یک روزنامه چینی به نقل از کارشناسان ارشد نظامی این کشور نوشت که پکن ممکن است برای جلوگیری از سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، حریم هوایی این جزیره را منطقه پرواز ممنوع اعلام کند.

احتمال برقراری پرواز ممنوع در تایوان برای جلوگیری از سفر پلوسی

به گزارش قدس آنلاین، همزمان با هشدارهای تند علنی و خصوصی چین به واشنگتن درباره سفر احتمالی «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، برخی منابع نیز از احتمال اقدام قهری پکن در این‌باره خبر می‌دهند.

روزنامه چینی «ساوث چاینا مورنینگ پست» امروز (چهارشنبه) به نقل از کارشناسان ارشد نظامی این کشور نوشت که پکن ممکن است برای جلوگیری از سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، حریم هوایی این جزیره را منطقه پرواز ممنوع اعلام کند.

این روزنامه با بیان اینکه سفر پلوسی به تایوان می‌تواند خطر بی‌سابقه درگیری بین ارتش چین و نظامیان آمریکایی در شرق آسیا را ایجاد کند، اما توضیح داد که پکن ترجیح می‌دهد مشکل را از طریق روش‌های دیپلماتیک حل کند.

با این حال کارشناسان نظامی در گفتگو با این روزنامه هشدار دادند: «برای جلوگیری از انجام شدن این سفر، ممکن است منطقه پرواز ممنوع یا منطقه ناوبری محدود در تایوان اعلام شود».

چین تایوان را یک استان می‌داند و همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشورهایی که پکن با آنها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف است. پکن همواره با سفر مقامات خارجی به این جزیره مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

روزنامه مذکور به نقل از کارشناسان نظامی چین نوشت: «اگر پلوسی همچنان بر سفر به تایوان اصرار کند، پکن با استفاده از ابزارهای دیپلماتیک، اقتصادی و حتی نظامی تمام تلاش خود را برای جلوگیری از سفر او به جزیره انجام خواهد داد».

«لی جی» کارشناس نظامی چینی به ساوث چاینا مورنینگ پست توضیح داد: «برنامه پلوسی برای بازدید از تایوان، خطر درگیری نظامی بین چین و ارتش ایالات متحده بر سر موضوع تایوان را افزایش می‌دهد، زیرا سرزمین اصلی چین امروزی بسیار متفاوت از آنچه در اواسط دهه ۱۹۹۰ بود، شده است».

این کارشناس نظامی با اشاره به بحران سوم تنگه تایوان در سال‌های ۱۹۹۵-۱۹۹۶، گفت در آن زمان واشنگتن دو گروه تهاجمی ناو هواپیمابر را به منطقه فرستاد تا از تبدیل شدن آزمایش‌های موشکی چین به یک تهاجم واقعی به تایوان جلوگیری کند.

وی افزود: «ارتش آمریکا گفته است که در صورت لزوم می‌تواند ناوهای هواپیمابر را برای اسکورت پلوسی بفرستد، اما ارتش چین اکنون دو ناو هواپیمابر در خدمت دارد و قرار دادن چنین کشتی‌های غول پیکر در آبراه‌ها برای هر دو طرف بسیار خطرناک است».

«نی لکسیونگ» استاد دانشگاه علوم سیاسی و حقوق شانگهای نیز می‌گوید کاهش شکاف نظامی-فنی بین پکن و واشنگتن، سران چین را تهاجمی‌تر کرده و نسبت به اقدامات تحریک‌آمیز و چالش‌های آمریکایی‌ها کم‌تحمل‌تر شده‌اند.

این روزنامه نوشت: «پکن ابزار بسیار زیادی برای وادار کردن پلوسی به کنار گذاشتن سفرش دارد. مثلا از نظر گزینه‌های نظامی، ارتش چین می‌تواند یک منطقه پرواز ممنوع و یک منطقه ناوبری محدود را برای تمرینات نظامی در نزدیکی تنگه تایوان اعلام کند و هواپیمای پلوسی را مجبور کند در صورت اصرار به بازدید از تایوان، مسیر خود را منحرف کند».

نی لکسیونگ با بیان اینکه پکن اما همچنان ترجیح می‌دهد از ابزارهای دیپلماتیک برای متقاعد کردن آمریکا برای لغو سفر پلوسی استفاده کند، افزود: «برای مثال، پکن می‌تواند با فروش چیزی (به روسیه) که ایالات متحده آن را دوست ندارد، کارت روسیه را بازی کند، زیرا چین همچنان به دلیل رویدادهای اوکراین از پیروی از تحریم‌های بین‌المللی خودداری می‌کند».

از سوی دیگر، «ژو چنمینگ» محقق اندیشکده یوان وانگ در پکن، تاکید کرد که ارتش چین بسیار عصبانی است، زیرا در ماه‌های اخیر علیرغم این واقعیت [نقض شدن اصل چین واحد در سفر مقامات غربی به تایوان] که پکن بارها به آن اشاره کرده، از سوی آمریکا احساس بی‌احترامی کرده است.

یک منبع در ارتش چین نیز که خواست نامش فاش نشود، به این روزنامه گفت که سفر پلوسی می‌تواند همزمان با سالگرد تأسیس ارتش چین در یکم آگوست باشد که در آن روز ارتش چین رزمایش‌های نظامی گسترده‌ای را در منطقه تنگه تایوان سازماندهی می‌کند.

پیش از این نیز منابع مطلع خبر داده بودند که دولت چین پیام‌های خصوصی تند و هشدارآمیزی به دولت آمریکا درباره سفر احتمالی رئیس مجلس نمایندگان این کشور به تایوان، ارسال کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.