حجت الاسلام والمسلمین نواب گفت: اجتماع اربعین به دست امام حسین(ع) و با مهندسی خداوند ایجاد شده است، هیچ اجتماعی در دنیا مانند اربعین برای انسان‌ها آورده ندارد.

اجتماع اربعین مهندسی خدا در زمین است/ زائران همچنان برای ورود به عراق صبوری کنند

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب، نماینده مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت، در افتتاحیه سلسله نشست‌های اربعین شناسی که به همت بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار می‌شود، ضمن یادی از بزرگانی که در حوزه اربعین فعالیت داشتند، همچون آیت الله ری‌شهری، بیان کرد:

مقام معظم رهبری در سخنان خود به این نکته اشاره کردند که اربعین زمینه ساز تمدن اسلامی است، اربعین یک فرهنگ و جریان بزرگ فرهنگی است که میتواند برای جوامع انسانی فرهنگ سازی کند . اربعین آرام آرام مرزهای بشری را در نوردید و انسان‌ها را با ابعاد گوناگون عاشورا آشنا کرد.

وی ادامه داد : اجتماع اربعین را خود امام حسین (ع) ایجاد کرده است. ما کوچکتر از آنیم که بتوانیم دل‌هارا اینطور متوجه امام حسین (ع) و عاشورا کنیم. دل یک ارتدوکس یا ارمنی را صحبت‌های ما روحانیون جذب نمیکند! دعوت کننده اصلی به این اجتماع امام حسین (ع) و درواقع به نوعی این پیاده‌روی و اجتماع عظیم، مهندسی خدا در روی زمین است.

نواب در تعریف ویژگی‌های اربعین گفت: در درجه اول اربعین تکریم و سپاس از انسان کامل است. دوم گرامیداشت مقام ایثار و شهید و شهادت است. سوم، احترام به فداکاری خاندان نبوت و چهارم ، اربعین همبستگی و وحدت مؤمنانه ادیان الهی است. حتی در مکه که میگویند حرم امن است، که درواقع اینطور نیست، اگر بود زائر ما را به جرم داشتن عکس حاج قاسم در زندان نمی‌انداختند! اگر امنیت داشت که اینطور نبود! امنیت برای بعضی دیگر دارد. در هرحال، در اربعین ادیان مختلف وحدت و همبستگی دارند، حتی بیشتر از ایام حج.

وی ادامه داد: ویژگی پنجم این حرکت عظیم، خدمت عاشقانه و میزبانی ملتمسانه است. همه افراد عاشقانه خدمت میکنند از طفل‌های کوچک تا پیری که با عصا خدمت میکنند. ششم حرکت معنویت محور و رفتار صالحانه است، در این حرکت زائر تمام راه را با ذکر و یاد خدا میرود. کجای عالم همچین رفتاری داریم؟ هفتم سفر عارفانه و پویایی است که به اقتضای عقاید و اخلاق و سنن انجام می‌شود. حرکتی که انسان در این مسیر انجام میدهد مدام برای او آورده دارد.

وی افزود: هشتمین محور و ویژگی، قدردانی از میزبانان بامعرفت عراقی است که رهبری هم بارها به آن اشاره کردند. بعضی از این‌ها کل سال زحمت می‌کشند تا اربعین بتوانند میزبان بشوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب افزود: ما در جهان بیش از ۲۰ مورد برنامه پیاده روی جمعی داریم، اما وقتی نگاه می‌کنیم، فاصله‌ی کاری که آن‌ها میکنند با اربعین خیلی زیاد است. سازندگی اربعین در آن‌ها نیست. به همین خاطر در اربعین می‌توانیم پیروان ادیان دیگر را هم به وفور مشاهده کنیم.

وی در ادامه سخنان خود درمورد تمدن نوین اسلامی ییان کرد : غربی‌ها می‌گویند تمدن ۴ عنصر دارد، اقتصاد ثابت و بااحتیاط، سازمان سیاسی و حاکمیت، سنن اخلاقی و کوشش در راه معرفت و بسط هنر. این نگاه مادی است و اربعین از این‌ نگاه فاصله دارد. این مدعیان تمدن خودشان اعمال غیر متمدنانه زیاد دارند. اما ظرفیت‌های زیاد اربعین ریشه در اعتقادات الهی دارد. خیلی‌ از زائرین اربعین اعتقادی می‌آیند و وابسته به جریان خاص سیاسی نیستند.

وی در ادامه برنامه‌های تمدنی اسلام را تشریح کرد : اولین خصیصه و برنامه، عقل محوری اسلام در آیات مختلف قران و سخنان معصومین است . دوم عدالت محوری در همه ابعاد جامعه و سوم توجه به علم و علم گرایی و چهارم جامع نگری است، اسلام هم به بعد معنوی انسان توجه دارد، هم بعد مادی. درحالی که متمدین غربی فقط روی بعد مادی تمرکز دارند.

وی افزود: پنجمین محور، جهان گرایی تمدن اسلامی است. آسان گرایی و اخلاق گرایی نیز دیگر محورهای یک تمدن اسلامی به شمار می‌روند.

نماینده مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت بیان کرد: ۱۷ کمیته در ستاد مرکزی اربعین وجود دارد که کمیته آموزشی فرهنگی اربعین در اختیار بعثه است. لازم به ذکر است که حوزه خراسان، همیشه پیشگامی‌هایی داشته است. جمعی زیادی از عزیزان هم از این استان حاضر شدند برای همکاری در امور اربعین. امیدواریم با کمک این بزرگواران امسال هم همایش‌های پیاده روی اربعین با قوت صورت بگیرد.

نواب در انتهای سخنان خود در ارتباط با ناآرامی‌های ایجاد شده در عراق و وضعیت زائرین ایرانی خبر داد: ما ۱۱هزار و ۴۰۰ نفر زائر در عراق داشتیم که بیش از ۵۰۰ نفر، یعنی حدود ۱۱ کاروان آن‌ها در سیدمحمد و سامرا محبوس شده بودند که دیروز الحمدلله برگشتند. مرزهای زمینی هم الحمدلله برای خروج زائران از عراق باز شده است اما برای ورود به این کشور همچنان توصیه می‌شود صبر کنیم.

انتهای پیام/

خبرنگار : محدثه مودی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.