ارزش کل کیک اقتصاد ایران از ۱۸۱۸هزار میلیارد ریال بهار سال گذشته با ۳.۸درصد افزایش به ۱۸۸۷هزار میلیارد ریال در بهار امسال رسیده است.

رشد بهاره اقتصاد ایران؛ ۳/۸ درصد

به گزارش قدس آنلاین، ارزش کل کیک اقتصاد ایران از ۱۸۱۸هزار میلیارد ریال بهار سال گذشته با ۳.۸درصد افزایش به ۱۸۸۷هزار میلیارد ریال در بهار امسال رسیده است. اگر از این کیک، نفت‌زدایی و ارزش افزوده گروه نفت گرفته شود، کل کیک اقتصاد ایران در بهار امسال ۱۶۱۴هزار میلیارد ریال ارزش داشته که رشدی ۴.۳درصدی را تجربه کرده است.

مرکز آمار ایران می‌گوید: در بهار امسال بیشترین رشد ارزش افزوده به گروه تامین آب، برق و گاز طبیعی به میزان ۱۳.۸درصد اختصاص داشته و پس از آن گروه صنعت با رشد ۵.۱درصدی و خدمات با افزایش ۳.۹درصدی مواجه شده است.

این گزارش نشان می‌دهد: در فصل بهار ١٤٠١رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی رشد منفی ٠. ٨، گروه صنایع و معادن ٤.٢ و گروه خدمات ٣.٩ درصد نسبت به فصل بهار سال ١٤٠٠ رشد داشته است.

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد گروه کشاورزی تحت‌تأثیر خشکسالی و کم‌آبی در کل ۴فصل ۱۴۰۰رشد منفی را تجربه کرده و در بهار امسال هم موفق به رهایی از این وضعیت نشده و بازهم رشد منفی را ثبت کرده است.

مهم‌ترین تغییر را در شاخص رشد اقتصادی ایران در کاهش محسوس ارزش افزوده ناشی از استخراج نفت و گاز طبیعی می‌توان مشاهده کرد به‌نحوی که رشد این بخش از اقتصاد در بهار سال گذشته به ۲۷.۴درصد و در نیمه نخست پارسال به ۱۸.۳درصد رسیده و حتی طی ۹ماه هم رشد دو رقمی ۱۳.۴درصد را تجربه کرده؛ اما در پایان سال رشد بخش نفت و گاز در نهایت به ۹.۷درصد رسید و در بهار امسال هم رشدی ۱.۱درصدی را ثبت کرده است.

افزون بر این بخش ساختمان هم برخلاف انتظارها از رشد مثبت ناشی از ساخت یک میلیون مسکن در سال، در بهار امسال با رکود مواجه شده و رشد ۱۵.۳درصدی بهار سال گذشته در بهار امسال به رشد منفی ۳.۹درصدی رسیده است.

شاکله اصلی قدکشیدن کیک اقتصاد در بهار امسال را می‌توان ناشی از استمرار رشد مثبت بخش صنعت و البته خدمات دید و اگر این دو موتور رشد اقتصادی کار نمی‌کرد، چه بسا اقتصاد ایران در بهار امسال یک رکود را تجربه می‌کرد.
رشد بهاره اقتصاد ایران؛ ۳/۸ درصد

منبع: همشهری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.