پنجاه‌ و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد در حالی کمتر از ۵۰ روز دیگر شروع می‌شود که فراخوان آن به تازگی منتشر شده و در میان دست‌اندکاران اجرایی آن نیز نامی از سینماگران به چشم نمی‌خورد.

عقبگرد قدیمی‌ترین جشنواره فیلم ایران

به گزارش قدس آنلاین، جشنواره فیلم رشد قدیمی‌ترین جشنواره‌ هنری کشور است و یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن جدا از قدمت دیرینه، ارتباطش با نسلی است که آینده‌سازان ایران هستند اما در سال‌های اخیر بویژه از زمان شیوع کرونا این رویداد با افت کیفی محسوسی در برپایی مواجه شده است.

دو سال قبل در اوج دوران کرونا پنجاهمین دوره جشنواره برگزار شد که به طور طبیعی برای نیم قرن فعالیت آن باید تدارک مناسبی دیده می‌شد اما شرایط استثنایی آن روزها که بسیاری از جشنواره‌های فیلم مهم دنیا مثل کن، برلین و حتی اسکار را به تعویق انداخت، روی جشنواره رشد تاثیری نداشت و دوره پنجاهم این جشنواره سوت و کور برگزار شد و به پایان رسید.

حالا دو سال از آن زمان گذشته و شرایط عادی شده ولی به نظر می‌رسد وضعیت جشنواره فیلم رشد چندان تغییری نکرده است. برای دوره پنجاه‌ و دوم جشنواره رشد، فروردین امسال صادق یزدانی به عنوان دبیر جشنواره منصوب شد. او از فارغ‌التحصیلان دانشگاه صداوسیما است که سه ماه قبل مدیر شبکه افق سیما هم شد و در فعالیت‌های فرهنگی و هنری‌اش معاونت شبکه‌سازی و هدایت عملیات بنیاد فرهنگی خاتم‌الاوصیا(ص)، تهیه‌کنندگی و گویندگی برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، مدیر مسئولی و سردبیری دوهفته‌نامه حلقه وصل و عضویت در هیئت انتخاب جشنواره فیلم عمار ذکر شده است.

جشنواره فیلم «رشد» قرار است از هفتم تا سیزدهم آذرماه در تهران برگزار شود این در حالی است که فراخوان جشنواره چهار روز قبل یعنی ۱۶ مهرماه منتشر شده و این تاریخ برای جشنواره‌ای که بین‌المللی است و بیش از نیم قرن از برپایی‌اش می‌گذرد به اذعان برخی کارشناس‌ها بسیار دیر است.

بجز این مورد، نگاهی به اسامی اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره که یک جلسه آن در خردادماه برگزار و خبرش در سایت جشنواره هم منتشر شده است، نشان می‌دهد که وجه آموزشیِ چینش افراد در بخش اجرایی و سیاست‌گذاری بسیار سنگین‌تر است و نام هیچ سینماگری در شورا ذکر نشده که تعادلی در وجه هنری و سینمایی جشنواره ایجاد کند.

طبق اعلام سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش قرار بوده ۹ عضو از خارج سازمان و ۹ عضو از درون سازمان برای شورای سیاست‌گذاری انتخاب شوند که افراد حاضر در جلسه نخست بدون اشاره به نام کوچک آن‌ها به این شرح بوده است:‌ خانم حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش؛ آقای کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش؛ آقای باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش؛ آقای موسوی، مدیرکل دفتر جشنواره‌ها و همکاری‌های بین‌الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ آقای محبی، رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش؛ آقای اسماعیلی، مدیرعامل موزه سینما؛ آقای جانباز، رییس حوزه هنری کودک و نوجوان؛ آقای علوی‌تبار، معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان؛ آقای مذنبی، مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سازمان؛ آقای بدیعی، مدیرکل حوزه ریاست سازمان؛ آقای بهمنی، مدیر کل دفتر تالیف کتاب‌های درسی فنی و حرفه‌ای وکاردانش سازمان؛ آقای باقریان، سرپرست دفتر تألیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نظری سازمان؛ آقای شکرریز، معاون فناوری آموزشی دفتر انتشارات و فناوری آموزشی؛ آقای مالمیر، رئیس گروه برنامه‌ریزی جشنواره بین‌المللی فیلم رشد و دبیر جشنواره.

این شورا با تاکید بر توجه ویژه به مدرسه و فرایندهای آموزشی و تربیتی آن، به‌عنوان نهاد مهم تمدن‌ساز و تربیت‌کننده نسل آینده برای حل مسائل کشور، «شناسایی و معرفی برترین تولیدات علمی، آموزشی و تربیتی در عرصه فیلم و سینما»، «پشتیبانی هنری و تربیتی از جریان رسمی تربیت و یادگیری»، «ایجاد زمینه و بستری بر پایه عدالت‌ برای رشد و بالندگی ظرفیت هنری- تربیتی معلمان و دانش‌آموزان فیلم‌ساز» و «گسترش نوآوری، خلاقیت و ارتقای سطح کیفی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی» را به عنوان اهداف اساسی این دوره از جشنواره اعلام کرده است.

این اهداف در حالی مطرح شده‌اند که پیش‌تر برخی کارشناسان و فعالان عرصه تولید فیلم‌های آموزشی تاکید داشتند، جشنواره فیلم رشد نه تنها به یک خانه‌تکانی اساسی نیاز دارد بلکه باید با نگاهی جدی‌تر و تخصصی‌تر به فیلم‌های آموزشی و با بودجه مناسب و استفاده از نیروهای متخصص سبب توسعه خود شود. اما در سال‌های اخیر بیشتر یک عقبگرد چند ساله مشاهده شده و جشنواره فیلم رشد استانداردهای لازم را برای رویدادی در این نام و جایگاه نداشته است.

انتهای پیام/

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.