محمدمهدی اسماعیلی در حاشیه آخرین جلسه هیئت دولت به پرسش‌های خبرنگار ما در زمینه راهکارهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص آسیب‌هایی که حوزه‌های مختلف هنر در پی وقایع اخیر جامعه متحمل شد و وضعیت هنرمندانی که دربرابر این وقایع مواضعی نشان دادند، پاسخ داد که می‌خوانید.

وزیر ارشاد در پاسخ به قدس: زیان‌ واردشده به حوزه هنر جبران خواهد شد

در حوادث اخیر یکی از حوزه‌هایی که آسیب زیادی دید حوزه هنر اعم از سینما، تئاتر، نمایشگاه‌ها و دیگر رویدادها از این‌ دست بود؛ سالن‌های سینما خالی و نمایش‌ها متوقف شد و اهالی هنر ناگزیر خانه‌نشین شدند، وزارت ارشاد برای جبران این وضعیت و مدیریت آن، چه اقدامی انجام می‌دهد؟
متأسفانه وقایعی که رخ داد در کنار لطمه زدن به امنیت کشور، معیشت تعداد زیادی از اهالی فرهنگ و هنر را هم تحت تأثیر قرار داد.من به‌شدت برای وقایعی که رخ داد و تنگناهایی که برای همکاران و هنرمندانمان به‌وجود آمد متأسفم. سینماهای ما با کمترین میزان استقبال تماشاگر در هفته‌های گذشته مواجه بودند. طرح مهر سینما را از هفته گذشته اجرا کردیم که قدری میزان تماشاگران بالا رفت؛ در بقیه حوزه‌ها مثل تئاتر و موسیقی هم می‌خواهیم همین طرح را اجرا کنیم و آن را دنبال می‌کنیم.
به همکارانم در معاونت هنری و بخش‌های موسیقی، تئاتر، سینما و هنرهای تجسمی تأکید کردم فعالیت‌ها را به حالت عادی برگردانند. این وضعیت را کوتاه‌مدت می‌دانم و با فرونشست برخی مشکلات شاهد خواهیم بود دوباره فرهنگ و هنر ما روزهای باشکوه و شلوغی را تجربه خواهد کرد.

در این ایام دیدیم زیان و رکود کسب‌وکارها در دو بخش مجازی و بازار موردتوجه دولت قرار گرفت. هم وزارت ارتباطات و هم وزارت اقتصاد بسته‌هایی را برای جبران زیان بخشی از کسب‌وکارها ارائه دادند، به نظر می‌رسد در بسته‌های دولت حوزه هنر به‌ویژه سینما، تئاتر و هنرهای تجسمی به‌عنوان یک کسب‌وکار کمتر دیده شد. آیا وزارت ارشاد بسته‌های جبرانی در این حوزه ارائه خواهد داد؟
ما هم اقدامات خودمان را آغاز کرده‌ایم. یک نمونه آن نیم‌بها کردن سینماها بود که افزایش چشمگیری در جذب مخاطب ایجاد کرد که اقتصاد سالن‌های نمایش و صنعت فیلم را بهتر می‌کند. این مدل را در حوزه‌های دیگر هم دنبال می‌کنیم. به یک جمع‌بندی خواهیم رسید که بتوانیم حمایت‌های بیشتری ارائه دهیم. فعلاً منتظریم برآورد کامل‌تری از وضعیت به دست بیاید.
اما اعتقاد خودم این است اگر کار تولیدی رونق بگیرد و فضای اکران قوی‌تر شود خودبه‌خود زیان‌ها جبران خواهد شد.

در جریان حوادث و رخدادهای چند هفته اخیر برخی هنرمندان مواضعی در همراهی با معترضان داشتند که واکنش‌ها و بازتاب‌هایی را درپی ‌داشت و حتی برخی هم به نهادهای انتظامی و قضایی احضار شدند. وزارت ارشاد به‌عنوان متولی این حوزه با این گروه از هنرمندان چگونه و بر اساس چه معیار و سنجه‌ای برخورد می‌کند؟
می‌خواهم به این موضوع اشاره‌کنم که عملکرد بخش عمده جامعه هنری ما جای قدردانی دارد زیرا دیدیم این هنرمندان زیر یک هجمه سنگین قرار داشتند.
ما می‌دیدیم و احساس می‌کردیم هر هنرمندی که با جریان داخل و جریان رسانه‌ای که در خارج در حال دامن زدن به آن بود همراهی نمی‌کند با حمله و هجمه سنگین فیک‌نیوزها و جریان متحدی روبه‌رو می‌شد که با بغض و هجو به هنرمندان فشار می‌آوردند تا مواضع خارج از اصول در پیش گیرند.
می‌دیدیم شبکه‌های معاند و ضد انقلاب با تمسخر و به‌کار بردن الفاظ رکیک و تحقیرآمیز هنرمندان را مخاطب قرار می‌دادند، با وجود این جو سنگین، اکثریت قریب به اتفاق هنرمندان ما در کنار مردم و پای آرمان‌های آن‌ها ایستادند و من از آن‌ها تشکر می‌کنم. ما در مجموعه دولت و وزارت فرهنگ بنایمان این نیست راه را بر کسی ببندیم؛ اگر کسی دچار احساسات شده و حرفی هم زده فضا و آغوش ما باز است. من از کسانی که دچار خطا شدند می‌خواهم به امید مردم ایران لطمه وارد نکنند و خواهش می‌کنم به آرمان‌های مردم ایران، به وحدت ملی و سرزمینی ما پایبند باشند و برگردند. اجازه ندهند دشمن از احساسات آن‌ها سوءاستفاده کند.

هفته گذشته نخستین جلسه شورای سینما با اعضای جدید تشکیل شد. در این نشست چه تصمیم‌هایی گرفته شد؟
پنج مصوبه بسیار مهم داشتیم. در بحث ساخت فیلم تصمیم‌های خوبی گرفته و برای سینماگران یک بسته حمایتی در نظر گرفتیم و مصوب شد. درزمینه حقوق مخاطبان نیز آیین‌نامه‌ای را در دست تدوین داریم؛ تقریباً جزو جلساتی بود که بیشترین عایدی را خواهد داشت و دوستان در آینده ثمراتش را خواهند دید.

خبرنگار: آرش خلیل‌خانه

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.