هزاران کارمند حوزه راه‌آهن انگلیس از روز گذشته با اجرای دور جدیدی از اعتصابات، موجب فلج شدن خدمات بخش حمل‌ونقل ریلی در سراسر این کشور شدند. این اقدام در اعتراض به نرخ پایین دستمزدها و شرایط نامناسب کاری روی داده است.

ملکه، گرفتار نفرین تزارها

در نتیجه اعتصابات تنها یک قطار از هر پنج قطار در انگلیس فعال بوده و همین مسئله خدمت‌رسانی در بیشتر خطوط را متوقف یا با وقفه روبه‌رو کرده است. در این میان شهر لندن با توجه به گستردگی شبکه حمل‌ونقل عمومی و جمعیت بالا مشکلات فراوانی پیدا کرده و شهر بحران‌ها لقب گرفته است. بحران تا جایی پیش رفته که کمیته حمل‌ونقل انگلیس روز گذشته با صدور بیانیه‌ای از مردم خواست از مترو استفاده نکنند. با وجود این، لیز تراس از نامزدهای امیدوار به رسیدن به مقام نخست‌وزیری انگلیس در موضع‌گیری جالبی خواهان محدود کردن توانایی کارکنان بخش خدمات عمومی برای روی آوردن به اعتصاب شده است. میک لینچ، دبیر کل اتحادیه سراسری کارگران راه‌آهن، دریانوردی و حمل‌ونقل انگلیس در پی این موضع گفته لیز تراس به دنبال از بین بردن حقوق بشر و توانایی‌های دموکراتیک مردم برای بیان نظر خود از طریق اتحادیه‌های تجاری و صنعتی است.
اقدام کارکنان حوزه حمل و نقل ریلی انگلیس سبب ایجاد موجی از تمایل به اعتصاب در میان معلمان، کارکنان بخش بهداشت و حتی وکلای دادگستری شده است. به نظر می‌رسد نارضایتی‌های بیشتر در انگلیس در پیش رو باشد و احتمال اعتصاب عمومی هم اکنون بیش از هر زمان دیگری است.
در نهایت اینکه اوضاع اقتصادی انگلیس این روزها وخیم است. نتایج تازه‌ترین آمارهای دولتی در انگلیس نشان می‌دهد نرخ تورم در ماه جولای به بیش از ۱۰درصد رسیده که این رقم از ۴۰سال گذشته تاکنون بی‌سابقه بوده است. انتظار می‌رود میزان تورم به ۱۳درصد هم برسد. بانک مرکزی انگلیس همچنین پیش‌بینی کرده بحران تورمی تا سال ۲۰۲۳ ادامه داشته باشد. اقتصاددان‌ها دلایل این روند را شوک‌های اقتصادی ناشی از برگزیت، همه‌گیری کرونا و به‌ویژه تأثیرات بحران اوکراین می‌دانند. اکنون ۱۷۷ روز است که آتش جنگ میان مسکو و کی‌یف شعله‌ور شده است. این نبرد تأثیرات شدیدی بر اقتصاد جهانی گذاشته و زیر سایه آن مردم را به‌ویژه در کشورهای اروپایی با شدیدترین نرخ تورم در چهار دهه گذشته روبه‌رو کرده است. چند روز پیش بود که ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان اعلام کرد: «تمام تحریم‌ها و اقدامات تنبیهی کشورهای غربی علیه روسیه در ۶ ماه گذشته شکست خورده و به خودشان بازگشته است». در مورد انگلیس گویا این بیان خیلی زود به حقیقت تبدیل شده است. لندن که در دوره زمام‌داری بوریس جانسون سخت‌ترین مواضع را علیه روسیه در حمله به اوکراین داشت حال انگار گرفتار نفرین تزارها شده و نتیجه اقدامات خود را با افزایش بحران‌های اقتصادی دریافت می کند.

خبرنگار: جاویدان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.