رئیس‌جمهور ترکیه در مصاحبه‌ای تفصیلی به توضیح درباره مواضع آنکارا در خصوص تحولات جاری منطقه‌ای از جمله، توسعه ناتو، حمله اخیر به شمال عراق، انتقال غلات از اوکراین، پرونده سوریه و ...پرداخت.

اردوغان: آنکارا از شروط خود برای توسعه ناتو کوتاه نمی‌آید

به گزارش قدس آنلاین، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در مصاحبه تفصیلی روز گذشته با  شبکه خبری دولتی «تی.آر.تی»، درباره مواضع آنکارا در خصوص حمله اخیر علیه شمال عراق، توافقنامه انتقال غلات از اوکراین، تحولات سوریه، بزرگتر شدن دامنه ناتو، خرید نفت و ...توضیح داد.

حمله به دهوک تروریستی بود 

وی با تکرار موضع آنکارا در خصوص بمباران هفته پیش یک منطقه گردشگری در استان دهوک واقع در شمال عراق، تاکید کرد که این حمله که به کشته شدن نه نفر و مجروحیت ۳۱ تن منجر شد، از سوی «تروریست‌ها» صورت گرفته است و هدف از آن، آسیب زدن به روابط ترکیه و عراق بود.

رئیس‌جمهور ترکیه گفت: «بار دیگر چهره واقعی سازمان تروریستی پ.ک.ک را دیدیم. این حمله مشابه اقدامات تروریستی معمول پ.ک.ک و دو شاخه آن در سوریه یعنی " YPG"و "PYD" بود».

اردوغان تاکید کرد که ترکیه موضع خود در خصوص این حمله را به متحدان خود در پیمان آتلانتیک شمالی، ایالات متحده و مقامات عراقی ابلاغ کرده است».

وی افزود که از بغداد خواسته تا در دام تبلیغاتی که شبه‌نظامیان کُرد ترویج می‌کنند و مسئولیت این حمله را به گردن ترکیه می‌اندازند، نیفتد.

منابع خبری عراق، عصر روز چهارشنبه پیش، از حمله ارتش ترکیه به شمال این کشور و اصابت یک گلوله توپ به تفرجگاهی در شهر «زاخو» واقع در استان «دهوک» در منطقه کردستان عراق خبر دادند. رسانه‌های عراقی گزارش دادند که در پی این حمله، ۹ شهروند عراقی کشته و ۳۱ نفر مجروح شدند.

«مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه، پنجشنبه پیش، اظهارات مقامات عراقی درباره حمله ترکیه به منطقه کردستان را تکذیب کرد و گفت: «اتهامات وارده به خود را رد می‌کنیم و آماده همکاری با مقامات عراقی هستیم. چند سازمان تروریستی از جمله حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) همچنان در خاک عراق فعالیت دارند».

ترکیه مدت‌هاست با ادعای مقابله با گروهک تروریستی پ‌.ک‌.ک در حال نقض تمامیت ارضی شمال عراق است. گروهک پ‌.ک‌.ک که در ۳۵ سال گذشته با دولت آنکارا در تقابل نظامی است از سوی ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان گروه تروریستی شناخته می‌شود.

آنکارا ادعا می‌کند که شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان، مسئول مرگ بیش از ۴۰ هزار نفر از شهروندان ترکیه از جمله زنان و کودکان هستند. اما در مقابل نیز صدها روستا به دلیل حملات ترکیه در شمال عراق و سوریه خالی از سکنه شده است.

اردوغان: نفت و گاز بیشتری از ایران خریداری می‌کنیم

اردوغان در بخش دیگری از سخنانش گفت: «ترکیه خرید نفت و گاز طبیعی خود از ایران را افزایش خواهد داد».

وی تصریح کرد که حجم تبادل تجاری ایران و ترکیه به ۳۰ میلیارد دلار در سال خواهد رسید. اردوغان از هشت توافقنامه مهم با مقام‌های ایران حین سفر اخیر خود به تهران خبر داد.

تاکید بر لزوم پایبندی همه طرف‌ها به توافق انتقال غلات از اوکراین

رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه بر لزوم پایبندی به تعهدات درباره صادرات غلات اوکراین، تاکید کرد و گفت: آنکارا انتظار دارد که کی‌یف و مسکو طبق توافقی که دو کشور در مورد صادرات غلات اوکراینی امضا کردند، مسئولیت‌های خود را بر عهده بگیرند. ما از آنها انتظار داریم که مسئولیت قراردادهایی را که امضا کرده‌اند بر عهده بگیرند و تمامی طرف‌ها بر اساس مسئولیت‌هایی که بر عهده گرفته‌اند عمل کنند. 

