چند سالی است که حاشیه شهر مشهد دارد جان می‌گیرد و ساماندهی می‌شود؛ با تلاش‌ نهادهایی که مسئول خدمت به مردم حاشیه‌نشین این کلانشهر هستند و البته با حمایت‌های کم‌نظیر و شاید هم بی‌نظیر آستان قدس رضوی برای بهره‌وری مناسب از موقوفات حضرت رضا(ع) به نفع مجاوران حضرت.

نگاهی به طرح‌های محرومیت‌زدایی از حاشیه شهر مشهد/ وقف‌هایی که حاشیه را به متن آورد

ثمره شیرین وقف
سال‌های سال است که ارادتمندان به حضرت رضا(ع)، بخشی از دارایی‌های خود را به نام حضرت رضا(ع) وقف می‌کنند تا در راستای نیات آن‌ها استفاده شود. این موقوفات در عرصه‌های مختلف متناسب با نیات واقفان مورد استفاده قرار می‌گیرد و در مواردی نیز آستان قدس رضوی به نیابت از واقفان و طبق نیات آن‌ها، بهره‌وری مناسب از موقوفات را به نفع مردم به خدمت می‌گیرد.
در این راستا با هدف کمک به رفع مشکلات حاشیه شهر مشهد و حمایت از ساکنان این منطقه، طی چهار سال گذشته حدود ۱۰۰ هکتار از اراضی موقوفه آستان قدس رضوی برای اجرای طرح‌های مختلف خدماتی در مشهد در اختیار مدیریت استانی و شهری قرار گرفته است.
مرتضی حقیقی، معاون املاک و اراضی بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی، ارائه خدمات در نقاط کمتر توسعه یافته شهر مشهد را اقدامی مهم برای رفع مشکلات مردم این منطقه‌ها عنوان می‌کند و می‌افزاید: در چند سال اخیر آستان قدس رضوی علاوه بر ارائه خدمت در فضای حرم مطهر رضوی، خدمت‌رسانی در خارج از بارگاه حضرت رضا(ع) را نیز توسعه داد تا با رفع محرومیت از مجاوران حضرت، زمینه رشد و توسعه متناسب شهری به ویژه در نقاطی مانند حاشیه شهر فراهم شود که در این راستا با رعایت حقوق موقوفه و تأمین نیازهای مردم، اراضی موقوفه برای اجرای پروژه‌های درمانی، آموزشی، مسکونی، فرهنگی و... در اختیار سازمان‌های مربوط قرار داده شده است.
حقیقی درباره طرح‌های مربوط به حاشیه شهر مشهد تصریح کرد: ۷۵ هکتار از اراضی موقوفه حضرت رضا(ع) برای ایجاد پارک اختصاص داده شده که پارک اردیبهشت در منطقه شهرک شهید رجایی به بهره‌برداری رسیده و مورد استفاده مردم قرار گرفته است.

کمک به توسعه زیرساخت‌های شهری
آبان سال گذشته بود که با اختصاص ۵ هکتار زمین توسط آستان قدس رضوی، کلنگ ساخت بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی در شرق مشهد که یکی از مناطق کم‌برخوردار شهر به حساب می‌آید، به زمین زده شد تا با توسعه خدمات‌رسانی به مردم، گام بلند دیگری برای رفع محرومیت از شهرک شهید رجایی برداشته شود.
حقیقی با یادآوری این خدمت، می‌افزاید: تأمین بودجه ساخت این بیمارستان توسط دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام می‌شود و طبق برآورد اعلام شده توسط دانشگاه، سه سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
زیرساخت‌های عمرانی و خدماتی نیز یکی از مطالبات اصلی ساکنان مناطق کمتر توسعه یافته شهر مشهد به ویژه در سال‌های اخیر به ‌شمار می‌رود؛ همین موضوع سبب شد تا آستان قدس رضوی با رویکرد محرومیت‌زدایی از حاشیه شهر، به کمک مدیریت شهری بیاید.
مساعدت برای بازگشایی و امتداد بولوار بصیرت به عنوان محور کلیدی تردد در حاشیه شهر یکی دیگر از اقدام‌های آستان قدس رضوی در راستای توسعه خدمات‌رسانی به مجاوران حضرت رضا(ع) بوده که طبق گفته مدیریت شهری، با بازگشایی این مسیر، گره ترافیکی شرق مشهد پس از سال‌ها باز شد.

کیفی‌سازی سکونت در حاشیه شهر
اختصاص ۷هکتار از اراضی موقوفه برای ساخت پایانه شرق مشهد توسط مدیریت شهری، یکی دیگر از مساعدت‌هایی بوده که در راستای تأکید تولیت آستان قدس رضوی صورت گرفته است.
حقیقی درباره کاربری‌های این پایانه اظهار می‌کند: قرار است بخشی از این اراضی به ایجاد ایستگاه مترو، بخشی برای استقرار تاکسی و اتوبوس و بخشی نیز به‌منظور ساماندهی سواری‌های خروجی از مشهد به سمت سرخس اختصاص پیدا کند که در این پروژه نیز تسهیل در رفت و آمد مردم و توسعه مناطق مرتبط با حاشیه شهر مشهد مدنظر است.
حقیقی کیفی‌سازی سکونت در شهرک شهید رجایی را یکی دیگر از برنامه‌های بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی در حاشیه شهر می‌داند و می‌گوید: در قالب این طرح برنامه‌ریزی شده است، ۹۰ هکتار از اراضی مسکونی واقع در شهرک شهید رجایی به ساخت مجتمع‌ها یا خانه‌های ویلایی مسکونی اختصاص داده شود که هم‌ اکنون نیز در حال آماده‌سازی این اراضی در شهرک شهید رجایی هستیم.
سال ۱۳۸۹ هم آستان قدس رضوی با رویکرد توسعه متوازن شهری، با اختصاص حدود یک هکتار از اراضی موقوفه، مجهزترین مجموعه آبی شرق کشور را در منطقه شهرک شهید رجایی احداث کرد تا علاوه‌ بر محرومیت‌زدایی از حاشیه شهر مشهد، گامی در راستای توسعه ورزش همگانی و اهتمام اهالی این منطقه به ورزش بردارد.
آستان قدس رضوی بر این باور است که خدمت‌رسانی این نهاد به زائران و مجاوران، محدود به صحن و سرای نورانی حضرت رضا(ع) و صیانت از موقوفات آن نیست، بلکه حل مشکلات مردم در نقاطی مانند حاشیه شهر مشهد نیز یکی از محورهای این خدمت است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.