سازمان عفو بین‌الملل با تاکید بر کارنامه سیاه حقوق بشری عربستان از مقامات این کشور خواستار لغو ممنوعیت سفر فعالان و مدافعان حقوق بشری شد.

درخواست عفو بین‌الملل از عربستان برای لغو ممنوعیت سفر فعالان

به گزارش قدس آنلاین، سازمان عفو بین‌الملل از مقامات سعودی خواست تا به ممنوعیت سفر فعالان و مدافعان حقوق بشری و همچنین خانواده‌های آن‌ها در این کشور پایان دهند.

این سازمان کمپینی با عنوان « لغو محدودیت‌های سفر» راه‌اندازی و طی بیانیه‌ای اعلام کرد :« مدت زیادی است که مدافعان و فعالان حقوق بشری در عربستان به صورت خودسرانه تحت تعقیب قرار می‌گیرند و بازداشت می‌شوند».

در این بیانیه آمده است: « در طول سه سال گذشته، جامعه سعودی در تلاش برای بهبود وجهه خود در سطح بین‌المللی دستخوش دگرگونی شده ، اما در پس این تحول، واقعیتی نهفته است که نشان‌دهنده سرکوب ظالمانه و مداوم ده‌ها سعودی ، فعالان و مدافعان حقوق بشر است که به دلیل ابراز عقیده خود و انتقاد از سیاست کشورشان مورد هدف قرار می‌گیرند.

سازمان عفو بین‌الملل در ادامه تاکید کرد:«مقامات سعودی دست‌کم ۳۵ فعال سعودی را به حبس‌های طولانی مدت و ممنوعیت سفر محکوم کردند که برخی آن‌ها خواستار اصلاحات سیاسی شدند.آن‌ها حتی بعد از آزادی از زندان همچنان ممنوع السفر هستند که این مجازات برای دوره‌های مختلف از ۵ تا ۲۰ سال متفاوت است.

این سازمان حقوق بشری اعلام کرد:« لجین الهذلول، رائف بدوی، سمر بدوی، نسیمة السادة، عبدالرحمن السدحان تنها چند نفر از فعالانی هستند که دادگاه سعودی آن‌ها را از سفر منع کرده است. یک ممنوعیت سفر خودسرانه نیز وجود دارد که گاهی بدون حکم دادگاه اعمال می‌شود و این افراد زمانی متوجه می‌شوند که مقامات سعودی در فرودگاه‌ها یا گذرگاه‌های مرزی از خروج آنها جلوگیری می‌کنند».

سازمان عفو بین‌الملل در ادامه افزود: به عنوان مثال ۱۹ نفر از اعضای خانواده شیخ «سلمان العوده» مبلغ سعودی بازداشت شده که در معرض مجازات اعدام قرار دارد صرفاً به دلیل خویشاوندی با او، مشمول مجازات غیرقانونی ممنوعیت سفر هستند.

این سازمان به نقل از «عبدالله العوده» فرزند سلمان العوده نوشت: مجازات ممنوعیت سفر راهی آشکار برای ترساندن و یا ساکت کردن اعضای خانواده فعالان به ویژه کسانی است که در خارج از کشور زندگی می‌کنند».

اخیرا نیز سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای از «ملک سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان خواست تا ممنوعیت‌های سفر خودسرانه علیه فعالان، مدافعان حقوق بشر و اعضای خانواده‌های آنها را لغو کند.

سازمان عفو بین‌الملل مقامات سعودی را متهم کرد که از ممنوعیت های سفر خودسرانه به عنوان ابزاری برای مجازات و کنترل فعالان، نویسندگان و روزنامه نگاران استفاده می‌کنند و آن‌ها را در داخل و خارج تحت تعقیب قرار می‌دهند و بازداشت می‌کنند.

مدت ممنوعیت سفر در عربستان بین ۵ تا ۲۰ سال متغیر است.

«لین معلوف»، معاون دفتر منطقه‌ای خاورمیانه و شمال آفریقا این سازمان گفت: «استفاده خودسرانه مقامات سعودی از ممنوعیت سفر علیه فعالان و مدافعان حقوق بشر نشان دهنده یک واقعیت تلخ در این کشور است، جایی که صدای مخالفان همچنان بی وقفه خاموش می‌شود».

هر از گاهی، سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر از ریاض می‌خواهند که همه بازداشت‌شدگان غیرقانونی را آزاد کند و در مورد سرکوب‌گری‌های گذشته پاسخگو باشد.

عربستان پرونده سیاهی در مقوله حقوق بشر دارد و در طول سالهای گذشته گزارش‌های متعددی از اعدام‌های فراقانونی، شکنجه، بازداشت‌های خودسرانه، ناپدید شدن قهری، بازداشت فعالان سیاسی و حقوق بشری و سرکوب خواسته‌های مشروع اقلیت‌های دینی در داخل عربستان به بیرون درز کرده است. برخی از شاهدان و قربانیان نقض حقوق بشر در زندان‌های سعودی نیز از گوشه‌ای از این وضعیت ناگوار پرده برداشته‌اند که توسط نهادهای حقوق بشری بین‌المللی مستندسازی شده است.

نهادهای حقوق بشر اعلام کرده‌اند که از زمان قدرت گرفتن «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی اوضاع حقوق بشر در عربستان به‌شدت وخیم شده است و این مسئله سؤالاتی را در خصوص چرایی افزایش اقدامات امنیتی در عربستان همزمان با قدرت گرفتن بن‌سلمان به وجود آورده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.