رییس سازمان خصوصی‌سازی توضیحات جدیدی را در مورد پرونده تخلفات دولت قبل در واگذاری پالایشگاه کرمانشاه و شرکت ایران ایرتور مطرح کرد.

تشریح  ابهامات واگذاری ایران‌ایرتور و پالایشگاه کرمانشاه

به گزارش قدس آنلاین، واگذاری پالایشگاه کرمانشاه و ایران‌ایرتور از جمله خصوصی‌سازی‌های پرحاشیه در دولت قبل است که برخی نمایندگان مجلس از تخلفات کلان در این موضوع خبر داده‌اند.

چندی پیش هم برنامه تلویزیونی ثریا مستندی در مورد واگذاری های مذکور پخش کرد.

 در خصوص این دو واگذاری پرحاشیه، با حسین قربان‌زاده رییس سازمان خصوصی سازی مصاحبه کردیم که متن کامل آن در ادامه آمده است:

واگذاری یا ابطال واگذاری پالایشگاه کرمانشاه به کجا رسید؟ چند درصد سهام به دولت برگشته است؟

۲۰ درصد در هیئت داوری، ۲۰ درصد که دولت سهام دارد، خریدار یک بلوک ۶۰ درصدی و ۲۰ درصدی جدا به او واگذار شده بود که غیر از آن ۲۰ درصدی که دولت مالک آن است، ۲۰ درصد دیگر سهام پالایشگاه را هیئت داوری رأی به برگشت داد، ولی شبهه‌ای که در مورد ارزش گذاری اموال پالایشگاه کرمانشاه وجود دارد، در این حوزه برای اینکه منافع بیت المال رعایت شود.

بند ۷ مفاد این قرار داد، تصریح دارد که در صورتی که بعداً مشخص شود ارزش دارایی‌های واگذار شده، واقعی نبوده یا بخشی از دارایی‌ها ارزش گذاری نشده، این امکان وجود دارد که به قیمت روز معامله ارزش گذاری شود و به دولت برگردد.

شما فرمودید یک بلوک ۲۰ درصدی و یک بلوک ۶۰ درصدی واگذار شده است، اما فقط ۲۰ درصد به دولت برگشته، سرنوشت بلوک ۶۰ درصدی که بالغ بر  ۱۰۰ هزار میلیارد دلار ارزش دارد،چه شده است؟

۶۰ درصد بلوک سهام را نمی‌توان ارزش گذاری کرد. شرکت یک ارزش گذاری کلی دارد، چون غیربورسی است باید به روش ارزش روز خالص دارایی‌ها، یعنی همه دارایی‌ها ارزش گذاری شود، ارزش گذاری همه دارایی‌ها نشان دهنده ارزش شرکت غیربورسی است، در مورد پالایشگاه کرمانشاه زمانی که قرارداد منعقد شده این کار انجام شده است، بعضی‌ها نسبت به این ارزش گذاری انتقاد دارند، می‌گویند این ارزش گذاری، ارزش واقعی نیست. خریدار تعهد داده که در صورت مغایرت قیمت با قیمت واقعی، به ارزش روز قیمت واقعی را پرداخت کند.

هیئت داوری هم که هفت نفر هستند که دو نفر رؤسای اتاق، پنج نفر افرادی که متخصصین مالی، فنی، حقوقی و غیره هستند و رئیس هیئت داوری هم که قاضی عالیرتبه (آقای میرکوهی) است، آنها رأی به تثبیت ۶۰ درصد، بازگشت ۲۰ درصد دادند. در مورد مطالبه، ما به عنوان دادخواست جدید مطالبه کردیم که این ارزش گذاری بند ۷ قرارداد، ارزیابی شود و  مابه التفاوت قیمت از خریدار گرفته شود.

پس هیچ سازشی صورت نگرفته است؟

اصلاً سازش معنا ندارد، سازش، وقتی در دادگستری طرح دعوا می‌شود، مطابق اصل ۱۳۹ قانون اساسی فقط در اختیار هیئت دولت است.

