۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۴:۱۵
کد خبر: 820920

سلامت روان برای همه

اکرم شاهد، مشاور خانواده

گاهی افراد فکر می‌کنند چون بیماری روانی شاخصی مثل افسردگی، اضطراب یا اختلالات جدی روانی ندارند پس روان سالمی دارند.

درحالی که سلامت روان چیزی بیش از نبود اختلالات یا بیماری‌های روانی است. در واقع سلامت روان سومین مشکل بهداشتی مهم جهان است که افراد با آن مواجه هستند. بدین منظور از طرف سازمان بهداشت جهانی (WHO) دهم اکتبر به عنوان روز جهانی سلامت روان نام‌گذاری شده است. این روز امسال با شعار «ﺳﻼﻣﺖ ﺭﻭﺍﻥ ﻭ ﺑﻬﺰﯾﺴﺘﯽ ﻫﻤﮕﺎﻧﯽ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﻭﻟﻮﯾﺖ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﯿﺪ» گرامی داشته شد. در ایران ۱۸ تا ۲۴ مهرماه به نام هفته سلامت روان شناخته می‌شود که عمده‌ترین هدف این هفته ارتقا و افزایش آگاهی و تغییر و اصلاح نگرش مردم به مسائل بهداشت روان است. به گفته سازمان بهداشت جهانی، سلامت روان حالتی از رفاه است که در آن، فرد به توانایی‌های خود پی می‌برد، می‌تواند با استرس‌های عادی زندگی کنار بیاید، به نحو مؤثری کار کرده و به جامعه خود کمک کند. اوج سلامت روان نه تنها در مورد اجتناب از شرایط ناتوان‌کننده بلکه مراقبت از سلامتی و شادی مداوم است. در نتیجه می‌توان گفت‌ سلامت روان حالتی از «بهزیستی» یا همان زیستن در شرایطی بهتر است. برخورداری از سلامت روان برای ما به عنوان انسان در تعامل با دیگران، لذت‌ بردن از زندگی و احساس رضایت،‌ امری ضروری است. بر همین اساس است که ارتقای سلامت و بهداشت روان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های حیاتی افراد و جوامع در سراسر جهان است که آگاهی از ابعاد آن موجب مراقبت بیشتر و بهتر می‌شود. در زندگی عواملی وجود دارند که تأثیر بسزایی بر سلامت روان افراد می‌گذارند و آن را مختل می‌کنند؛ برخی از این عوامل عبارت‌اند از: عوامل محیطی مثل نداشتن خواب کافی، تغذیه نامناسب، عوامل اجتماعی-فرهنگی، مشکلات اقتصادی، آسیب‌های مغزی، خانواده‌های از هم پاشیده، کمبود ارتباط و کناره‌گیری از دوستان، خانواده و همکاران، خوردن زیاد یا خیلی کم، احساس ناامیدی، داشتن انرژی کم به طور مداوم و... چنانچه این موارد جدی گرفته نشوند سلامت روان فرد به خطر می‌افتد. به عنوان مثال افسردگی یکی از مهم‌ترین مشکلات مرتبط با سلامت روان است که ارتباط تنگاتنگی با استرس دارد و حدود ۱۵ تا ۲۰درصد از افراد را تحت تأثیر قرار داده و به دلیل بی‌توجهی افراد به نشانه‌های اولیه آن، بسیار شایع شده است.
خوب است بدانید افراد دارای سلامت روان چه ویژگی‌هایی دارند و چنانچه در حوزه‌ای مشکل یا کاستی دارید به آموزش و یا درمان در آن حوزه بپردازید.
پذیرش بی قید و شرط خود: نگرش مثبت به خود و ویژگی‌های مثبت و منفی خود.
روابط مثبت با دیگران: داشتن حلقه‌های ارتباطی و حمایتی فعال خانوادگی یا اجتماعی.
خودمختار و مستقل: کنترل درونی داشتن و مستقل عمل کردن.
تسلط بر خود و محیط: توان مدیریت هیجانات خود و مشکلات زندگی.
داشتن هدف و معنا در زندگی
رشد شخصی: به تجربیات جدید گشوده بودن و جریان رشد ادامه‌دار.
در عصری که آن را عصر استرس نامیده‌اند و انسان‌ها هر روزه با موقعیت‌های بحرانی و یا استرس‌زا سروکار دارند، بسیار طبیعی است سلامت روان انسان‌ها مختل شده باشد و کنترل زندگی از دستشان خارج شود. حال پرسش اینجاست چگونه سلامت روان خود را افزایش دهیم؟
خواب کافی داشته باشید.
مشکلات جسمی را درمان کنید و با سهل‌انگاری از کنارشان نگذرید.
تغذیه سالم و ورزش روزانه را در برنامه خود قرار دهید.
برای مقابله با مشکلات، مهارت‌های زندگی را یاد بگیرید.
مراقب ورودی‌های روان خود باشید.
از افراد منفی‌باف دوری کنید.
با خود مهربانی داشته و از خود قدردانی کنید.
زمانی را به مراقبه و شکرگزاری اختصاص دهید.
به مشکلات فکر کنید اما نشخوار فکری نکنید.
از مؤلفه‌های معنوی در زندگی مانند صبر، توکل، رضا و تسلیم استفاده کنید.
و در پایان اینکه روان شما، خانه شماست به‌خوبی از آن مراقبت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.