۱۲ مهرماه سال ۱۴۰۰ بر اثر وقوع زلزله بخشی از خانه‌های مردم در شهرستان کوهرنگ چهارمحال و بختیاری دچار آسیب شد که همان زمان مسوولان کشوری بر تسریع در امر بازسازی این مناطق تاکید کردند.

ضرورت بازسازی مناطق زلزله‌زده کوهرنگ قبل از فصل سرما

به گزارش قدس آنلاین، به دلیل مقاومت پایین خانه‌های روستایی در این منطقه، زلزله خسارت بالای به مردم وارد کرد و ضرورت بازسازی خانه‌ها بیش از گذشته نمایان شد.

پس از رخداد زلزله در منطقه، مسوولان کشوری و استانی به صورت مستمر از روند بازسازی مناطق زلزله‌زده دیدن و سرکشی داشته‌اند و به دلیل وجود سرما در شهرستان کوهرنگ از مهرماه و آبان ،بر سرعت گرفتن روند بازسازی و مقاوم‌سازی تاکید شده است.

محمد صادقی یکی از ساکنان مناطق زلزله‌زده کوهرنگ با اشاره به حمایت دولت برای بازسازی خانه‌های آسیب‌دیده، تاکید کرد: حمایت دولت باعث دلگرمی مردم برای بازسازی خانه‌های خود شده است.

علی ضامن که دارای یک فرزند معلول نیز است، می‌گوید: وام‌های پرداختی برای ساخت خانه‌ها زلزله‌زده مطلوب است و انتظار است سهم بیشتری از وامهای بلاعوض به خانواده‌ها که برخی از آنها توانایی بازپرداخت ندارند، اختصاص دهد.

ضرورت بازسازی مناطق زلزله‌زده کوهرنگ قبل از فصل سرما

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سفر به شهرکرد با اشاره به اختصاص یک‌هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح‌های هادی روستایی چهارمحال و بختیاری افزود: در مجموع ۳۱ هزار میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های هادی روستایی کشور اختصاص یافت.

اکبر نیکزاد تصریح کرد: باقی‌مانده تسهیلات بلاعوض دولت برای نوسازی و بازسازی واحدهای مسکونی خسارت‌دیده در زمین‌لرزه و سیلاب اخیر چهارمحال و بختیاری به‌طور کامل به حساب بنیاد مسکن انقلاب اسلامی واریز می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: براساس برآوردهای کارشناسی در زمین‌لرزه اخیر استان ۴۹۶ واحد نیازمند بازسازی و سه هزار و ۱۲۲ واحد نیازمند تعمیر اعلام شد.

فرشید ریاحی سامانی تاکید کرد: بعد از پس‌لرزه‌ها در برآوردهای بعدی یک‌هزار و ۵۰۲ واحد مسکونی دیگر در استان نیازمند بازسازی اعلام شده است.

وی افزود: تاکنون ۷۵ درصد تسهیلات بلاعوض مختص واحدهای مسکونی خسارت‌دیده در زمین‌لرزه اخیر چهارمحال و بختیاری جذب و به خسارت‌ دیدگان پرداخت شد.

سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری نیز روند بازسازی مناطق زلزله‌زده این استان را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: این عملیات تاکنون از ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار شده است.

خسرو کیانی افزود: در مرحله نخست بازسازی حدود ۵۰۰ واحد مسکونی و تعمیر یک هزار و ۲۰۱ واحد در دستور کار قرار گرفت که عملیات تعمیر واحدها به پایان رسیده و بازسازی واحدها نیز رو به اتمام بوده و بسیاری از واحدها به مرحله نازک کاری رسیده است.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود تا دهه فجر تمامی واحدهای نیازمند بازسازی به مردم شهرستان کوهرنگ تحویل داده شود.

سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: مقرر شد تا تسهیلات لازم برای ساخت و ساز مناطق آسیب‌دیده افزایش پیدا کند.

کیانی خاطرنشان کرد: تمام تلاش استان به کار گرفته شده تا عملیات بازسازی واحدهای مسکونی قبل از فصل سرما انجام گیرد.

مقرر شده است تا در مرحله دوم نیز یک هزار و ۵۰۲ واحد در مناطق زلزله زده استان بازسازی شود که تخریب و بازسازی این تعداد واحد نیز در سفر رییس‌جمهور به استان مصوب شد و به گفته رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پیش‌نویس مصوبه از سوی سازمان برنامه و بودجه تهیه شده و پس از اینکه در هیات دولت مطرح و مصوب شود اعتبار موردنیاز برای این موضوع تخصیص داده و روند بازسازی آغاز می‌شود.

۱۲ مهر ۱۴۰۰ با وقوع زلزله در استان چهارمحال و بختیاری تعداد زیادی از واحدهای مسکونی در شهرستان کوهرنگ، اردل و فارسان آسیب دید و در سیلاب تابستان امسال نیز با وقوع سیلاب خسارت قابل توجهی به زیرساخت‌ها و خانه‌های مسکونی این استان وارد شد.

شهرستان کوهرنگ در ۹۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.