مستطیل قرمز فیلمی است به کارگردانی دو برادر اهل ایلام، حسن و حسین صیدخانی که برنده لوح زرین جشنواره فیلم میلان شده است. کارگردان در این فیلم به واقعه بمباران زمین فوتبال چوار در سال ۶۵ می پردازد. رخدادی که تا به حال رهبر معظم انقلاب ۲ بار در صحبت هایشان به تبین این حادثه تاکید و از عوامل این فیلم تقدیر کرده اند.

«مستطیل قرمز» مربوط به حقوق بشر است/ کجای دنیا یک زمین فوتبال را در حین بازی بمباران می‌کنند؟!

به گزارش قدس آنلاین، مستطیل قرمز فیلمی است به کارگردانی دو برادر اهل ایلام، حسن و حسین صیدخانی که برنده لوح زرین جشنواره فیلم میلان شده است. کارگردان در این فیلم به واقعه بمباران زمین فوتبال چوار در سال ۶۵ می پردازد. رخدادی که تا به حال رهبر معظم انقلاب ۲ بار در صحبت هایشان به تبین این حادثه تاکید و از عوامل این فیلم تقدیر کرده اند.

درباره اهمیت تبین این رخداد و چگونگی ساخت فیلم با کارگردانان اثر گفت و گو کردیم که در ادامه می خوانید.

حسین صیدخانی، کارگردان فیلم «مستطیل قرمز» درباره علت ساخت این فیلم گفت: ما خودمان بچه ایلام هستیم. کسانی که در این واقعه بودند را از نزدیک می شناسیم و اتفاق را لمس کردیم. دغدغه و وظیفه خودمان می دانستیم به عنوان موضوع اولین فیلم بلندمان به این واقعه بپردازیم که خداروشکر تا الان تاثیر خوبی گذاشته است.

برادران صید خانی در پاسخ به این سوال که آیا «مستطیل قرمز» تماما بر اساس واقعیت است، بیان کردند: ما سال ۶۰ الی ۶۵ را به تصویر می کشیم یعنی فیلم از زمان آوارگی مردم شروع می شود و به حادثه زمین فوتبال چوار ختم می شود. تمام اتفاقاتی که در فیلم می بینیم، هرچند که در واقعیت به این ترتیب نباشد، اما تماما بر اساس واقعیت بوده است. بمباران زمین فوتبال چوار یک اتفاق و حادثه است، داستان نیست، پس سازنده فیلم باید برای حادثه پیوند و داستان بسازد.

حسن صیدخانی، کارگردان دیگر اثر نیز با بیان اینکه در زمان ساخت فیلم متولیان بخش فرهنگ و هنر حمایت آنچنانی از موضوع فیلم نداشتند، افزود: چون این موضوع دغدغه خود ما بود هردو از خانه و ماشین های شخصی گذشتیم و با بضاعتی که داشتیم ساخت فیلممان را شروع کردیم. موضوع این فیلم در الویت مسئولان نبود، حتی نسخه نهایی را که می دیدند اقبالی نشان ندادند. در ادامه اضافه کرد این فیلم توانست به عنوان اولین فیلم دفاع مقدسی تاریخ سینمای ایران مدال بلورین و لوح زرین را از جشنواره جهانی ایتالیا کسب کند که البته لازم به ذکر است ما این جایزه را در دیدار با رهبری تقدیم ایشان کردیم.

صیدخانی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره موضوع فیلم، عنوان کرد: بیانات حضرت آقا مایه دلگرمی و انگیزه برای ماست. سخنرانی و توجه ایشان درباره این موضوع و نیاز به توجه بیشتر به اتفاق های دفاع مقدس باعث شد توجه همه جلب شود. ما به مناطق محروم رفتیم و این فیلم را برای همه مردم ایران پخش کردیم و سعی کردیم در جهاد تبین این اتفاق مثمر ثمر باشیم. ان شاءلله حمایت های بیشتری دریافت کنیم تا بتوانیم موضوعی را که رهبر معظم انقلاب دوبار تاکید کردند تبین کنیم. حتی اگر لازمه باشد سال ها وقت می گذاریم که برای همه مردم جهان این حادثه را تبین کنیم .

این هنرمندان درباره توجه رسانه های غربی به این فیلم می گویند: موضوع فیلم موضوع حقوق بشر است، شما در کجای دنیا می بینید یک زمین فوتبال را در حین بازی بمباران کنند؟ اتفاق زمین فوتبال چوار یک اتفاق منحصر به فرد در جهان است! در خارج از کشور وقتی چراغ های سالن روشن شد اشک در چشمان داوران حلقه زده بود و از وقوع همچین اتفاقی تعجب کرده بودند! این موضوعات نیاز به نشست و کار فرهنگی دارد که چرا باید همچین جنایتی از روی آگاهی صورت بگیرد!

این دو کارگردان جوان سینمای ایران معتقدند سینمای دفاع مقدس صرفا سینمای چند نفر خاص نیست، مخصوص همه جوان هایی است که در این راه قدم می گذارند و اضافه می کنند باید چتر سینمای دفاع مقدس را بازتر کنیم. خیلی سوژه دفاع مقدسی داریم که هنوز هیچ پرداختی روی آن نشده است! حسین صیدخانی در پایان معتقد است حتما نباید بودجه های فرهنگی ما به ۲ فیلم در سال تعلق بگیرد. اگر این بودجه را به ۵۰ فیلم خوب بدهیم آثار خوب ما در حوزه دفاع مقدس افزایش پیدا می کند، کارگردانان خوبی داریم که نیاز به حمایت دارند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.