در موضوع ترویج ولنگاری فرهنگی و بدحجابی فارغ از ترکش‌های هجمه فرهنگی و دست‌های پنهان دشمن، نمی‌توان از کم‌کاری و انفعال دستگاه‌های متولی گذر کرد؛ مدیران بی‌برنامه و ناکارآمدی که با اقدامات جزیره‌ای و عملکرد سلیقه‌ای خود بیش از پیش بر آتش این آسیب دمیدند.

ترکش کم‌کاری متولیان فرهنگی بر پیکره دارالمؤمنین

به گزارش قدس آنلاین، امروز معضل بدحجابی بیش از گذشته پا بر گلوی شهر دارالمومنین گرگان گذاشته و دل بسیاری از متدینان را خون کرده تا جایی که بسیاری از فعالان مذهبی و فرهنگی شهر می‌پرسند چه شد که مهمترین وصیت شهدای هشت سال دفاع مقدس از خاطر برخی از بانوان این شهر رفته است؟

در حالی که شهدا برای تأمین امنیت زنان و مردان این مرز و بوم و برای آنکه دشمن معجر از حریم خانواده بر ندارد جانشان را در طبق اخلاص گذاشتند ولی امروز ما مات تبلیغات سوء‌فرهنگی شدیم و یادمان رفت که مسلک و آیین ما چه بود اصلاً شهدا از ما چه انتظاری داشتند؟

با وجود آنکه بسیاری از کارشناسان اجتماعی معتقدند که مسئله بد حجابی به این معضل اجتماعی ختم نمی شود و باعث از بین رفتن کرامت زنان جامعه خواهد شد ولی امروز برخی بانوان شهرمان بی‌تفاوت از کنار این سنگر معنوی عبور می کنند و ترکش آسیب های اجتماعی دیگر آزرده خاطرشان نمی سازد.

گرچه همین چندی پیش رئیس قوه قضاییه بر شناسایی و کشف عوامل و دست‌های پشت‌پرده ترویج بی‌عفتی و بی‌حیایی در جامعه تأکید کرده بود اما فارغ از ترکش‌های هجمه فرهنگی و دست‌های پنهان دشمن، نمی‌توان از کم‌کاری و انفعال متولیان فرهنگی گذر کرد؛ متأسفانه مدیران ما بیش از آنکه به ریشه مسئله توجه کنند صرفاً مشکل را دیدند و برای رفع معضل بدحجابی تنها به تشکیل کارگروه و ارائه گزارش اکتفا کردند بدون آنکه نگاه درستی نسبت به معضلات فرهنگی داشته باشند.

رصد وضعیت ظاهری شهر و جولان بدحجاب‌ها در سطح شهر دارالمؤمنین گرگان ما را بر آن داشت تا به سراغ مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گلستان برویم تا در جریان اقدامات فرهنگی این دستگاه قرار بگیریم.

ترک‌فعل‌ها در حوزه فرهنگی رصد و بررسی شود

مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان حل معضل بدحجابی را نیازمند هم‌افزایی جدی متولیان فرهنگی دانست و اظهار کرد: از آنجایی که برخی از دست اندرکاران و متولیان حوزه فرهنگی می‌توانستند برای مقابله با ولنگاری فرهنگی از جمله بدحجابی به کمک ما بیایند اما نیامدند ما به سراغ ظرفیت های مردمی رفتیم تا با استفاده از ظرفیت آنها کار ارزشمندی را رقم بزنیم.

حجت الاسلام عباسعلی گرزین گفت: حل معضل بدحجابی مسئله پرمانع و پرزحمتی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست و با هم‌افزایی دستگاه های مختلف به صورت کاملا نرم و فرهنگی قابل حل است، اگر نهادهای مختلف پای کار بیایند ما طرح های مختلف فرهنگی را برای پوشش این مسئله داریم که می توان در یک بازه زمانی تعریف شده این مسئله را کنترل کرد و آن را کاهش داد.

