رؤیای سفر به جام جهانی و تماشای نزدیک بازی‌های این تورنمنت بزرگ بین‌المللی یکی از آرزوهای بزرگ علاقه‌مندان به فوتبال در تمام کره خاکی است، حالا تصور کنید این سفر رایگان و بدون هزینه باشد، آن وقت این اتفاق تا چه میزان می‌تواند برای شما لذت‌بخش و شورانگیز باشد؟

وعده بلیت جام‌جهانی فقط روی بیلبوردها

مطمئناً شما اگر این روزها دقت کرده باشید در مسیر منزل به محل کار خود بیلبوردهای بزرگ در اتوبان‌ها و خیابان‌های شهر با تصویری از قطر و یا صحنه‌ای از بازی‌های تیم ملی، شما را به سفر رایگان به قطر ترغیب می‌کنند، به این شرط که از محصولات آن شرکت سفارش دهنده آگهی، خرید و کد شرکت در قرعه‌کشی سفر به جام جهانی را به شماره اعلام شده، پیامک کنید تا در آستانه برگزاری رقابت‌های جام جهانی به عنوان یکی از برنده‌های خوش شانس این مجموعه اقتصادی مسافر قطر شوید. حتی در اکثر برنامه‌های ورزشی صداو سیما هم مجری‌ها با لبخندها وتأکیدهایی آزاردهنده شما را تشویق به خرید و ارسال کد و برنده شدن در قرعه کشی سفر به جام جهانی می‌کنند.
هرچند این وعده بسیار وسوسه برانگیز است و شما ترغیب می‌شوید شانس خود را امتحان کنید تا شاید یکی از برنده‌های این قرعه‌کشی رؤیایی باشید، اما وقتی موضوع را به صورت خاص پیگیری می‌کنید متوجه می‌شوید ماجرا به همین سادگی که فکرش را می کنید نیست، بلکه در این میان وعده سفر به جام جهانی دقیقاً حکم کرم سرقلاب ماهیگیری را دارد تا محصولات موجود در انبار آن شرکت تولیدی زودتر تبدیل به اسکناس شود.اما وقتی به پروسه نام‌نویسی و ریجستر تماشاگران متقاضی حضور در قطر نگاهی موشکافانه می‌اندازید متوجه می‌شوید باوجود وعده رؤیایی این شرکت‌ها سفر به قطر آنچنان که آن‌ها می‌گویند ساده نیست، بلکه تا حدود بسیار زیادی غیرممکن است.

«هیا» کارت
برابر تصمیم کمیته اجرایی مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر تماشاگران متقاضی برای حضور در قطر بایستی «هیا» کارت دریافت کنند که این پروسه به سادگی انجام نخواهد شد. از طرفی این فرایند باید در زمان مشخصی انجام شود و به این ترتیب نیست تماشاگر در هر زمانی دلش خواست وارد عمل شود تا از نزدیک بازی‌های فوتبال را تماشا کند. بر این اساس اینجا دم خروس برای نخستین بار بیرون می زند تا متوجه شویم وعده سفر به قطر صرفاً یک پروسه تبلیغاتی است.
اما موضوع وقتی شک برانگیزتر می‌شود که این شرکت‌ها هیچ تاریخی را برای قرعه کشی میان خریداران محصولاتشان برای سفر به قطر اعلام نکردند، در حالی که طبیعتاً اگر بنا به انجام این سفر باشد، بایستی دست‌کم تا ۳۰ روز آینده این فرایند انجام شود تا برنده احتمالی مقدمات سفر به قطر را انجام دهد، اما در اوج ناباوری در اکثریت قریب به اتفاق تبلیغات پوشالی سفر به قطر هیچ اشاره‌ای به زمان قرعه‌کشی نشده است، بلکه دائماً به مخاطب تأکید شده برای بالا بردن شانس پیروزی در قرعه‌کشی سبد خرید خود را افزایش دهید.نکته مهم دیگر اینکه واقعاً این شرکت‌ها چند سهمیه برای اعزام تماشاگر به قطر از فیفا یا فدراسیون دریافت کرده‌اند که هر روز بر تبلیغات خود می‌افزایند؟

سکوت کمیته بازاریابی
حالا نکته اینجاست که کدام ارگان باید یقه این شرکت‌های تجاری را در این ماجرا بگیرد؟ آیا ماجرا به همین سادگی است که شرکت‌های تولیدکننده چای، مواد شوینده، آپ‌های خدمات دهنده در بستر تلفن‌های هوشمند، تنقلات و....می‌توانند با استفاده از حربه‌های تبلیغاتی، مخاطب علاقه‌مند به فوتبال را فریب دهند تا به این ترتیب محصولات تلنبار شده در انبار خود را به فروش برسانند؟ آیا فدراسیون فوتبال در جریان این فرایند قرار دارد؟ آیا کمیته بازاریابی فدراسیون که یکی از مسئولیت‌هایش برابر ماده ۵۳ اساسنامه فدراسیون فوتبال نظارت بر چنین رفتارهایی است، در جریان این موضوع قرار دارد یا دوستان صرفاً درگیر موضوع حق پخش تلویزیونی هستند که شاید روزی برآورده شود؟
۳۶ روز دیگر تا شروع رقابت‌های جام جهانی بیشتر باقی نمانده است، هرچند مراجع مختلف فعلاً درگیر مسائل مهم‌تر از این موضوع هستند، اما به نظر می‌رسد اگر به این ماجرا و پرونده به صورت خاص توجه نشود، یک کلاه‌برداری بزرگ از علاقه‌مندان به فوتبال در جامعه رقم خورده که شاید فردا تبدیل به یک چالش جدی شود.

خبرنگار: سینا حسینی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.