گفت‌وگوهای فراگیر آشتی ملی میان گروه‌های مختلف فلسطینی در راستای حل اختلافات داخلی به ابتکار عبدالمجید تبون، رئیس‌جمهور الجزایر در پایتخت این کشور شمال آفریقا آغاز شد.

وحدت فلسطینی با چاشنی بازگشت به دمشق

بنابر اعلام «فایز ابوعیطه»، سفیر فلسطین در الجزایر این نشست دو روزه (۱۹ و ۲۰ مهر) با حضور نمایندگان ۱۲ گروه فلسطینی از جمله فتح، حماس و جنبش جهاد اسلامی برگزار می‌شود. پیشتر رئیس‌جمهور الجزایر در سخنانی گفته بود کشورش آرمان فلسطین را رها نکرده و اجازه استعمار این جغرافیا را نخواهد داد. به گفته مقامات الجزایری، نشست یاد شده در واقع مقدمه‌ای برای اجلاس سران عرب است که ۱۰ و ۱۱ آبان ماه از سوی دولت تبون برگزار و به «نشست [حمایت از] فلسطین» نام‌گذاری شده است.
اما چرا برگزاری نشست آشتی ملی مهم است؟ حسن هانی‌زاده، تحلیلگر مسائل فلسطین در این‌باره می‌گوید: الجزایر از کشورهای مهم جهان عرب است که همواره مواضع محکم و استواری در حمایت از فلسطین داشته است. در حالی که برخی کشورهای آفریقایی از جمله مغرب و سودان از نخستین دولت‌هایی بودند که به سمت عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها رفتند اما این کشور هیچ‌گونه مناسباتی با رژیم منحوس برقرار نکرده است. وی افزود: از آنجا که در طول سالیان گذشته بین جنبش‌های فلسطینی اختلافاتی وجود داشت و همین مسئله موجب خدشه در وحدت شده و فرصت جسارت به اشغالگران داد، این نشست بسیار مهم بوده و می‌تواند به شکل‌گیری یک جبهه واحد علیه اسرائیل منجر شود. این اجلاس پس از ماه‌ها تلاش الجزایر به منظور دستیابی به یک چشم‌انداز جامع و توافقی موردقبول همه طرف‌های ملی فلسطین برگزار می‌شود. امیدواریم رویکرد اخیر درباره پایان دادن به اختلافات نتیجه‌بخش باشد و موجب پایان دادن به این اختلافات و تحقق وحدت ملی در فلسطین شود.
اما این گردهمایی در حالی اتفاق می‌افتد که در چند روز اخیر برخی منابع خبری از تغییر رویکرد حماس در قبال دولت سوریه گزارش دادند. روز گذشته هم روزنامه الوطن سوریه اعلام کرد دمشق در روزهای آینده میزبان یک هیئت از رهبران حماس خواهد بود. این سفر در راستای از سرگیری روابط این جنبش با دولت سوریه است. حسن هانی‌زاده در پاسخ به این پرسش که نشست الجزایر تا چه میزان می‌تواند به ترمیم روابط دمشق و گروه‌های مقاومت فلسطینی و بازگشت حماس به این کشور کمک کند هم تصریح کرد: الجزایر از گسترش روابط امنیتی میان مغرب و اسرائیل به‌شدت نگران است. همان‌گونه که گفته شد این کشور همچنین برجسته‌ترین کشور عربی در قاره آفریقاست که در برابر پروژه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی ایستاده و از ملت و آرمان فلسطین حمایت می‌کند.
الجزایر همچنین به جد خواهان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب است. پس به طور کلی سه هدف برای نشست گروه‌های فلسطینی از منظر الجزایر مدنظر است: ترمیم روابط حماس و دمشق، بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب و تقویت جبهه مقاومت علیه رژیم صهیونیستی.

خبرنگار: مهدی خالدی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.