چرا اقدامی برای استرداد سهام ایران ایرتور انجام نشده است؟

چرا اساساً باید انجام شود؟ ابتدا وزارت دفاع از طریق تعاونی هسایار سهام ایران ایرتور را خریداری کرد، ولی به دلیل مشکلاتی که در این واگذاری بود، و اقساطی که پرداخت نشد، آن زمان مطابق قرارداد فروش وکالتی انجام گرفت که خریدار جدید با فروش وکالتی، سهام این شرکت را خریداری کرد ،  حسه نقدی و اقساط را پرداخت کرد و عملاً در آستانه آزادسازی سهام قرار دارد.

فقط یک ادعا از تعاونی هسایار، خریدار قدیم وجود دارد نسبت به اینکه وامی که آن زمان گرفته شده توسط تعاونی هسایار تضمین شده و درخواست داده که این باید توسط خریدار جدید تضامینش جابه جا شود.

آیا شما معتقد هستید که هیچ تخلفی در این واگذاری صورت نگرفته است؟هنوز پرونده تخلفات دولت قبل در این واگذاری باز است؟

اصلاً هر تخلفی هم صورت گرفته باشد، هر کسی که مدعی تخلف است هر زمانی می‌تواند،شکایت کند. در حال حاضر سازمان خصوصی سازی اصل قرار داد، پرداختی متناسب با قرارداد به صورت نقدی و اقساطی، وضعیت فعلی شرکت نسبت به آنچه تحویل گرفته  شده است، را مورد بررسی قرار می‌دهد. اینها هم جزو نظارت‌های سازمان خصوصی سازی است،

درباره هر دو موردی که شما گفتید، نظارت‌ها در مورد عملکرد توسط صورت مالی حسابرسی شده است. هر شرکتی سالانه صورت مالی دارد، این صورت مالی را فقط خودش و هیئت مدیره تأیید نمی‌کنند، حسابرس، صورت مالی را تأیید می‌کند، در مورد این دو شرکت، عملکرد، عملکرد سودآوری بوده، آنچه که در سیاست‌های کلی اصل ۴۴ هم در واقع محور است، ارتقای کارآیی و بهره وری بنگاه است.

نمایندگان، اصحاب رسانه و افکار عمومی دغدغه درستی داشتند،نباید منافع دولت مخدوش شود، باید واگذاری به ارزش واقعی انجام شود، این موارد باید رصد شود.

در مورد کرمانشاه که اصلاً مطالبه خود ما بوده که این بررسی شود و اساساً بند قراردادی هست.

در مورد ایران ایرتور، در مورد ارزش گذاری چنین شبهه‌ای وجود ندارد، موضوع در مورد تضامین تسهیلاتی است که آنجا مطرح است که آن مورد کماکان در حال بررسی است، آن ربطی به اصل قرارداد و پرداخت اقساط ندارد،

 شما می‌گویید عملکردشان خوب بوده در گزارشی که سال ۹۸ ارائه شد، ایران ایرتور ۸۸ برابر سرمایه شرکت زیان انباشته داشته است؟ این نشان دهنده عملکرد موفق است؟

الان چقدر است؟

این گزارش سال ۹۸ ارائه شد.

اصلاً این طور نیست، ایران ایرتور از زمانی که واگذار شد دو یا سه هواپیما داشت و الان بالغ بر ۱۵-۱۴ هواپیما دارد و افزایش سرمایه داده است، خریدار آمده و پول جدیدی وارد شرکت کرده است.

سازمان خصوصی سازی طبق وظیفه، عملکرد خریدار را رصد می‌کند، در مورد زیان انباشته، ایران ایرتور علاوه بر اینکه زیان انباشته ندارد به سودآوری رسیده، سودآوری هم در صورت‌های مالی سال گذشته‌ این شرکت مشهود است.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.