حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی قمی از خطیبان مذهبی با بیان اینکه «چهارشنبه‌های امام رضایی» تلنگری است که یادمان باشد امام رئوف(ع) نزدیک ما و قلب کشورمان هستند و توجه‌شان متوجه ما است، گفت: امام رضا(ع) با علم، حقانیت تشیع را اثبات کردند و لذا شایسته است ما هم به عنوان شیعه و محب و زائر ایشان خود را به علم آراسته کنیم.

 «چهارشنبه های امام رضایی» برکات زیارت حضرت را به ما یادآوری می کند

به گزارش قدس آنلاین، در چهارشنبه‌ای امام رضایی و به منظور بررسی آثار و برکاتی که با زیارت امام مهربانی‌ها(ع) از راه دور و نزدیک نصیب ما می‌شود، با حجت‌الاسلام والمسلمین حسین رضایی قمی، از واعظان و سخنرانان مذهبی گفت وگویی انجام دادیم که مشروح آن اینک پیش روی شماست.
برکات هجرت رضوی
حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی قمی با اشاره به برکات زیارت امام رضا(ع)، اظهار کرد: وجود مقدس حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) در ایران باعث برکات ویژه شده است چنان که هجرت رضوی به ایران باعث شد، امامزادگان واجب التعظیم در اقصی نقاط کشور ملجا و پناه شیعیان باشند. از این رو، می‌توان گفت هجرت امام رضا(ع)، به نوعی سبب توجه و عنایت به مُلک ایران و مقدمه هجرت امامزادگان به این سرزمین شده است. امامزادگانی که نسب بسیاری از آن ها با چند واسطه به امام معصوم می‌رسد و بی شک حضورشان منشا آثار و برکات در طول تاریخ شده‌ است.
این کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: زیارت وجود مقدس امام رضا(ع) مورد تاکید ویژه است، اگرچه اغلب روایات زیارت، به زیارت امام حسین(ع) اختصاص دارد اما چهار روایت هست که زیارت حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) را افضل از زیارت سیدالشهداء(ع) می‌داند که این در جای خود بسیار مهم است. اگر خصایص معنوی زیارت را در کنار ظاهر امر زیارت حضرت ثامن‌الحجج(ع) قرار دهیم که برای ایرانی ها نه ویزا می‌خواهد و نه نیازمند طی روند اداری است و بلکه در دسترس ما و راحت‌تر از زیارت دیگر معصومان(ع) است، به برکات زیارت امام مهربانی‌ها بیش از پیش پی می‌بریم.
وی با بیان اینکه گاهی اهل بیت(ع) در کنار زیارت خود، راه‌های دیگری را هم به ما توصیه کرده‌اند، گفت: چنان که امام رضا(ع) فرمودند: هر کس فاطمه معصومه(س) را در قم زیارت کند، مانند آن است که من را زیارت کرده است. این هم یک راه نزدیک زیارت امام رضا(ع) است، برای آنها که در مرکز ایران هستند.
حجت‌الاسلام رضایی قمی با بیان اینکه برکات زیارت فقط مربوط به زیارت از نزدیک نیست، ابراز کرد: چنان که برای زیارت راه دور حرم مطهر امام حسین(ع) تاکید شده که بر بلندی رو به قبله بایستیم و به سمت راست و چپ نگاه کنیم و بگوییم: «السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ»؛ همچنین، برای حضرت رسول(ص) امکان زیارت از بعید وجود دارد یا سلام‌هایی که بعد از نماز به ائمه(ع) می‌دهیم امکان عرض ارادت از راه دور به آن حضرات(ع) است.

چهارشنبه‌های امام رضایی یک تلنگر است
این واعظ و خطیب مذهبی با اشاره به پویش چهارشنبه‌های امام رضایی در یادآوری برکات زیارت حضرت، ابراز کرد: ابتکار چهارشنبه‌های امام رضایی که در مساجد و هیئت‌ها شکل گرفته و عرض ادب به ساحت قدسی امام رضا(ع) است، تلنگری است که یادمان باشد امام رئوف(ع) نزدیک و در کشور ما هستند و توجه‌شان متوجه ما است؛ لذا این ابتکار و همت را باید ستود.
وی درباره یم احساس و تجربه شخصی اش گفت: وقتی چهارشنبه‌ها در مسجد، زیارت امام رضا(ع) خوانده و به ساحت ایشان عرض ارادت می‌شود، لذت می‌برم. چنین یادآوری‌هایی غفلت ما از معنویت را کاسته و برطرف می‌کند و تسکین‌بخش است و روند زندگی ما را بهبود می‌بخشد.
حجت‌الاسلام رضایی قمی در پاسخ به این سوال که خوب است از فرصت چهارشنبه‌های امام رضایی برای آراستگی به کدام یک از خصایص امام رضا(ع) استفاده کنیم، بیان کرد: یکی از شاخص‌ترین اوصاف حضرت علی‌بن موسی الرضا(ع)، علم است چنان که به عالم آل‌محمد(ص) شهرت دارند ما نیز امروز نیاز داریم به وصف آن حضرت(ع) آراسته شویم. اما متاسفانه در جامعه ما به علم سطحی نگری می‌شود و با این نگاه سطحی، غیرعالمانه تصمیم می‌گیریم و رفتار می‌کنیم در حالی که باید بدانیم «علم» با اطلاع داشتن فرق دارد. شاید ما از امور اطلاع داشته باشیم اما این اطلاع داشتن به معنای علم نیست. امام رضا(ع) با علم، حقانیت تشیع را اثبات کردند نه اطلاعات و لذا خوب است ما هم به عنوان شیعه و محب و زائر ایشان به این بعد توجه ویژه داشته باشیم.
وی درباره راه‌های خادم‌الرضا(ع) شدن، خاطرنشان کرد: خدمتگزاری به حضرات اهل بیت(ع) تنهابه پوشیدن لباس خادمی و حضور در حرم نیست، هرچند این حضور بسیار ارزشمند است اما باید فرهنگ و آموزه های اهل بیت(ع) را همواره در راس امور روزمره زندگی خود قرار دهیم و آن حضرات(ع) را ناظر به اعمال‌مان بدانیم.

انتهای پیام

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.