اصلاً می‌دانستید کتاب‌های جیبی که احتمالاً برخی از ما چندان آن‌ها را جدی نمی‌گیریم، برای خودشان در دنیا کتابخانه‌های تخصصی دارند؟

کتابخانه‌ای برای ۵۴ هزار کتاب جیبی

مجموعه تخصصی کتاب‌های جیبی در کتابخانه آیت‌الله حاج شیخ هاشم قزوینی، یکی از همین کتابخانه‌های تخصصی در دنیاست که در حال حاضر با ۵۴هزار و ۴۸۶ کتاب جیبی به ‌عنوان بزرگ‌ترین مجموعه کتاب‌های جیبی کشور شناخته می‌شود.
از کتاب‌های جیبی درباره باغبانی و روان‌شناسی گرفته تا آثار چارلز دیکنز و مارک تواین روی قفسه‌های این کتابخانه در معرض استفاده علاقه‌مندان قرار گرفته است.
اینجا حتی برای قضات و وکلا هم کتاب جیبی دارد. برای علاقه‌مندان به زبان‌های لاتین و حتی کنکوری‌ها که شاید حوصله حمل کتاب‌های بزرگ تست را ندارند. کسانی هم که می‌خواهند تاریخ اسلام را مطالعه کنند و یا با تاریخ سرزمین خود آشنا شوند اینجا می‌توانند در فضایی آرام کتاب‌های مورد نظرشان را تورق کنند.

از افتتاح تا امروز
کتابخانه آیت‌الله حاج شیخ‌ هاشم قزوینی در سال ۱۳۶۹ و به همت آستان قدس رضوی در منطقه‌ بولوار مصلی مشهد و در ساختمانی دوطبقه افتتاح شد.
با توجه به استقبال گسترده بانوان از این کتابخانه، واحد شماره دو این کتابخانه نیز در سال ۱۳۸۵ ساخته شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این کتابخانه هم ‌اکنون در دو ساختمان مجزا در مشهد به آدرس بولوار مصلی ۲۵، محمدآباد ۵ ویژه بانوان و انتهای مصلی ۲۷، محمدآباد ۷ ویژه آقایان به عموم علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی خدمات ارائه می‌دهد؛ دو کتابخانه‌ای که حالا تالار کتاب‌های جیبی آن زبانزد شده است.
تالار کتاب‌های همراه (جیبی)، مجموعه‌ای منحصر ‌به ‌فرد در این کتابخانه است که در سال ۱۳۹۴ و در دو واحد مجزای بانوان و آقایان افتتاح شده و در این سال‌ها با استقبال چشمگیر مراجعان همراه بوده است.
حجم و قطع کوچک کتاب‌های همراه و امکان مطالعه راحت این منابع در هر زمان و مکان موجب شده است بسیاری از اهالی مطالعه نسبت به آن گرایش داشته باشند.
امکان امانت گرفتن این منابع برای اعضای سایر کتابخانه‌های آستان قدس رضوی وجود دارد و علاوه بر آن، سازمان‌های مختلف هم می‌توانند در قالب امانت، فرصت بهره‌مندی کارکنان خود از گنجینه کتاب‌های جیبی کتابخانه آیت‌الله حاج شیخ هاشم قزوینی(ره) را فراهم کنند.

۱۰۰هزار منبع، ۲۸ هزار عضو
البته این کتابخانه علاوه بر ویژگی منحصر به‌ فرد خود و داشتن گنجینه‌ای از کتاب‌های جیبی و منابع کتابخانه‌ای، امکانات دیگری هم دارد.
در کنار کتاب‌های جیبی، بیش از ۹۴ هزار جلد کتاب چاپی و حدود ۱۱هزار منبع دیداری- ‌شنیداری در کتابخانه آیت‌الله حاج شیخ هاشم قزوینی موجود است که با این منابع به ۲۷ هزار و ۸۰۸ عضو خدمات ارائه می‌دهد.
اعضا می‌توانند از فضاهایی نظیر تالار مطالعه قفسه‌باز، تالار مرجع، تالار مطالعه آزاد، تالار نوجوانان، بخش منابع دیداری و شنیداری، بخش امانت کتاب و ایستگاه کودک استفاده کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.