت

به گزارش قدس آنلاین، وقتی به زیارت می‌رویم، وقتی حاجتی داریم، وقتی چشمانمان پر اشک می‌شود، وقتی به بارگاه منور ائمه(ع) می‌رویم و خود را از مشکلاتمان خالی می‌کنیم و سبک برمی‌گردیم، این‌ها همه از برکات زیارت است.

خوبی زیارت این است کسی را داریم که بدون هیچ منت یا فرصت‌طلبی به حرف‌هایمان گوش کند، می‌دانیم یک نفر هست که راز دل ما را به بقیه نمی‌گوید، می‌دانیم وقتی به زیارتش می‌رویم او موقع مرگ به دیدارمان می‌آید، همه این‌ها خود انعکاس‌دهنده یک آرامش است که به روح و جسم ما پس از زیارت بازمی‌گردد، گویی مشکلاتمان کم شده، حرف‌های دلمان را برای یک فرد دلسوز با زبان ساده بیان کرده‌ایم و به آرامش رسیده‌ایم.

این‌ها را گفتیم تا برسیم به فضیلت‌های زیارت. دکتر سید محسن میرباقری، مدیرمسئول مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت نورالمجتبی(ع) با زبانی ساده این فضیلت‌ها را بیان نموده و در گفتگو با رواق به انواع زیارت و جایگاه این امر عظیم در روایت ائمه اطهار(ع) و قرآن کریم اشاره می‌کند. 

آقای دکتر، از معنا و کارکرد امر زیارت برایمان بگویید. 
زیارت به معنای دیدار امر عظیمی است. اولین زیارتی که داریم زیارت خداوند است، به دیدار خدا رفتن در هر شبانه‌روز والاترین و بزرگ‌ترین زیارت‌ و دیدار است. ما هر روز موظف هستیم پنج بار به دیدار پروردگار برویم. این زیارت آداب خاصی دارد؛ باید پاک باشیم و وضو بگیریم، در این دیدار در قالب اقامه نماز با خداوند راز و نیاز می‌کنیم، همان طور که می‌دانید از محبوب‌ترین اعمال، نماز است. 

پس از دیدار با پروردگار، زیارت رسول‌الله از اهمیت و جایگاهی ویژه برخوردار است، به طوری که در آیه ۵۴ سوره انعام داریم: «وَ إِذا جاءَکَ الَّذینَ یُؤْمِنُونَ بِآیاتِنا فَقُلْ سَلامٌ عَلَیْکُمْ کَتَبَ رَبُّکُمْ عَلی‏ نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ؛ و چون کسانی که به آیات ما ایمان می‌آورند نزد تو آیند، بگو: سلام بر شما، پروردگارتان رحمت را بر خود مقرر داشته است».

سلام بر پیامبر(ص) بر ما واجب است. در رکعت آخر نماز و هنگام قرائت تشهد، وقتی می‌خواهیم سلام دهیم در ابتدا به پیامبر(ص) و خاندان پاک ایشان سلام می‌دهیم و این سلام واجب است، پس از آن به ائمه اطهار(ع) سلام می‌دهیم که آن‌ها نیز واجب هستند.

پس از زیارت پیامبر(ص)، زیارت امام علی(ع) و ائمه اطهار(ع) در جایگاه بعدی اهمیت قرار می‌گیرد. در روایات مختلفی آمده در زمان مرگ انسان، اهل بیت(ع) به دیدار او می‌روند.

زیارت در نگاه اهل بیت(ع) واجد چه اَشکالی است؟
امام صادق(ع) فرمودند: آیات ۳۵ و ۳۶ سوره نور برای ائمه اطهار(ع) نازل شده‌اند. در این آیات خداوند می‌فرماید: «فی‏ بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فیها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ، (این نور الهی) در خانه‌هایی است (مانند حرم‌های معصومین(ع)) که خداوند اذن داده تا (نام و مقام و بنای آن‌ها) بالا برده شود و نام او در آن‌ها ذکر شود، در آن خانه‌ها در بامدادان و شامگاهان تسبیح او را می‌گویند» به این معنا که خداوند اجازه داده زائران در حرم اهل بیت(ع)، اسم الله را ببرند، ائمه اطهار(ع) را یاد کنند و با آن‌ها به صحبت بپردازند.

