قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با تبیین جایگاه وقف در اندیشه و روش حاج حسین آقا ملک، توجه به اعتلای روح و جسم انسان را نتیجه و فلسفه وقف هوشمندانه آن واقف بزرگ دانست و گفت: تبیین تربیت اسلامی را می‌توان در دو کلمه روح سالم در جسم سالم خلاصه کرد که حاج حسین آقا ملک این دو بال را برای رشد و پرورش انسان درک کرد و در این راه مال و ثروت خود را بخشید.

اعتلای سلامت روح و جسم؛ نتیجه وقف هوشمندانه حاج حسین ملک

به گزارش قدس آنلاین، مالک رحمتی در آیین نکوداشت پنجاهمین سالگرد درگذشت مرحوم حاج حسین آقا ملک که عصر امروز در محل کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد، با بیان اینکه متاسفانه بزرگ مرد تاریخ وقف حاج حسین ملک به درستی به جامعه معرفی نشده است، گفت: برپایی این بزرگداشت، با محوریت معرفی و شناسایی این واقف بزرگ و فرهنگ دوست تدارک دیده شده است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به تلاش و اهتمام آستان قدس رضوی بر حفاظت و حراست از موقوفات و توجه به نیات واقفان نیک اندیش، ابراز کرد: در بازدید تولیت آستان قدس رضوی از موزه ملک، چند محور مورد تاکید ایشان قرار گرفت که در صدر آن تاکید بر عمل به نیات واقف بود.

وی تاکید کرد: در حقیقت ما امانتدار موقوفات هستیم و از همین رو باید در حفظ، حراست و نگهداری آن تمام تلاشمان را به کار بگیریم.

رحمتی ادامه داد: مرحوم حاج حسین آقا ملک نیت بسیار هوشمندانه‌ای در وقفیات خود داشته است که با دقت بر ابعاد نیات آن مرحوم، با مجموعه ای از مبانی عملی و نظری در حوزه‌های فرهنگی و دینی مواجه می‌شویم.

به گفته قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، می‌توان تبیین تربیت اسلامی را در عبارت روح سالم و جسم سالم خلاصه کرد که حاج حسین ملک این دو بال را برای رشد و پرورش انسان درک کرد و در این راه مال و ثروت خود را بخشید.

وی در همین رابطه ادامه داد: از همین رو تعداد کثیری از وقفنامه‌ها صرف بیمارستان‌ها و امور درمانی شده است؛ مردم  پس از درمان نیازمند یک فکر سالم هستند که این فکر توسط کتاب که هویت و تاریخ وفرهنگ ما است، تامین می‌شود. در واقع موزه‌داری و نگهدای و حفاظت از اشیاء تاریخی جزئی از هویت ما هستند.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که این هویت ماست که ما را به تمدن بزرگ ایرانی و اسلامی گره می‌زند، تصریح کرد: برخی از حکومت‌های جعلی به دنبال هویت هستند چون اگر هویت بسازند می‌توانند تمدن داشته باشند؛ اما اگر امروز ما از تمدن نوین ایرانی-اسلامی سخن به میان می‌آوریم، پایه‌های آن در همین موزه‌ها و کتابخانه‌ها و در سه هزار جلد آثار نفیس تاریخی و کتاب‌های خطی بی‌نظیری نهفته است که در این مجموعه موجود است. 

رحمتی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: ما در این دوره جدید بر اساس منویات تولیت آستان قدس رضوی وظیفه داریم به عنوان امانتداران وقف، به انجام تمام کلمه به کلمه وقف نامه‌ها و نیت واقفان اهتمام بورزیم و البته خداوند را نیز شاکریم که در این مدت تلاش کرده‌ایم این تکلیف و امانتداری را به بهرین نحو اجرا کنیم.

وی با اشاره به این نکته که باید برای بهتر عمل کردن و بهبود کمی و کیفی خدمات و توسعه این موقوفات بیشتر توجه کنیم، گفت: موزه ملک با مجموعه خدماتی که ارائه می‌دهد، در شمار پیشرفته‌ترین و به روزترین موزه‌های کشور به حساب می‌آید. ما در این مجموعه دسترسی الکترونیک به آثار را داریم که در نوع خود بی نظیر است. در واقع نکوداشت واقعی حاج حسین ملک همین است که ارائه خدمات در موقوفات آن مرحوم همواره در مسیر توسعه و پیشرفت باشد.

ضرورت معرفی جهانی کتابخانه وموزه ملک

وی افزود: سیاست بعدی ما در کنار عمل کامل به نیات واقف ارائه خدمات کیفی و کمی است،  اگر بتوانیم این موقوفه را از طریق ارائه خدمات به دنیا معرفی کنیم می توانیم به توسعه فرهنگ وقف کمک کنیم. که دراین راستا، اگر موقوفات ملک را پویا، با نشاط و با رویکردهای «دانش پایه» مدیریت کنیم، خود تبلیغ عملی وقف است که در این خصوص جای کار بسیاری وجود دارد.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی توجه به توسعه وقف فرهنگی را از دیگر سیاست‌های جدید آستان قدس رضوی برشمرد و گفت: توسعه موقوفات از جنس موقوفات حاج حسین ملک در تبیین و ترویج وقف فرهنگی و علمی به ما کمک  می کند که متاسفانه در این حوزه آن طور که باید کار نشده است.

وی متذکر شد: اغلب امور در این دنیا از بین رفتنی است؛ اما تنها مقوله ای که از بین نمی رود و ماندگار خواهد بود وقف است، اگر این امر مهم که برای دنیای کنونی حرف دارد به درستی ترویج یابد تحول اساسی در عرصه فرهنگی و خدماتی کشور به وجود می آید؛ در واقع وقف یک کارخانه تولید بین نسلی است که نسل انسان را رشد و توسعه می‌دهد.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.