این روزها مشهد میزبان زائران و مسافران فراوانی است که البته با در پیش بودن ماه‌های محرم و صفر قطعاً بر تعداد این زائران افزوده خواهد شد.

جولان بی‌مجوزها در ایام پیک مسافر

اما حضور میلیونی زائران و مسافران در مشهد مقدس موجب شده تا همواره بازار خانه‌های مسافر بدون مجوز و غیرمجاز که هر روز هم بر تعدادشان افزوده می‌شود در این شهر داغ باشد.

قطعاً و براساس نیازسنجی‌های انجام شده؛ اقامت، یکی ازعمده‌ترین نیازهای زائران است که باید مورد توجه جدی مسئولان قرار بگیرد این درحالی است که به نظر می‌رسد در فصول پیک زائر و مسافر مشهد تلاش خانه‌های مسافر آن هم از نوع بدون مجوز حرف اول را در اسکان مسافران و زائران می‌زند.
در این بین اما جولان افرادی که پای پیاده و یا با موتورسیکلت به‌ویژه در خیابان‌های منتهی به حرم مطهر نقش راهنمایی مسافران را در گوشه و کنار این خیابان‌ها برعهده‌ دارند پررنگ‌ است؛ افرادی که پلاکارد یا کاغذنوشت‌هایی با محتوای اجاره خانه، ویلا در خارج شهر، بومگردی و... در دست دارند که البته بسیاری از این اقامتگاه‌ها مجوز ندارند و غیرمجاز محسوب می‌شوند.
هرچند طی سال‌های گذشته همواره تلاش شده تا این خانه‌های مسافر ساماندهی شوند و در برخی زمان‌ها این اتفاق افتاده، اما در بسیاری از موارد این امر با موفقیت چندانی مواجه نبوده است، خانه‌هایی که حتی استانداردهای اولیه یک مکان اقامتی را هم ندارند و به لحاظ ایمنی و بهداشت در وضعیت نامطلوبی به سر می‌برند. این در حالی است که در بسیاری از موارد امکان شناسایی و نظارت بر آن‌ها هم برای مسئولان مربوط دشوار است.

قطع خدمات به بدون مجوزها
معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در این خصوص با اشاره به اینکه ساماندهی واحدهای اقامتی برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است و اتفاق‌های خوبی برای ساماندهی خانه‌های مسافر در شهر مشهد افتاده است، عنوان کرد: در گذشته ما سراغ پلمب کردن خانه‌های مسافر غیرمجاز می‌رفتیم و از طرفی به دلیل اینکه تعداد واحدهای غیرمجاز زیاد بود، اداره اماکن هم نمی‌توانست این واحدها را به مدت طولانی تعطیل نگه دارد.
یوسف بیدخوری در گفت‌وگو با قدس با اشاره به اینکه در این خصوص طرح دیگری از سوی فرمانداری مصوب شد، افزود: قرار بر این شد واحدهایی که غیرمجاز هستند و در فهرست بدون مجوزها قرار دارند از طرف اداره‌های برق، گاز و آب برای این خانه‌های مسافر اخطارهایی ارسال شود مبنی بر اینکه اگر درخصوص گرفتن مجوز اقدام نکنند انشعابات این خانه‌ها قطع خواهد شد.
وی اظهار کرد: هر کدام از واحدهای اقامتی که بتوانند در پذیرایی از مسافران استانداردهای لازم را رعایت کنند از اداره‌ کل میراث فرهنگی خراسان رضوی می‌توانند مجوز فعالیت دریافت کنند.

غیرمجازها شناسایی شده‌اند
وی درخصوص چگونگی شناسایی واحدها و خانه‌های مسافر غیرمجاز با اشاره به اینکه این واحدها از قبل شناسایی شده و فهرست آن‌ها در اختیار میراث فرهنگی قرار دارد، عنوان کرد: اطلاعات دقیق این خانه‌های مسافر در سامانه ما وجود دارد به گونه‌ای که برخی از این واحدها مجوزهای خود را تمدید کرده و از میراث پروانه فعالیت گرفته‌اند و برخی دیگر هم برای تمدید مراجعه نکرده‌اند که با این واحدها برخورد خواهد شد.
 وی با تأکید بر اینکه به نظر می‌رسد عدم ارائه خدمات به خانه‌های مسافر بهتر از روش‌های گذشته همچون پلمب واحدهای اقامتی غیرمجاز باشد، افزود: تیم‌های نظارتی ما به صورت گشت‌های مشترک کار نظارت بر واحدهای اقامتی و همچنین تأسیسات گردشگری را انجام می‌دهند و واحدهای اقامتی بدون مجوز که اقدام به جذب مسافر می‌کنند را شناسایی خواهند کرد.
وی همچنین درخصوص جلوگیری از فعالیت واحدهای غیرمجاز عنوان کرد: این سازمان به صورت تلفیقی و با همراهی بازرسان سازمان صمت، تعزیرات، اداره اماکن و سایر دستگاه‌ها بازدیدهای متعددی را در طول سال از واحدهای اقامتی به عمل می‌آورد که بخشی از آن در راستای شناسایی و برخورد قانونی با واحد غیرمجاز است.
وی همچنین تصریح کرد: هنوز برخی از واحدهای اقامتی مشهد تعطیل هستند، بنابراین واحدهایی وجود دارد که هنوز پروانه معتبر ندارند و باید اطلاعاتشان در سامانه بارگذاری شود تا در ایام پیک مسافر شاهد فعالیت واحدهای اقامتی غیرمجاز نباشیم.

خبرنگار: مهدی توحیدی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.