روز گذشته رئیس‌جمهور ترکیه در گفت‌وگو با یک رسانه‌ ترک‌زبان اعلام کرده است ترکیه تنها از طریق افزایش خرید نفت و گاز از ایران می‌تواند امکان وصول به مرز تجارت ۳۰ میلیارد دلاری با تهران را فراهم کند و در این مسیر مشکلی نمی‌بیند.

اردوغان به دنبال تحقق مبادلات ۳۰ میلیارد دلاری با تهران

مهدی خورسند، کارشناس مسائل اوراسیا در بررسی این سخنان رجب طیب اردوغان به خبرنگار قدس می‌گوید: این اظهارات ترکیه حاکی از عمیق‌تر شدن تنگنای راهبردی ترکیه است و آن‌ها ناگزیر به تعامل بیشتر با ایران هستند در غیر این صورت ممکن است تبعات زیانباری متوجه اقتصاد و معیشت مردم این کشور شود. خورسند با بیان اینکه ناکامی دولت ترکیه در جنگ ۲۰۲۰ قره‌باغ در به دست‌گیری کنترل استان راهبردی «سیونیک »ارمنستان ضربه سختی به برنامه این کشور بود گفت: آن‌ها پس از جنگ قره‌باغ اقدام به فعال‌سازی ترانزیت به کشور چین کردند اما این طرح نیز به دلیل هزینه‌های سنگین حمل و نقل از سوی چینی‌ها مورد استقبال قرار نگرفت و شکست خورد. وی خاطرنشان کرد: بازیگری فعال جمهوری اسلامی در مرزهای شمال غرب کشور از یک سو و تذکر محکم رهبر معظم انقلاب به اردوغان اثبات کرد تهران در مقابل تغییرات ژئوپلتیکی خواهد ایستاد. خورسند افزود: ترک‌ها که در گذشته به دنبال آن بودند تا هاب ترانزیت و انرژی منطقه باشند اما امروز با تمدید قرارداد بلندمدت خرید نفت و گاز از ایران به روش منطقی تری روی ‌آورده‌اند. این اقدام ترکیه در صورت تعامل دولت ایران می‌تواند منافع سیاسی امنیتی ما را نیز تأمین کند.
این کارشناس سیاسی تأکید کرد: یک مسئله هرگز نباید فراموش شود که ترکیه همواره به دنبال صفر کردن دستاوردهای ایران از تعاملات منطقه‌ای ‌است. جمهوری اسلامی ایران نیز صبر راهبردی اتخاذ کرده زیرا ترکیه در سوریه و عراق و حتی یونان شرایط بدی را ترسیم کرده است و از بحران عدم جمع‌بندی در اصول حکمرانی و سیاسی‌اش رنج می‌برد. مهدی خورسند در پایان گفت: ترکیه ناگزیر به تعامل بیشتر با ایران است در غیر این صورت تبعات زیانباری متوجه اقتصاد و معیشت مردم این کشور می‌شود. 

خبرنگار: محمدی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.