جاده قدیم مشهد، یکی از قدیمی‌ترین مسیرهای تشرف زائران پیاده است؛ زائرانی که نه‌فقط از شهرستان‌های استان خراسان رضوی، بلکه از استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و حتی کشورهای همسایه عازم مشهدالرضا(ع) می‌شوند.

کفش‌هایی که برای خدمت جفت شده است

به گزارش قدس آنلاین، زائران پیاده، با پرچم‌ها و سربندهای «یا رضا(ع)»، از کنار جاده حرکت می‌کنند و نه از تابش بی‌رحمانه آفتاب در روز و نه از سیاهی شب واهمه‌ای ندارند. اما در کنار شوق زیارت این زائران، شوقی مضاعف هم برای خادمی و میزبان‌ آن‌ها وجود دارد.

ی

موکب کفشداران حرم، در ۳۲ کیلومتری مشهد

در جاده قدیم مشهد، ۳۲ کیلومتری مشهدالرضا(ع)، پرچم برافراشته رضوی بر فراز موکب بزرگ کفشداران حرم مطهر، دل‌انگیزترین تصویری است که به چشم می‌آید و خستگی سفر از تن زائران پیاده به در می‌کند. این موکب، پذیرای جمعیت انبوه دلدادگان امام هشتم است تا در سایه امن و پر آرامش آن، ساعاتی را به استراحت بپردازند و خادمان نیز آماده‌اند تا با غذای متبرک حرم و خدمات درمانی و فرهنگی از آنها میزبانی کنند.

اطعام، درمان و خدمات فرهنگی

خادمان سبزپوش حرم امام رضا(ع)، کیلومترها دورتر از حرم، به استقبال مهمانان امام آمده‌اند تا سفره‌های اطعام را پهن کنند و غذای متبرک و بسته‌های پذیرایی را به دست آنان برسانند. این شاخص‌ترین تصویری است که در موکب مُلک‌آباد، پیش چشم هر بازدیدکننده‌ای قرار می‌گیرد. با این حال، خدمات این موکب محدود به اطعام نیست و نانوایی، درمانگاه و موکب عرضه محصولات فرهنگی، سه موکب پیرامونی آن هستند که به‌صورت شبانه‌روزی به زائران خدمت‌ می‌کنند.

پیش‌بینی میزبانی از ۱۰۰ هزار زائر پیاده

جواد حلاجی، رئیس اداره کفشداران حرم مطهر رضوی می‌گوید: برآورد ما این است که تا روز ۲۸ صفر، بیش از ۱۰۰ هزار زائر پیاده از خدمات این موکب بزرگ برخوردار شوند و برای ارائه خدمت شایسته به دلدادگان امام رضا (ع) هم هماهنگی‌ها و پشتیبانی‌های لازم صورت گرفته است.

ی

طبخ ۱۰۰ هزار پرس غذا

او می‌افزاید: برای میزبانی از این زائران، طبخ ۱۰۰ هزار پرس غذای گرم، پخت و توزیع ۱۰۰ هزار قرص نان و ظرفیت اسکان ۵۰ هزار زائر در این موکب فراهم شده و نه‌فقط تا روز شهادت امام رضا(ع) بلکه تا هر زمان که زائری به این مرکز مراجعه کند، خدمترسانی هم ادامه خواهد داشت.

خدمت ۳۰۰ خادم و کفشدار

وی افزود: در هر شیفت خدمت که به‌صورت ۱۲ ساعته تعریف شده است، ۱۵۰ کفشدار حرم رضوی در این موکب فعالیت می‌کنند و به‌طور روزانه بالغ بر ۳۰۰ خادم و کفشدار به خدمت‌رسانی مشغول هستند. علاوه بر این، خدمتگزارانی از فراجا و بسیجیان نواحی کمیل، مقداد و شهر ملک‌آباد نیز به‌صورت متمرکز مسئولیت تأمین امنیت این موکب را بر عهده دارند تا خانواده‌ها در محیطی امن و با آسودگی خاطر به استراحت بپردازند و برای ادامه مسیر، تجدید قوا کنند.

ی

ویزیت و داروی رایگان

سید حمیدرضا موسویان فر، مسئول درمانگاه موکب است که به کمک فیزیوتراپیستهای همراه خود، گرفتگی عضلات پای زائران را با سرانگشتان توانمندشان رفع می‌کنند.

او درباره خدمات درمانی ویژه این موکب می‌گوید: در هر شبانه‌روز، افزون بر شش هزار زائر پیاده وارد موکب کفشداران حرم می‌شوند که از این میان، به‌طور متوسط حدود ۵۰۰ زائر به درمانگاه مراجعه می‌کنند. به گفته موسویان‌فر، بیشترین خدمات این موکب در حوزه فیزیوتراپی، ماساژ، پرستاری و ویزیت پزشکان متخصص است اما علاوه بر این، داروی مورد نیاز زائران هم به‌طور رایگان به آنان تحویل داده می‌شود.

به گفته وی، دو موکب درمانی به‌صورت مجزا به ارائه خدمات به خواهران و برادران مشغول هستند و این امکانات با همت و مشارکت آستان قدس رضوی و سپاه امام رضا (ع) ارائه شده است.

ی

تدبیر و نظم در کنار اخلاص و سادگی

با این حال، طبخ و توزیع نان گرم و غذای متبرک، اقدامات درمانی تخصصی و عرضه روزانه ۶ هزار جلد کتاب مرتبط با سیره امام هشتم، تنها گوشه‌ای از خدمت مخلصانه و دلسوزانه خدام و کفشداران بارگاه منور رضوی در این موکب است؛

همه این خدمات سرشار از معنویت و اخلاص است اما در کنار این اخلاص و سادگی، تدبیر و نظم دقیقی بر آن حاکم است و حتی برای جلوگیری از اسراف، مدیریت دورریزها و تفکیک زباله‌ها هم فکر شده است.

جلوه‌ای از کرامت

این‌ها گوشه‌ای است از خدمتی که سبب شود کام زائران پیاده را از کیلومترها دورتر از مشهدالرضا(ع)، کرامت رضوی را مشاهده کنند و با روحیه‌ای مضاعف و دل‌هایی آماده در مشهد، دست ادب بر سینه بگذارند، سلام دهند و چشمانشان به بارگاه نورانی امام هشتم روشن شود.

انتهای پیام

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.