۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۲
کد خبر: 820885

مستند پرتره «هشت ۶» به تهیه کنندگی اباذر صالحیان به زندگی شهید محمدعلی رجایی از کودکی تا لحظه شهادت می‌پردازد و براساس روایات و خاطرات افراد ساخته می‌شود.

مستند شهید رجایی در مراحل تولید است

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از واحد ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، اباذر صالحیان تهیه‌کننده مستند «هشت ۶» درباره این مستند و موضوع آن گفت: این مستند یک پرتره از شهید محمدعلی رجایی است. با توجه به اینکه شهید رجایی از افراد نام آشنای انقلاب است، شاخصه مهم او این است که به صورت کامل از بدنه مردم وارد جریانات انقلاب شده و در ابتدا کفیل آموزش و پرورش بوده، سپس وزیر، نخست وزیر و درنهایت به ریاست جمهوری رسیده است آن هم بدون آنکه پدر یا فردی از خانواده‌اش از افراد بانفوذ یا اسم و رسم‌دار جامعه باشد. این ویژگی‌ها باعث شده است که شهید رجایی فرد منحصر به فردی در انقلاب جمهوری اسلامی ایران باشد.

این تهیه کننده درباره ساختار و شکل ارایه این مستند بیان کرد: این مستند قرار است به صورت رئال انیمیشن تولید شود و می‌توانم بگویم که این اتفاق تا به امروز به این شکل جدی رخ نداده است و به نوعی این شکل ساختار، ویژگی «هشت ۶» محسوب می‌شود.

او درباره منابع تحقیقاتی و شیوه پژوهش‌های خود در مستند «هشت ۶» عنوان کرد: از ابتدا بنا بر این بود که خط روایت مستند را بر اساس روایاتی که از این شخصیت وجود دارد پیش ببریم چراکه برخلاف تصوری که درباره این افراد وجود دارد، کتاب‌های زیاد و نوشته‌های فراوانی درباره آن‌ها بسیار کم است به همین دلیل ما در حوزه تحقیق کمی با مشکل مواجه شدیم. برخی از افرادی هم که از آن دوران حضور دارند به دلیل کهولت سن و شاید در بعضی از آن‌ها ابتلا به آلزایمر آن‌چنان نتوانستند در حوزه پژوهش‌ها به ما کمک کنند و متاسفانه این ضعفی بود که در حوزه اطلاعات درباره شهید رجایی که فرد شناخته شده‌ای در سال‌های ابتدایی انقلاب تا به امروز بوده است، وجود داشت.

تهیه کننده «هشت ۶» ادامه داد: بنابراین بخشی از روند پژوهش درباره شهید رجایی صرف حضور در کتابخانه‌ها و جمع‌آوری منابع مکتوب بود و بخش دیگر پژوهش‌ها به تحقیقات میدانی و پیدا کردن افراد مرتبط با این شخصیت گذشت. باید بگویم که این مستند کاملا روایت گونه است و بر اساس خاطرات و روایت‌هایی که از شهید رجایی وجود دارد، ساخته می‌شود.

صالحیان در پایان درباره آخرین وضعیت این مستند گفت: مستند «هشت ۶» قرار است بین ۸۰ تا ۹۰ دقیقه باشد، فیلمنامه نوشته شده و مصاحبه‌ها گرفته شده است. مشغول پیش‌تولید انیمیشن کار هستیم و شخصیت‌ها درحال طراحی هستند. همچنین اکثر مصاحبه‌ها در تهران تصویربرداری شده اما در بخش انیمیشن فکر می‌کنم به دلیل پرداختن به زندگی شخصی شهید رجایی باید برای طراحی بعضی خانه‌ها و محله‌ها به شهر قزوین سفر کنیم.

مستند «هشت ۶» به کارگردانی محمدصادق بکتاشیان تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.