در ۲۲ ژوئیه ۲۰۲۲، در استانبول با حضور رجب طیب اردوغان مراسم امضای «سند توافق ابتکاری برای حمل ایمن غلات و مواد غذایی از بنادر اوکراین» بین ترکیه، روسیه، اوکراین و سازمان ملل برگزار شد.این توافق تضمین‌کننده صادرات غلات از بنادر اوکراین در دریای سیاه (شرق اروپا) به جهان است. به ویژه که بسیاری از کشورهای جهان به دلیل ناتوانی کشتی‌های باری برای خروج از بنادر اوکراین به دلیل جنگی که از ۲۴ فوریه گذشته بین مسکو و کی‌یف آغاز شد، از بحران غلات رنج می‌برند.

اردوغان روز گذشته توضیح داد: «مذاکرات برای دستیابی به توافق انتقال غلات اوکراین به جهان از مدت‌ها قبل آغاز شد. امضا این توافق‌نامه در استانبول یک موفقیت بزرگ محسوب می‌شود. ترکیه اکنون منتظر اجرای عملی مفاد توافقنامه صادرات غلات اوکراین از سوی همه طرف‌ها پس از امضای آن است.

روسیه و اوکراین کشورهای متحد ترکیه هستند

وی افزود: تلاش‌های ما برای آشتی میان روسیه و اوکراین قبل از جنگ آغاز شده و ما همچنان به تلاش‌های خود در این زمینه ادامه می‌دهیم. روسیه و اوکراین دو کشور متحد ترکیه هستند و ما در فاصله‌ای یکسان از هر دوی آن‌ها قرار می‌گیریم.

آنکارا از شروط خود برای گسترش دامنه ناتو کوتاه نمی‌آید

رئیس‌جمهور ترکیه در خصوص تلاش برخی کشورها برای پیوستن به ناتو و گسترش دامنه اعضای ناتو نیز گفت: «به کشورهایی که به دنبال پیوستن به ناتو هستند، اجازه نخواهیم داد از سازمان های تروریستی حمایت کنند.کشورهایی که می خواهند به ناتو بپیوندند باید به شرایط ترکیه در خصوص مبارزه با سازمان‌های تروریستی احترام بگذارند.همه باید بدانند که ترکیه حتی اندکی از شروطی که برای پیوستن به ناتو تعیین کرده است، کوتاه نخواهد آمد».

وی افزود: «سوئد و فنلاند، تا زمانی که از اقدام مسلحانه پ.ک.ک علیه ترکیه جلوگیری نکنند، نباید انتظار رویکرد مثبتی از ترکیه در مورد پیوستن خود به ناتو داشته باشند».

سوریه لانه سازمان‌های تروریستی شده است

وی با این ادعا که سوریه به لانه سازمان‌های تروریستی تبدیل شده، گفت: ایران و سوریه باید موضعی شفاف در قبال این سازمان‌های تروریستی اتخاذ کنند و با آن مبارزه کنند».

اردوغان تاکید کرد: «اوضاع در شرق فرات همچنان ناامن است و واشنگتن نیز حسن‌نیت خود را برای حل این بحران نشان نداده است. واشنگتن همچنان در حال آموزش  اعضای سازمان‌های تروریستی در سوریه است. سازمان‌هایی که علیه نیروهای ترکیه حملات انجام می‌دهند».

وی همچنین افزود که ترکیه برای ساخت ۲۵۰ هزار منزل دیگر برای اسکان آوارگان سوری در مرزهایش برنامه‌ریزی کرده است.

محور دیدار با ماکرون، فعالیت‌های سازمان‌های تروریستی بود

رئیس‌جمهور ترکیه در خصوص دیدار اخیرش با «ایمانوئل ماکرون» نیز گفت: «در دیدارم با ماکرون در نشست مادرید، بر فعالیت‌های سازمان‌های تروریستی متمرکز بودم».

واشنگتن ۴ پایگاه نظامی جدید در جزایر میان ترکیه و یونان احداث کرده است

اردوغان درباره یونان نیز گفت: «آمریکا چهار پایگاه نظامی جدید در جزایر بین ترکیه و یونان احداث کرده است. یونان از درس های قبلی بهره برده و درک کرده است که اقداماتی که انجام داده است، نقض توافقنامه لوزان است.

ارزیابی مثبت از دیدار با بایدن

وی با اشاره به این‌که دیدارش با بایدن برای تقویت روابط ترکیه و آمریکا بسیار مثبت بود، توضیح داد که مذاکرات با واشنگتن در مورد تکمیل قرارداد جنگنده‌های F-۱۶ ادامه دارد.

تداوم تلاش‌ها برای نزدیک شدن به کشورهای عربی

اردوغان در خصوص گام‌های نزدیک‌شدن به عربستان و امارات و مصر نیز گفت: «تلاش‌ها برای توسعه روابط با این دو کشور ادامه دارد و در مورد مصر نیز همین‌طور است».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.