معاون گردشگری اداره ‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی خراسان رضوی با تأکید بر تنوع واحدهای اقامتی در مشهد به فضای رقابتی که بین این واحدها در مشهد وجود دارد، اشاره کرد و افزود: به دلیل تعداد بالای این واحدها، باکیفیت‌ترین و ارزان‌ترین خدمات اقامتی کشور در مشهد به زائران و مسافران ارائه می‌شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی عنوان کرد: خسارت ۷هزار میلیاردی کرونا به مراکز اقامتی

یوسف بیدخوری در جریان برگزاری تور بازدید خبرنگاران به مناسبت هفته گرشگری از ظرفیت‌های بخش‌های مختلف هتل‌ها و مراکز اقامتی شهر مشهد اظهار کرد :در فصل غیرپیک که مراکز اقامتی مشتری کمتری دارند برخی از هتل‌ها تا ۵۰ درصد تخفیف ارائه می‌دهند.

ضرورت افزایش مراکز اقامتی
وی به خدمت‌رسانی به زائران در دهه آخر صفر هم اشاره و اظهار کرد: برای تأمین اسکان زائران این دهه از چند ماه پیش برنامه‌ریزی انجام و ظرفیتی حدود ۷۰۰ هزار نفر شب اقامت تأمین شد به همین دلیل در دهه آخر صفر برابر آمار و اطلاعات داده شده مشکلی در زمینه اسکان و اقامت زائران نداشتیم.
مسئول کمیته اسکان ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی تصریح کرد: با توجه به پیش‌بینی صورت گرفته در زمینه افزایش زائران طی سال‌های آینده، به مراکز اقامتی جدید نیاز داریم که از سرمایه‌گذاران دعوت می‌کنیم در این زمینه ورود پیدا کنند.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در خصوص میزان خسارت هتل‌ها و مراکز اقامتی در ایام کرونا و تعطیلی هتل‌ها و مراکز اقامتی طی دو سال اخیر و همچنین همراهی یا عدم همراهی بانک‌ها عنوان کرد: در این مدت هتل‌ها و مراکز اقامتی در خراسان رضوی متحمل بیش از ۷هزار میلیارد تومان خسارت شدند.
در ادامه پاسخ به این پرسش خبرنگار ما رئیس جامعه حرفه‌ای هتل‌داران خراسان رضوی نیز با اشاره به اینکه بانک‌ها در این ایام به هیچ کدام از قول‌هایی که به ما داده بودند عمل نکردند، افزود: به دلیل وثیقه‌ها و ضمانت‌های سنگینی که بانک‌ها از همکاران ما درخواست می‌کردند بیش از ۹۰درصد از هتل‌داران و همکاران ما نتوانستند از وام‌هایی که برای آن‌ها در نظر گرفته شده بود، استفاده کنند.
سیدمحمود مادرشاهیان افزود: در کل در این ایام فقط یک مورد تسهیلات به هتل‌داران ارائه شد و آن هم به ازای هر نفر پرسنل ۱۵میلیون تومان بود که این عدد، رقمی نبود که هتل بخواهد با آن سرپا بماند و عملاً هیچ کس از این وام استفاده نکرد و در مورد استمهال وام‌ها در این ایام یک دستور وجود داشت که تنها برای ۶ماه این مهلت به متقاضیان داده شده که همین مهلت هم شامل جریمه و دیرکرد می‌شد.
وی تأکید کرد: وقتی اتفاقی در کشور می‌افتد نخستین جایی که متحمل خسارت می‌شود مراکز گردشگری هستند؛ ما باید یک بستر امنیت برای مسافران، گردشگران و حتی سرمایه‌گذاران در این بخش ایجاد کنیم تا بتوانیم این صنعت را جایگزین منابع درآمدی دیگر برای کشور کنیم.

تکریم زائر
رئیس جامعه حرفه‌ای هتل‌داران خراسان رضوی در ادامه با اشاره به اقدام‌های نظارتی دهه آخر صفر اظهار کرد: ۲۳ تیم نظارتی در دهه آخر صفر بر مراکز اقامتی نظارت داشتند که با توجه به نظارت‌های دقیق و شبانه‌روزی در این دهه شکایت‌ها از مراکز اقامتی مشهد تقریباً به صفر رسید.
وی با بیان اینکه مشهد در حال حاضر ۱۳۸هزار تخت اقامتی و در برخی پیک‌ها بیش از ۵میلیون زائر دارد، ادامه داد: معتقدیم شأن زائر اسکان در کمپ و مراکز اسکان اضطراری نیست، باید سرمایه‌گذاران به سمت ساخت مرکز اقامتی هدایت و حمایت شوند.
وی با اشاره به هزینه ساخت‌ هتل‌ها و مراکز اقامتی افزود: در شرایط اقتصادی فعلی، ساخت و بهره‌برداری هتل مقرون به صرفه نیست، افرادی که اکنون در این زمینه فعال هستند یا فعال می‌شوند افراد عاشقی هستند که به عشق خدمت به زائران امام رضا(ع) در این زمینه فعالیت می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه امسال در آستانه دهه آخر صفر برای افزایش هر چه بهتر کیفیت خدمت‌رسانی به زائران کنترل نرخ‌نامه‌ها و سایر اقدام‌های نظارتی با تمرکز بیشتری انجام شد، افزود: حذف نرخ شناور در واحدهای اقامتی در زمان پیک و غیرپیک، تشکیل تیم ویژه بازرسی برای رسیدگی به شکایت و ایجاد چهار پایگاه نظارتی در اطراف حرم از جمله اقدام‌هایی بود که سبب شد تخلفات در سطح هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌ها به صفر برسد و رضایت زائر را به همراه داشته باشد.
وی اظهار کرد: نرخ هتل بر مبنای کیفیت خدماتی که به میهمان ارائه می‌دهد باید تعیین شود مسلماً هتل پنج ستاره هزینه جاری و ثابتش بیشتر از سایر هتل‌هاست اما این نکته مهم است که به دلیل رقابتی بودن این صنعت در استان نرخ هتل‌های مشهد در مقایسه با سایر شهرهای کشور متعادل‌تر و مناسب‌تر است.
رئیس جامعه هتل‌داران با بیان اینکه باید مدت ماندگاری زائر را در مشهد افزایش دهیم تأکید کرد: متوسط ماندگاری زائر در مشهد تنها دو روزاست که با توجه به ظرفیت‌های گردشگری مشهد و شهرستان‌های استان این مدت را باید افزایش دهیم.

خبرنگار: مهدی توحیدی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.