هر ساله در آستانه سالگرد ولادت خاتم پیامبران باید با مرور ویژگی‌های ایشان این سؤال را از خودمان بپرسیم که چقدر از این سیره و سنت را در زندگی خود پیاده کرده‌ایم و چگونه چنین کاری را می‌توانیم انجام دهیم.

کارشناسان از مختصات سنت نبوی می‌گویند: سیره محمدی منبعی برای سبک زندگی است

به گزارش قدس آنلاین، هر ساله در آستانه سالگرد ولادت خاتم پیامبران باید با مرور ویژگی‌های ایشان این سؤال را از خودمان بپرسیم که چقدر از این سیره و سنت را در زندگی خود پیاده کرده‌ایم و چگونه چنین کاری را می‌توانیم انجام دهیم.

هر ساله در آستانه سالگرد ولادت خاتم پیامبران باید با مرور ویژگی‌های ایشان این سؤال را از خودمان بپرسیم که چقدر از این سیره و سنت را در زندگی خود پیاده کرده‌ایم و چگونه چنین کاری را می‌توانیم انجام دهیم. به همین منظور با حجت‌الاسلام محسن غرویان، پژوهشگر دینی و کارشناس مذهبی و دکتر سید محمد علی واعظ موسوی، استاد حوزه به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

محمد(ص)، پیامبر رحمت؛ اسلام، دین عطوفت

حجت‌الاسلام محسن غرویان، پژوهشگر دینی و کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به ویژگی‌های پیامبر(ص)، می‌گوید: ایشان پیامبر رحمت هستند، یعنی در مجموعه سیر و سلوک با مردم با مهربانی و عطوفت برخورد می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه رحمت پیامبر اکرم(ص) جلوه‌ای از رحمت پروردگار است، ادامه می‌دهد: حضرت محمد(ص) پیامبر استدلال و منطق بوده‌اند و جایگاه ویژه‌ای از این نظر در قرآن کریم دارند.

حجت‌الاسلام غرویان با تأکید بر اینکه یکی دیگر از صفات پیامبر(ص) عدالت بود، می‌افزاید: ایشان با عدالت ثروت و بیت‌المال را میان مردم تقسیم و توزیع می‌کردند.

این پژوهشگر دینی بیان می‌کند: قرآن کریم سه چهره برای پیامبر اکرم(ص) ترسیم می‌کند که شامل چهره‌های علمی، تواضع و عطوفت است.

وی با اشاره به اینکه پیغمبر(ص) با برهان و مباحث علمی با دشمنان و مخالفان اسلام صحبت می‌کردند، اضافه می‌کند: آیاتی در قرآن کریم وجود دارد که به تواضع پیامبر(ص) اشاره دارد و در ادامه تأکید شده اگر کسی به داخل مسجد یا جلسه‌ای که این حضرت حضور داشتند وارد می‌شد نمی‌توانست پیامبر(ص) را از دیگران تشخیص دهد زیرا تفاوتی میان ایشان و مردم وجود نداشت.

حجت الاسلام غرویان تأکید می‌کند: یکی از ویژگی‌های مهم پیامبر(ص) از نظر قرآن کریم این است که ایشان همواره از اسلام چهره مهربان و رحمانی را برای مردم ترسیم می‌کردند. براساس کتاب سیره نبوی نوشته علامه طباطبایی، همه رفتارهای حضرت محمد(ص) نشان‌دهنده این است که اسلام دین عطوفت و مهربانی است.این پژوهشگر دینی، اسلام را دین وحدت، همبستگی و اتحاد مردم می‌داند و متذکر می‌شود: پیامبر(ص) از ابزار تشویق و مهربانی برای معرفی اسلام بهره می‌گرفتند.

پیامبری علیه عوام‌فریبی

دکتر سید محمد علی واعظ موسوی، استاد حوزه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما به این نکته تأکید می‌کند که پیامبر اکرم(ص) در هستی بی‌نظیر هستند و گوی سبقت را از همه ربودند.

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های خارق‌العاده پیامبر(ص) حلیم و بردبار بودن ایشان است، ادامه می‌دهد: قرآن کریم در قالب آیه‌ای می‌فرماید: وإنک لعلی خلق عظیم، یعنی مهار اخلاق در دست پیامبر(ص) است. این آیه برای هیچ فردی به جز پیامبر(ص) نازل نشده است. حضرت محمد(ص) هیچ‌گاه برای منافع فردی خود عصبانی نشدند، حب و بغض ایشان به خاطر پروردگار و برای ایشان بود.

این استاد حوزه با اشاره به اینکه ما ۲۳سال سیره پیامبر(ص) را داریم یعنی سیره فردی بزرگ در ابعاد مختلف اجتماعی، سیاسی، خانوادگی و فردی، می‌افزاید: این یعنی یک سرمایه در اختیار همه ماست تا در سبک زندگی خود از آن استفاده کنیم.

دکتر واعظ موسوی با تأکید بر اینکه قرآن به پیامبر(ص) فرمود به مردم بگو من متکلف نیستم، اضافه کرد: متکلف به معنای ظاهرسازی و تصنعی عمل کردن است که پیامبر(ص) هیچ‌گاه این‌گونه نبودند. پیامبر(ص) اهل عوام‌فریبی نبودند، ایشان درون انسان‌ها را متحول و سرشار از احساس، نرمی، معرفت و اندیشیدن می‌کنند و نتیجه آن، چهره متبسم و خنده فرد می‌شود.

خبرنگار: قمری

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.