پیرو تاکیدات تولیت آستان قدس رضوی و با هدف تسهیل زیارت زائران، پروژه نصب آسانسور در بست شیخ طوسی حرم مطهر حضرت رضا(ع) تکمیل و به بهره‌برداری رسید.

بهره‌برداری از آسانسور بست شیخ طوسی حرم مطهر رضوی

به گزارش قدس آنلاین، این پروژه که به همت سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی انجا شده است، امکان انجام زیارت برای گروه‌های خاص به ویژه معلولان و سایر زائر کم توان جسمی را تسهیل خواهد کرد.
مهندس غفاریان معاون طرح وبرنامه سازمان سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر در این باره گفت: از آنجایی که در بست شیخ طوسی مشابه بست حر عاملی نیاز به ایجاد مسیر دسترسی به وسیله آسانسور برای افراد کم توان حرکتی و معلولین بود، پروژه مذکور تعریف و عملیات اجرایی آن آغاز شد. 
وی افزود: با توجه به وجود هواسازهای رواق حضرت معصومه(س) در مسیر اجرای پروژه، ابتدا بخشی از سازه‌های آجری و بتنی تخریب و هواساز مربوطه جابجا شد تا فضا برای تخریب سقف و تعبیه سازه‌های مورد نیاز فراهم شود.
معاون طرح وبرنامه سازمان سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر تصریح کرد: با توجه به پیش‌بینی افزایش خیل زائران طی ماه های گذشته به ویژه ایام نوروز تلاش شد زمان اجرای این پروژه کاهش یابد و به همین دلیل اجرای آن در دوشیفت کاری انجام شد. وی افزود: همچنین برای جلوگیری از ایجاد مشکل در تشرف زائران، به هنگام اجرای پروژه، عملیات اجرایی فقط در بخش زیرسطحی دنبال و نخاله‌های حاصل از تخریب نیز با وجود مشکلات بسیار، به صورت دستی جابه جا ‌شد تا مزاحمتی برای زیارت زائرین به وجود نیاید و اجرای بخش روی سطح عملا پس از تعطیلات فروردین ماه آغاز و در نیمه دوم تیرماه تکمیل شد.
غفاریان درباره ویژگی‌های آسانسور نصب شده اظهار کرد: این آسانسور از نوع ۱۷ نفره و بدون اتاقک روی بام یا به اصطلاح روم لس (Room less)  است که دو محل توقف، یکی در بست شیخ طوسی و دیگری در هشتی ورودی رواق دارالحجه برای آن پیش بینی شده است، ضمن آنکه از نظر ظرفیت، قابلیت انتقال برانکارد نیز در این آسانسور پیش‌بینی شده است. وی افزود: سطح گچبری انجام شده در این پروژه حدود ۴۰مترمربع و سطح گچ آینه کاری نیز حدود ۲۰مترمربع است.

انتهای پیام

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.