با گذشت ۵ ماه از سفر رئیس جمهور به مشهد تاکنون مصوبات این سفر در مورد اتوبوسرانی و قطارشهری عملیاتی نشده است.

مصوبات سفر رئیس‌جمهور برای حمل‌ونقل عمومی مشهد هنوز اجرایی نشده است

به گزارش قدس آنلاین، دهم فروردین ماه امسال رئیس جمهور و برخی از اعضای کابینه طی اولین سفر استانی در سال جدید به خراسان رضوی آمدند. طبق گفته استاندار خراسان رضوی در مجموع ۱۸۳ مصوبه در این سفر تصویب شده که ارزش ریالی این مصوبات ۲۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است.

جواد خدایی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی اخیرا در خصوص برخی جزئیات مصوبات این سفر درمورد حمل و نقل عمومی مشهد اظهار کرده «بر اساس مصوبات سفر اخیر رئیس‌جمهور بنا شد هزار دستگاه اتوبوس به استان اختصاص یابد که دست‌کم ۸۰۰ دستگاه آن به مشهد اختصاص خواهد یافت. همچنین برخی مصوبات مانند قطارشهری مشهد رقم مصوب دارد. در آن سفر به این پروژه ۶ هزارمیلیارد تومان اختصاص یافت که این اعتبار از محل فروش نفت و انتشار اوراق تأمین خواهد شد».

به بهانه هفته دولت و انتشار این خبر با مدیران عامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری و شرکت قطار شهری مشهد به گفت‌وگو پرداخته‌ایم و میزان حمایت‌های دولت از زمان آغاز به کارش از این دو بخش را جویا شدیم.

ناوگانی با استفاده از منابع دولتی به سازمان اتوبوسرانی مشهد تحویل نشده است

علی اصغر نیشابوری، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد در خصوص رویکرد دولت در یک سال اخیر در زمینه حمل‌ونقل عمومی اظهار کرد: طرحی تحت عنوان تامین ناوگان اتوبوس در حال پیگیری توسط دولت بوده و اعلام شده که این طرح در هفته دولت آغاز خواهد شد. حداقل طی ۱۲ سال گذشته، تامین ناوگان‌ها تماما توسط شهرداری‌ها و از منابع خودشان انجام می‌شده است. ارزیابی‌ها را باید به زمان آغاز این طرح موکول کرد، اما چیزی که ما تاکنون در مکاتبات و مذاکرات دیده‌ایم، این بوده که دولت بنا دارد در تامین ناوگان به شهرداری‌ها کمک کند.

وی در پاسخ به اینکه طی یک سال گذشته چند دستگاه اتوبوس یا میدل باس از طرف دولت به سازمان اتوبوسرانی مشهد تحویل داده شده است، افزود: از آغاز کار دولت تاکنون حدود یک سال گذشته اما ناوگانی با استفاده از منابع دولتی به سازمان اتوبوسرانی مشهد تحویل نشده؛ بنا است که این اتفاق بیفتد. نه اینکه بگوییم تنها در این یک سال این اتفاق نیفتاده بلکه حدود ۱۲ سال است که کمکی از طرف دولت‌ها به ما نشده است. برابر مکاتبات انجام شده، قرار بر آغاز این کار است و به همین جهت باید صبر کنیم تا ببینیم این مکاتبات عملی خواهد شد یا خیر.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد در خصوص نیازها و مشکلات این سازمان و نقش دولت در رفع آن‌ها، تصریح کرد: به دلیل فرسودگی ناوگان اتوبوس‌های درون شهری، موضوع تامین ناوگان مسئله اصلی سازمان‌های اتوبوسرانی کشور است. نیاز فوری، مبرم، جدی و مطالبه به حق شهروندان، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی یعنی تامین اتوبوس‌های جدید و به بهره‌برداری رسیدن آن‌ها است.

نیشابوری ادامه داد: اصلی‌ترین مسئله ما پس از تامین ناوگان، بحث یارانه بلیت حمل‌ونقل عمومی است؛ زیرا بهای پرداختی توسط شهروندان بابت خدماتی که دریافت می‌کنند، تقریبا حدود ۱۱ درصد بهای تمام شده آن خدمت است و الباقی این هزینه باید توسط شهرداری و دولت تامین شود. این موضوع نیز در سنوات و دولت‌های گذشته محقق نمی‌شد و به تدریج از ۱۰ سال گذشته سهم پرداختی مردم کاهش پیدا کرده و به سهم پرداختی توسط شهرداری‌ها اضافه شده اما سهم دولت محقق نشده است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۵ بهای تمام شده جابه‌جایی یک نفر، ۴۳۴ تومان بوده و این بها در سال جاری بالغ بر ۵۰۰۰ تومان است، عنوان کرد: در آن زمان ۷۰ درصد این بها توسط شهروندان و ۳۰ درصد توسط شهرداری پرداخت می‌شد؛ امروزه این نسبت‌ها کاملا تغییر کرده و جا دارد که دولت با ورود به این موضوع سهمی را پرداخت کند. در سال ۱۴۰۱، ۷۲۳۱ تومان بهای تمام شده جابه‌جایی هر شهروند است که ۱۰۰۰ تومان آن را شهروند و الباقی توسط شهرداری‌ها پرداخت می‌شود. بهترین حالت این است که ۳۰ درصد این مبلغ توسط شهروند، ۳۰ درصد توسط شهرداری و ۳۰ درصد توسط دولت پرداخت شود. در سنوات گذشته نیز این مدل وجود داشته و ما امیدواریم که این اتفاق عملی شود.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد با اشاره به سخنان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی مبنی بر اختصاص ۸۰۰ دستگاه اتوبوس به شهرداری مشهد توسط دولت، خاطرنشان کرد: این موضوع در سفر استانی رئیس جمهور مصوب شده و ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس به استان اختصاص یافته که ۸۰۰ دستگاه آن برای مشهد است. این موضوع نیز در صورت عملی شدن اتفاق بزرگی است.

