مسئله زیارت و بودجه زیارت همیشه جز مطالبات مدیریت شهری مشهد از مسئولان کشوری بوده است.

به دلیل گرانی زیارت، شرمنده مردم شده‌ایم

در همین باره رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به هزینه های مربوط به زیارت برای زائران می‌گوید به دلیل گرانی و افزایش هزینه‌های زیارت، شرمنده مردم شده‌ایم و امروز اگر یک ایرانی، توفیق زیارت حرم امام رضا (ع) را ندارد، بدان معنی است که دولت‌ها در این زمینه کوتاهی کرده‌اند و ما هم در قبال مردم، وظایف‌مان را به درستی انجام نداده‌ایم.
نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ما زیارت پرهزینه و گران را نتیجه اعمال نگاه منطقه ای و محلی در تخصیص اعتبارات به مشهد و حذف تدریجی بودجه زیارت در دولت گذشته می‌داند و تأکید می‌کند: وقتی بخش خصوصی در حوزه زیارت به میدان می‌آید و سرمایه گذاری می‌کند به دلیل داشتن نگاه اقتصادی و مبتنی بر کسب سود و بهره بیشتر، زیارت ارزان برای اغلب مردم مقدور نیست.

حساب زیارت از سیاحت جداست
نماینده مشهد در مجلس اضــــافه مــــــــی‌کند: برخی معتقدند مردم، امکان سفر به دیگر مناطق دیدنی کشور را هم ندارند. به باور بنده بسیار خوب است شهروندان بتوانند به همه کشور سفر کنند، اما نمی‌توان قبول کرد یک ایرانی آن هم به این دلیل که زمینه‌ها و زیرساخت‌های مناسب برای سفر زیارتی فراهم نیست، نتواند به مشهد مشرف شود.
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تأکید می‌کند: ایجاد زیرساخت برای حوزه زیارت یکی از وظایف حاکمیت است تا مردم بتوانند نیاز معنوی خود را به درستی پاسخ دهند. البته در وهله نخست باید مشخص شود موضوع زیارت با سیاحت متفاوت است. ما همان طور که سیاحت را برای رفع نیازهای جسمی و آسایش مردم، لازم می‌دانیم، زیارت را هم برای دوری از اضطراب‌ها و نگرانی‌های روزانه حق هر ایرانی می‌دانیم و بر همین اساس برای وزارتخانه‌های مختلف، تکالیفی را وضع کرده‌ایم.
پژمانفر در خصوص بودجه زیارت و نگاه ویژه به این مقوله در برنامه توسعه می‌گوید: وقتی که در قانون برنامه موضوع زیارت را در نظر گرفتیم قرار شد سالی ۲۵ میلیون زائر به مشهد بیاید. آن زمان جمعیت ایران ۷۵ میلیون نفر بود و بر همین اساس هر ایرانی باید سه سال یک بار بتواند به مشهد سفر کند. ما موظف هستیم زمینه‌ها و زیرساخت‌ها را برای عمل به این تکلیف برنامه فراهم کنیم.
به گفته وی نگاه به مشهد در تراز نگاه به باقی نقاط کشور نیست و برنامه‌ها در این زمینه باید با نگاه ملی و حتی بین‌المللی تنظیم شود، چون باید توقع بجای دیگر زائران غیرایرانی یعنی تمام مسلمانان و شیعیان هم برای مشرف شدن به مشهد برآورده شود.
به گفته وی بودجه زیارت باید از حدود ۱۱ سال پیش (همزمان با شروع برنامه پنجم توسعه) عملیاتی می‌شد. پژمانفر می‌گوید: در ابتدا قرار بود بودجه زیارت فقط برای مشهد در نظر گرفته شود که بعدها قم، شیراز و شهر ری هم به فهرست دریافت کنندگان بودجه زیارت اضافه شدند. بودجه مصوب شده برای حوزه زیارت در سال ۹۵ حدود ۵/۲۷ میلیارد تومان بود اما این رقم تخصیص نیافت. از آن سال به بعد ردیف بودجه زیارت عملاً حذف شد تا اینکه به‌تازگی در قالب بودجه سنوانی ۱۴۰۱ حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه زیارت به استان خراسان رضوی اختصاص یافت.

سازمان‌های نظارتی میزان انحراف بودجه زیارت را اعلام کنند
پژمانفر ادامه می‌دهد: باید به مشهد نگاه ویژه داشته باشیم و ضروری است اعتباراتی که برای این شهر در نظر گرفته می‌شود، با همین نگاه باشد. نباید گفت مشهد در کنار دیگر کلانشهرها قرار دارد و می تواند با اعتبارات محلی، نیازها را تأمین کند.
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تأکید می‌کند بودجه زیارت باید برای ارتقای زیرساخت‌های فرهنگی و رفاهی و بهبود وضعیت عمرانی در این بخش صرف شود، وی اضافه می‌کند: متأسفانه شاهد انحراف این بودجه از مسیر اصلی خود هستیم؛ چون استانداران و مسئولان مربوط، این بودجه را در دیگر فضاها هزینه می‌کنند که این کار نقض غرض و مصداق ظلم به مردم و
بیت المال است. پژمانفر اضافه می‌کند: تلاش کردیم اعتبارات مناسب برای حوزه زیارت در مشهد در نظر گرفته شود و وظایفی که بر عهده ادارات اوقاف، فرمانداری‌ها و دیگر بخش‌هاست، بر دوش دیگر نهادها قرار نگیرد.
متأسفانه بخشی از این اعتبارات را در اختیار شهرستان‌ها قرار داده و شهرستان‌ها هم آن را در مسیر پیش بینی‌ها و برداشت‌های خود هزینه کرده‌اند که در این زمینه باید سازمان بازرسی کل کشور و به طور ویژه دیوان محاسبات باید ورود کند و در خصوص میزان انحراف این بودجه از سیاست و مسیر تعریف شده، گزارش دقیق ارائه کند.

خبرنگار: فرزانه غلامی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.