مراسم رونمایی از مجموعه مستند «یک ملت یک ضربان» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی محمدحسن یادگاری عصر دیروز یکشنبه ۱۳ شهریور در حوزه هنری برگزار شد.

 مجموعه ۴۰ قسمتی «یک ملت، یک ضربان» روی آنتن می‌رود

به گزارش قدس آنلاین، مراسم رونمایی از مجموعه مستند «یک ملت یک ضربان» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی محمدحسن یادگاری عصر دیروز یکشنبه ۱۳ شهریور در حوزه هنری برگزار شد. در این مراسم، محسن یزدی مدیر شبکه مستند، یاسر فریادرس قائم مقام این شبکه، حسین قرایی مدیرکل روابط عمومی سازمان صدا و سیما، محمودرضا رضایی مدیر رسانه‌ای اسبق تیم ملی و جمعی از علاقه‌مندان به مستند حضور داشتند.

محسن یزدی مدیر شبکه مستند در این مراسم گفت: ما در شبکه مستند، مخاطب را هوشمند فرض می‌کنیم و بسیار تلاش می‌کنیم که لیاقت رضایت مخاطب را داشته باشیم. برایمان مهم است که وقتی مخاطب، شبکه مستند را می‌بیند، احساس نکند وقتش تلف شده و احساس بی‌حرمتی نکند. خود من وقتی چیزهایی را تماشا می‌کنم، احساس بی‌حرمتی می‌کنم و با خود می‌گویم سازنده آن دقت نکرده است که این اثر را برای کسانی به نمایش می‌گذارد که مخاطب هوشمند هستند.

وی افزود: البته باید بگویم که تولید کار خوب بسیار سخت است. امیدوارم اتفاقی که امروز برایش دور هم جمع شدن لیاقت نگاه‌های شما را داشته باشد.

در ادامه محمدحسن یادگاری کارگردان و تهیه کننده مجموعه مستند «یک ملت، یک ضربان» گفت: من از همان نسلی بودیم که صبح تا شب در کوچه‌ها فوتبال بازی می‌کردیم، خواب فوتبالی می‌دیدیم و دوست داشتیم فوتبالیست شویم اما وقتی به سن نوجوانی رسیدیم، خانواده‌مان موافق ادامه دادن این فضا نبودند و درس خواندیم اما عشق به فوتبال همیشه در دلم باقی ماند. همیشه دوست داشتم کاری بکنم که این همه عشق و علاقه به فوتبال در جامعه را به عمومیت برسانیم.

وی افزود: به واسطه مستندهای آرشیوی که در چند سال اخیر تولید کردم، شبکه مستند پیشنهاد داد که مستندی درباره تاریخچه تیم ملی ساخته شود، به ویژه آنکه امسال هم سال فوتبالی است و جام جهانی را در پیش داریم. جمع‌آوری آرشیو چند ماه طول کشید و خیلی هم کار سختی بود. در ایران، جمع‌آوری آرشیو مانع بسیار بزرگی برای مستندسازی است، حتی در سوژه عمومی و جذابی مثل فوتبال. بنابراین دسترسی به تصاویر آرشیوی بسیار سخت بود؛ از بازی‌ها گرفته تا مستندهایی که درباره فوتبال و تیم ملی ساخته شده بودند.

او با اشاره به جمع‌آوری تصاویر آرشیوی این مجموعه گفت: بعد از اینکه تا حدی، تصاویر آرشیوی را از تلویزیون گرفتیم و دیگر همکاری نکردند، علاقه‌مندان به فوتبال را پیدا کردیم که آرشیوست بودند. در حقیقت بسیاری از تصاویر آرشیوی که جمع‌آوری شد از بیرون سازمان صدا و سیما بود. سپس فرآیند تصویربرداری آغاز شد و تا به امروز نزدیک به یک سال و نیم است که درگیریم. باید از تیم تدوین خود تشکر کنم که نزدیک به ۱۰ ماه است درگیر این کار هستند. به صورت کلی، تیم تولید ما بسیار جوان بود و شاید میانگین سنی‌مان کمتر از ۳۰ سال باشد. فریم به فریم این مستند را با عشق ساختیم.