رویکرد دولت به قطارشهری مانند دولت‌های گذشته است

همچنین کیانوش کیامرز، مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص رویکرد دولت در یکساله اخیر در زمینه توسعه قطار شهری مشهد، اظهار کرد: در دوره گذشته تنها چیزی که به قطار شهری تخصیص داده می‌شد اوراق مشارکت بود که عدد آن نیز قابل توجه نبود؛ به عنوان مثال اوراقی که در سال‌های گذشته تخصیص داده شد بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان در سال بود که ۵۰ درصد بازپرداخت آن به عهده شهرداری بود؛ یعنی می‌توان گفت کمک‌های دولت در سال‌های گذشته حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیارد تومان در سال بود که سرعت پیشرفت متروها در سراسر کشور نیز به همین نسبت کاهش پیدا کرده بود.

وی افزود: در سال جاری رویه تقریبا مانند گذشته بوده، در سفر رئیس جمهور به مشهد اتفاق خوبی افتاد که تاکنون این اتفاق عملیاتی نشده اما دورنمای آن به نظر خوب می‌آید. رئیس جمهور طی بازدید خود از استان، دید خوبی نسبت به متروی مشهد داشت. با ارائه طرح وصل شدن ۶ کیلومتر از خط ۳ قطار شهری مشهد به حرم مطهر و اتصال این خط به خطوط ۱ و ۲، بودجه خوبی به مشهد تخصیص داده شد.

مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد تصریح کرد: دورنمای راه‌اندازی خط ۳ مترو مشهد برای سال ۱۴۰۳ است. در سفر رئیس جمهور به مشهد به پروژه قطار شهری ۶۰۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده شد که این اعتبار از محل فروش نفت و انتشار اوراق تأمین خواهد شد. بخش اعتبار اوراق مشارکت فکر می‌کنم به جمع‌بندی‌های خوبی ختم شود، در خصوص نفت در حال پیگیری هستیم اما هنوز نتوانسته‌ایم این موضوع را عملیاتی کنیم. اگر تا پایان سال این سهم را دریافت کنیم، این اتفاق در ۲۰ سال گذشته قطار شهری مشهد بی‌سابقه بوده است.

کیامرز در پاسخ به اینکه طی یکسال گذشته چند واگن از طرف دولت به شرکت قطار شهری مشهد تحویل داده شده است، عنوان کرد: هیچ واگن جدیدی در کشور نیامده است. در ادوار گذشته پول واگن‌ها را از صندوق توسعه ملی پرادخت می‌کردیم. در این دوره ۳۰ واگن که کار آن باقی مانده بود را وارد واگن‌سازی تهران کرده، مونتاژ آن را انجام داده و به خط ۲ قطار شهری اضافه کردیم.

وی در خصوص نیازها و مشکلات شرکت قطار شهری مشهد و نقش دولت در رفع آن‌ها، تصریح کرد: از نظر فنی و تکنولوژی کاملا روی پای خود ایستاده‌ایم و نیازی به خارجی‌ها نداریم. قطار شهری مشهد در قسمت بروکراسی اداری، در داخل شهرداری، دولت و استانداری مشکلی ندارد. تنها مشکلی که وجود دارد تامین منابع مالی است. هر یک کیلومتر مترو به علاوه واگن، ۱۵۰۰ میلیارد تومان تمام شده است. دولت‌ها بودجه‌ای ۲ یا ۳ هزار میلیارد تومانی در سال برای مترو تخصیص می‌دهند و این بودجه حرکت عظیمی را در صنعت حمل‌ونقل ریلی ایجاد نمی‌کند؛ لذا تنها خواسته ما این است که دولت یارانه یا عددی ویژه برای ساخت متروها تخصیص دهد.

مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد در رابطه با اولویت‌های این شرکت گفت: ما دو اولویت داریم. یکی اینکه خط ۳ قطار شهری مشهد به طول ۶ کیلومتر را با ۶۰۰۰ میلیارد تومان تا سال ۱۴۰۳ راه‌اندازی کنیم. دیگر هدف ما به اتمام رساندن تونل خط ۴ مترو در ۳ یا ۴ سال آینده است.

کیامرز در خصوص کمبود ۶۰ واگن در خط ۱ متروی مشهد بیان کرد: خط ۱ قطار شهری مشهد در حال حاضر ۶۰ واگن دارد و به خوبی نیز مسافران را جابه‌جا می‌کند. در طراحی خط ۱ برای بلند مدت ۱۲۰ واگن در نظر گرفته شده است. نگرانی ما این است که با خط ۳ مترو و افتتاح مترو گلبهار، حجم مسافر خط ۱ بالا رفته و به واگن‌های بیشتری نیاز پیدا کنیم. برای این موضوع مذاکراتی با واگن‌سازی‌های داخل شروع کرده و دنبال تامین ۶۰ ناوگان طی ۳ یا ۴ سال آینده هستیم. مبلغ این ۶۰ ناوگان حدود۲۳ هزار میلیارد تومان است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.