اگر مردم نمی‌توانند همیشه به زیارت بروند کافی است از راه دور به اهل بیت(ع) سلام دهند.

پس از زیارت ائمه اطهار(ع)، زیارت امامزادگان نیز هم قدمت طولانی و هم فضیلت بالایی دارد، به‌طوری که در حدیث داریم: «النَّظَرُ إِلَی ذُرِّیتِنَا عِبَادَه؛ نگاه به اولاد ما عبادت است». بنابراین امامزادگان که ذریه امامان(ع) هستند، در زمان حیاتشان، زیارت حی و در زمان مماتشان زیارت قبور آن‌ها عبادت است و مورد تأکید قرار گرفته است.
 زیارت علمای دینی، پدر و مادر و اموات نیز شکل‌های مختلف زیارت است که به آن‌ها در روایات و قرآن کریم بسیار اشاره شده است.

این همه تأکید بر زیارت امام حسین(ع) و امام رضا(ع) در روایات به چه دلیل است؟ 
در این زمینه روایات بسیار زیاد است. درباره زیارت امام حسین(ع) بسیار تأکید شده، حتی اگر امکان سفر به حرم ایشان وجود ندارد، می‌توان از راه دور در هنگام شبانه‌روز به‌ویژه شب، با بیان یک جمله مبنی بر «السلام علیک یا اباعبدالله» به ایشان سلام گفت و زیارت از راه دور داشت.

در روایات نیز ائمه اطهار(ع) درزمینه مقوله زیارت بسیار سخن گفته‌اند. 

برای نمونه در حدیثی از امام رضا(ع) داریم که ایشان فرمود: إنی سَاُقْتَلُ بالسمّ مظلوماً، فمن زارنی عارفاً بحقّی غفرالله ما تقدّم من ذنبه و ما تأخرّ؛ من به‌زودی مظلومانه با سم کشته خواهم شد؛ پس کسی که مرا با شناخت حقم زیارت کند، خداوند گناه گذشته و آینده‌اش را بیامرزد.

همین‌طور اباصلت هروی روایت می‌کند: «خدمت امام هشتم(ع) بودم. گروهی از مردم قم بر آن حضرت وارد شده و بر او سلام کردند. امام پاسخ سلام آنان را داد و آنان را نزدیکش خواند. سپس به آنان فرمود: «خوش آمدید؛ شما به حق شیعیان ما هستید. به‌زودی بر شما روزی خواهد آمد که در آن تربت مرا در شهر توس زیارت می‌کنید. آگاه باشید کسی که مرا با غسل زیارت کند، از گناهانش بیرون می‌رود و همانند کسی می‌شود که از مادرش متولد شده است».

یا احمد بن أبی نصر بزنطی گوید در نامه امام رضا(ع) چنین خواندم: «به شیعیان من ابلاغ کن که زیارت من پیش خدا معادل هزار حج است». به امام جواد(ع) گفتم: «ثواب هزار حج؟» فرمود: «بله، به خدا قسم بلکه ثواب هزار هزار حج را دارد برای کسی که آن حضرت را زیارت کند، درحالی که عارف به حق او باشد».
 
چه کنیم که بتوانیم از این فضیلت‌ها برخوردار شویم؟
برای برخورداری از این فضیلت‌ها باید توجه داشته باشیم که زیارت از عبادات بزرگ است، در نماز حتماً سلام‌های واجب را به پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) بگوییم، به ائمه اطهار(ع) به‌ویژه امام حسین(ع)، امام رضا(ع) و امام عصر(عج) حتماً سلام داده و زیارت آن‌ها را پس از نماز بخوانیم.

گاهی بار سفر ببندیم و به زیارت حضوری اماکن مقدس برویم، هم برای حاجت‌روایی برویم و هم تنها هدفمان از زیارت حاجت‌روایی و انجام نذر نباشد، به همه ابعاد زیارت توجه کنیم. می‌توانیم مثلاً شب‌ها قبل از خواب حتماً به امام زمان (عج) سلام دهیم. 

در برخی از شهرها برنامه خوبی دارند، پس از هر نماز به همه ائمه اطهار(ع) سلام می‌گویند، این موضوع خوبی است و فضیلت‌های بسیار نیز به‌واسطه آن برای مردم وجود دارد.

خبرنگار: مهدیه قمری

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.