یادگاری درباره روند تولید این مجموعه هم گفت: مجموعه ما ۴۰ قسمتی است که هر هفته پنج شنبه‌های ساعت ۲۰ روی آنتن می‌رود، پیشنهادی که در ابتدا دادیم این‌گونه بود که مستند از جام ملت‌های ۱۹۹۶ آغاز شود؛ پیش از اینها مستندهایی از تاریخچه تیم ملی ساخته شده بود اما شبکه مستند پیشنهاد داد از ابتدای ورود فوتبال به ایران در تا جام ملت‌های ۱۹۹۶ را نیز بسازیم که ۸ قسمت ابتدایی این مجموعه را شکل داد. هر قسمت حرف‌های جدید و ناگفته‌ای دارد که مستند را متمایز کرده است.

این تهیه کننده افزود: متاسفانه خیلی از حوزه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را برای ایجاد همبستگی و ملی‌گرایی از دست دادیم، اما هنوز ورزش آن چیزی است که می‌تواند مردم را کنار هم جمع کند و خیلی از حرف‌ها را می‌توان از دریچه ورزش بیان کرد و مورد استقبال مخاطبین نیز قرار می‌گیرد. بنابراین از نظر کلام استراتژیک رسانه، باید این حوزه را جدی گرفت. به نظرم لازم است سریال‌های داستانی ورزشی در تلویزیون بسازیم و فیلم‌های سینمایی با این موضوعات ساخت.

این مستندساز با قدردانی از محمودرضا رضایی گفت: باید از آقای محمودرضا رضایی تشکر ویژه‌ای داشته باشم که در جلسه حضور پیدا کردند. در آن دوره‌ای که ما به شدت علاقه‌مند به فوتبال بودیم، هیچ وقت مستند «فوتبال ایرانی» را فراموش نمی‌کنم. ایشان همیشه یکی از افراد پیشتاز بوده است؛ از سال ۱۹۹۷ آغاز کرده و هنوز هم با مستندهای ورزشی و آثاری درباره تیم ملی همراه بوده‌اند.

یادگاری گفت: در حین تصویربرداری، پروژه تا جایی پیش رفت و دیگر متوقف شد، چرا که هماهنگی با فوتبالی‌ها کار بسیار سختی است؛ از این جا به بعد مدیر هماهنگی ما خانم فلاحی شدند که با حضورش دوباره پروژه راه افتاد. از ایشان نیز تشکر ویژه‌ای می‌کنم. باید از شبکه جمع و جور مستند نیز تشکر کنم که با کمترین امکانات، بیشترین کارکرد را در مسئولیتی که بهش سپرده‌اند، انجام می‌دهند. خوشحالم که با این شبکه کار می‌کنم.

در بخش دیگری از این مراسم از سه دهه فعالیت حرفه ای محمودرضا رضایی در حوزه رسانه و فوتبال قدردانی شد. رضایی در این بخش در سخنانی کوتاه گفت: من با شبکه مستند کار نکرده‌ام اما باید بگویم شبکه فاخری است و مدیریتی که این شبکه را هدایت می‌کند، یکی از بهترین مدیران رسانه ملی است.
وی افزود: خوشحالم جوانانی مثل آقای یادگاری فیلم می‌سازند. زمانی که مدیر رسانه‌ای تیم ملی بودم، ایشان را کاملا اتفاقی دیدم و شناختم. مستندی که ایشان ساخته است، بسیار فاخر است و به نظرم برای یک جوان کار بسیار ارزشمندی است. اگر سیاست‌های صدا و سیما به این سمت برود که همین جوانان را بیاورند و از ما دست بردارند، رشد قابل توجهی خواهیم داشت؛ من آدم سختگیری هستم اما معتقدم مجموعه‌ای که تولید شده، از استانداردهای بالایی برخوردار است. معلوم است که یک تیم جوان پای آن وقت گذاشته است.

مدیر رسانه‌ای اسبق تیم ملی خاطره‌ای از تیم ملی فوتبال بیان کرد و گفت: از سال ۱۹۹۶ همراه با تیم ملی بودم و اولین کارم را همراه با آقای رضا میرکریمی ساختم. همه لحظات خاطره است، به ویژه آنکه شما همراه با تیم ملی در جایی هستید که دیگران نیستند.

مجموعه مستند «یک ملت، یک ضربان» به کارگردانی محمدحسن یادگاری تولید جدید شبکه مستند تاریخچه فوتبال ایران از زمان ظهور تا عصر معاصر را روایت کرده است، این مجموعه پنج‌شنبه ها ساعت ۲۰ از شبکه مستند پخش می‌شود و تکرارش روز بعد ساعت ۱۷ است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.