وی خواستار بررسی و رصد فعل‌ها و ترک‌ها در حوزه فرهنگی شد و افزود: در کنترل مسئله بدحجابی همه دستگاه های باید پای کار بیایند و رصد فعل ها و همچنین پیگیری ترک فعل ها انجام شود، در واقع مجموعه های متولی پیگیری ترک فعل ها باید از دستگاه هایی فرهنگی که در این زمینه دچار ترک فعل شدند مطالبه‌گری کنند تا این دستگاه‌های کم‌کار موظف به انجام وظایف خود شوند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان با تأکید بر اینکه باید از ظرفیت مردمی برای حل مسائل اجتماعی استفاده کرد، تصریح کرد: ما سعی کردیم برای مقابله با ولنگاری فرهنگی ظرفیت های مردمی را بیشتر فعال کنیم و به اعتقاد ما بهترین کار استفاده از ظرفیت های مردمی خودجوش است تا آنها با ابتکار و خلاقیت خود این مسئله را مدیریت کنند.

گرزین افزود: ما برای تقویت نیروهای فعال در زمینه عفاف و حجاب و استفاده از توان اساتید برای کمک به این افراد از لحاظ اندیشه ای و مبنایی از دیگر برنامه های ما است تا فعالان این حوزه بتوانند در برخورد با افراد بدحجاب برخورد هوشمندانه داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه دیگر با برخوردهای قهری نمی توان با معضلات فرهنگی از جمله بدحجابی مقابله کرد، گفت: مجموعه مردمی باید طرحی را تدوین کند که بدون حاشیه سیاسی و اجتماعی باشد و در عین حال طرحی اثرگذار و کارآمد باشد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان با بیان اینکه تبلیغات محیطی هدفمند و هنرمندانه اقدام دیگر ما برای مقابله با ولنگاری فرهنگی از جمله بدحجابی است، یادآور شد: یکی از مجموعه های مردمی ما تمامی فضاهای تبلیغی شهرستان گرگان را رصد کرده و همه دیوارها و محیط های پر رفت و آمد و مجموعه های گردشگری را شناسایی کرد تا متناسب با آن فضا از آثار هنری با رویکرد فرهنگی استفاده شود در واقع به دنبال آن هستیم که با زبان هنر رنگ و بوی دیگری به فضاهای عمومی بدهیم و تلنگری برای مخاطبان آن باشد.

مدیریت شهری غالباً در دو حوزه پیام رسانی تبلیغاتی و فرهنگی وظیفه‌مندی دارد که متأسفانه امروزه در پیام رسانی تبلیغاتی کفه ترازو بیشتر به سمت درآمدزایی و سودآوری سوق پیدا کرده و پرداختن به ارزش هویتی پیام ها از این دریچه مغفول مانده به همین علت تابلوهای تبلیغاتی با مضامین و پیام های فرهنگی و دینی کمتر دیده می شود این در حالی است که تبلیغات محیطی و تکرار آن‌ها می‌تواند احتمال دیده‌شدن پیام را افزایش دهد.

موضوعی که مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان نیز به آن صحه گذاشت و ضمن گله‌مندی از فقدان این مسئله در نظامات شهری و تبلیغات محیطی، گفت: با وجود آنکه گرگان به شهر دارالمؤمنین معروف است اما در نظامات شهری و تبلیغات محیطی آن کمتر به مفاهیم اخلاقی و فرهنگی پرداخته شده متأسفانه تعداد نقاطی که در سطح شهر به این مهم پرداخت بسیار کم هستند و این مسئله برای شهر دارلمؤمنین گرگان یک ضعف محسوب می شود.

گرزین متذکر شد: شهر دارالمؤمنین گرگان دارای منابع غنی فرهنگی و دینی است ولی از آن استفاده نمی کند، گرگان قدمگاه امام حسن عسکری(ع) است و امامزادگان شاخص، شهدای بزرگ، حوزه های علمیه تاریخی و باقدمت بالا، علمای بزرگ، شخصیت های تراز اول تاریخی از میرداماد گرفته تا علامه جرجانی متعلق به این شهر هستند با وجود برخورداری گرگان از این ثروت غنی فرهنگی و مذهبی اما این ظرفیت های ارزشمند استخراج نشده است ما حتی طرحی با رویکرد فرهنگی را برای ارائه در پارک شهر گرگان به شورای این شهر ارائه کردیم اما متأسفانه با آن موافقت نشد.

