۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۵۸
کد خبر: 811828

زیارت، فرصت بهره‌گیری از بهترین الگو

حجت‌الاسلام دکتر محمدرضا جواهری عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد

زیارت نشانه ولایتمداری و از کارهای مستحب مهم و پرفضیلت است. این امر دارای آدابی بوده و قطعاً آثار و برکات زیادی در زندگی انسان دارد.

زیارت غذای روح انسان و پیوند و جلادهنده او در مسیر معنویت و پروردگار، زمینه‌ساز رشد، کمال و شهادت و فرصت مناسبی برای بازگشت انسان از تباهی و انحرافات است. یکی از فضیلت‌های زیارت این است که زمینه غفران و آمرزش انسان را فراهم می‌کند و انسان توسط آن درس‌های بسیار می‌آموزد. زیارت توفیق الهی است، زائران هنگام زیارت با بزرگ‌ترین الگوی عملیاتی آشنا می‌شوند و زندگی خود را براساس آن شکل می‌دهند.
در یکی از روایات آمده است: اگر به زیارت امام رضا(ع) بروید از گناهان خود دور می‌شوید، گویی به زمان تولد خود بازگشته‌اید. انسان با این امر در مسیر الهی گام برمی‌دارد. زیارت مدرسه‌ای برای انسان‌هاست و آثار و برکاتی از جمله مصونیت از گناهان را برای انسان به ارمغان دارد، عامل بازدارنده از گناهان است، در جهاد اکبر زائران نقش ایفا می‌کند و به انسان امکان می‌دهد با هواهای نفس خود مبارزه کند.
آشنایی با سیره اخلاقی و معرفتی ائمه اطهار(ع) پیش از زیارت بسیار مهم است. فلسفه آداب زیارت در احادیث بسیاری وجود دارد، از آثار مهم زیارت امام هشتم(ع) راه یافتن به حریم مغفرت الهی و رهایی از آتش دوزخ و وارد شدن در بهشت موعود الهی است.
در روایتی یکی از یاران امام جواد(ع) نقل می‌کند: بر امام جواد(ع) وارد شدم و عرض کردم: کسی که پدرت را در طوس زیارت کند چه برایش قرار داده شده است؟ ایشان فرمودند: من زار قبر ابی بطوس غفر الله له ما تقدم من ذنبه وما تاخر؛ هر کس پدرم را در طوس زیارت کند، گناهان گذشته و آینده‌اش بخشیده می‌شود. راوی می‌گوید: پس از این واقعه، نزد ایوب بن نوح بن دراج رفتم و فرمایش امام را برای او نقل کردم، او گفت من هم این مطلب را از ایشان شنیده‌ام و نیز مطلب دیگری شنیدم که برایت نقل می‌کنم: از امام(ع) شنیدم که فرمود: من زار قبر ابی بطوس غفر له ما تقدم من ذنبه وما تاخر فاذا کان یوم القیامة نصب له منبر بحذاء منبر رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وآله‌ حتی یفرغ الله من حساب الخلائق؛ هر کس قبر پدرم را در طوس زیارت کند، گناهان گذشته و آینده او بخشیده می‌شود و روز قیامت منبری مقابل منبر پیامبر(ص) برای ایشان نصب می‌شود تا اینکه خدا به حساب خلائق رسیدگی کند.
ایوب بن نوح وقتی خود این سخن را از امام نهم شنید، سال بعد، از کوفه به خراسان رفت و مرقد مطهر امام هشتم(ع) را زیارت کرد. یکی از شیعیان که او را دید و قبلاً این روایت را از وی شنیده بود، پرسید: ایوب! برای چه این همه راه آمدی؟ ایوب پاسخ داد: آمده‌ام به دنبال منبر!
همچنین علی بن مهزیار نقل می‌کند: خدمت امام جواد(ع) عرض کردم: ما لمن اتی قبر الرضا(ع)؛ برای کسی که قبر امام رضا(ع) را زیارت کند چه ثوابی قرار داده شده است؟ امام فرمودند: الجنة والله؛ قسم به خدا پاداش او بهشت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.