یک فعال محیط زیست با اشاره به اینکه برای تولید ظروف پلاستیکی از نفت استفاده می‌شود و استفاده از آن‌ها برای انسان و طبیعت مضر است، گفت: بهتر است که زباله‌ها در زمان مراسمی مانند اربعین در همان مکان جمع‌آوری و دسته‌بندی سپس بازیافت شوند.

توصیه‌های زیست‌محیطی برای زائران اربعین/ استفاده از ظروف شخصی برای کاهش مصرف پلاستیک

به گزارش قدس آنلاین، با آغاز مراسم و مناسب‌های مذهبی، مصرف ظروف پلاستیکی و یک‌بار مصرف افزایش می‌یابد که استفاده از آن‌ها هم سلامت انسان را تهدید می‌کند و هم موجب تخریب محیط زیست می‌شود. به گفته یک فعال محیط زیست هر زباله پلاستیکی ۶۰۰ سال در طبیعت باقی می‌ماند و موجب آلودگی زمین می‌شود.

عبیری گلپایگانی درباره زباله و پسماندهای تولیدی در سفر اربعین اظهار کرد: دو نوع زباله در این ایام و اماکن تولید می‌شوند که برخی زباله‌های ناشی از مواد غذایی و برخی دیگر نیز پلاستیکی و کاغذی است. لازم است فضایی برای جمع‌آور سپس بازیافت زباله‌های غذایی تعبیه شود که این کار در عراق نیز انجام می‌شود.

وی درباره مضرات رهاسازی زباله‌های پلاستیکی گفت: رهاسازی زباله‌های پلاستیکی برای طبیعت بسیار خطرناک است چراکه زباله‌های غذایی اگر رها شوند، تجزیه می‌شوند و اتفاق مخربی نمی‌افتد اما زباله‌های پلاستیکی تجزیه نمی‌شوند و در طبیعت باقی می‌مانند.

این فعال محیط زیست تاکید کرد: لازم است سطل‌هایی آماده شود تا زائران در مسیر، زباله‌های خود را در آن بریزند و هر ١٢ ساعت یکبار برنامه پاکسازی داشته باشند تا این زباله‌های پلاستیکی جمع آوری شود و با وزش باد این زباله‌ها در طبیعت پراکنده نشوند. این زباله‌ها پس از جمع آوری هم قابل بازیافت در عراق هستند و هم قابلیت انتقال به ایران را دارند.

وی درباره وسایل مورد نیاز هر زائر برای کاهش تولید زباله گفت: بهتر است هر زائری وسایل شخصی همچون قاشق و چنگال،لیوان و بشقاب همراه داشته باشد همچنین توصیه می‌شود که زائرین استفاده حداقلی از دستمال کاغذی داشته باشند چرا که برای تهیه دستمال کاغذی مجبور به قطع درختان هستیم.

گلپایگانی ادامه داد: در اصلاح الگوی مصرف پیش از تولید زباله به فکر کاهش تولید زباله هستیم.در مسیر پیاده‌روی نیز زباله‌هایی اعم از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی،ضایعات مواد غذایی،دستمال کاغذی و …وجود دارد که با جایگزین کردن آن‌ها با وسایل شخصی می‌توان تولید زباله را به حداقل رساند.

وی افزود: علاوه بر مصرف ظروف پلاستیکی، در این ایام انرژی‌های برق، آب و گاز نیز به میزان زیادی مصرف می‌شود که در مصرف آن‌ها نیز باید صرفه‌جویی شود.

گلپایگانی در پایان تصریح کرد: زباله‌های پلاستیکی ۶۰۰ سال در طبیعت باقی می‌مانند و تجزیه نمی‌شوند، علاوه برآن استفاده از آن‌ها برای سلامتی انسان مضر است و طی تحقیقاتی اثبات شده است که ذرات پلاستیک وارد بد انسان می‌شوند. نکته قابل توجه دیگر اینکه برای تولید پلاستیک از نفت - که انرژی با ارزش و غیر قابل تجدید است- استفاده می‌شود بنابراین بهتر است از این انرژی کمتر استفاده کنیم تا برای نسل‌های بعدی نیز باقی بماند.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.