بی‌برنامگی و ناکارآمدی متولیان فرهنگی در زیست عفیفانه/ مدیران فرهنگی وحدت رویه ندارند

یک پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی، جزیره‌ای کار کردن متولیان حوزه فرهنگی را یکی از مشکلات اساسی می داند و معتقد است؛ مسئولان فرهنگی سلیقه ای عمل می کنند و هر مدیری کار خود را انجام می دهد به همین علت باز شدن گره معضلات فرهنگی از جمله بدحجابی پیچیده‌تر می شود.

طاهره رجبی گفت: دشمن در این سال ها اتاق فکر زیادی را تشکیل داده و تقریباً می توان گفت در این زمینه موفق بودند، در حال حاضر نیز سلبریتی ها که از نظام مقدس جمهوری اسلامی ارتزاق می کنند و حتی مالیات هم‌ نمی پردازند علیه نظام مقدس کار کرده و آگاهانه یا ناآگاهانه در زمین دشمن بازی می کنند.

وی با بیان اینکه یکی از مسائل دردناک در حوزه عفاف و حجاب بی‌برنامگی متولیان فرهنگی و وجود مسئولان ناکارآمد است، افزود: متأسفانه متولیان فرهنگی در گلستان برنامه منسجم و وحدت رویه ندارند، همانطور که با شیوع ویروس منحوس کرونا همه دستگاه ها برای مقابله با این ویروس پای کار آمدند امروز نیز می طلبد تمامی دستگاه های متولی برای مبارزه با ویروس بی حیایی و بی بند و باری پای کار بیایند، این ویروس به مراتب خطرناک تر از ویروس کرونا بوده و محصول غرب و دشمن صهیونیست است.

این یک پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی با بیان اینکه در معضلات فرهنگی استان گلستان کم‌کاری دستگاه‌هایی مانند فرهنگ و ارشاد اسلامی، صنعت، معدن و تجارت و ورزش و جوانان بیش از سایر دستگاه‌ها حس می شود، ابراز داشت: رصد وضعیت بازار حاکی از ارائه و فروش لباس های نامتعارف و نامناسب است و از صمت انتظار می رود در ارائه مجوزها و نظارت بر فروشگاه ها اهتمام بیشتری داشته باشد.

رجبی بر اهتمام بیشتر دستگاه‌هایی همچون دادگستری، ورزش و جوانان و سازمان صمت به مسئله عفاف و حجاب تأکید کرد و افزود: متأسفانه برخی از وکلا و حتی مراجعه کنندگان به دادگستری استان از لحاظ حجاب وضعیت مطلوبی ندارند با این وجود هیچ اقدامی نمی شود و انتظار است دادگستری در بحث اجرای قوانین و مصوبه ۸۲۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی اهتمام بیشتری داشته باشد.

وی تأکید کرد: ارگان‌هایی هم که در زمینه عفاف و حجاب کار می کنند با یکدیگر وحدت رویه ندارند و تا زمانی که در مسئله زیست عفیفانه به وحدت رویه نرسیم موفق نخواهیم شد، در اکثر وصیت‌نامه‌های شهدا به چادر، عفت و پاکدامنی تأکید شده و امروز که با جنگ ترکیبی دشمن مواجه هستیم توجه به این مسئله باید بیش از پیش باشد.

این پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی در پایان گفت: انتظار است ستاد امر به معروف و نهی از منکر و اداره کل بازرسی استان در زمینه عفاف و حجاب فعالانه‌تر وارد میدان شوند و بر عملکرد دستگاه های فعال و کم‌کار در زمینه عفاف و حجاب نظارت و رصد داشته باشند.

پیگیری ها از بازرسی استان گلستان نشان می دهد که معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گلستان مسئولیت رصد و شناسایی ترک فعل ها در دستگاه های فرهنگی را برعهده گرفته است.

مردم دارالمؤمنین گرگان از دادگستری و دادستان مرکز استان گلستان انتظار دارند به مسئله ترک فعل ها در حوزه فرهنگی ورود کند تا مسئولان کم‌کار از حاشیه امن خود خارج شوند و برای جلوگیری از ترویج بدحجابی و ولنگاری فرهنگی اقدام عملی و اثرگذار داشته باشند.

انتهای پیام/

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.