جایگاه فیلم کوتاه در سال های اخیر واقعا بهبود پیدا کرده است. این که بیایم مسیر رشد فیلم سازان جوان را تحریم کنیم منصفانه نیست.

بخش تجربی جشنواره فیلم کوتاه رشد قابل توجهی داشته است / تحریم جشنواره منصفانه نبود

جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به‌عنوان برجسته‌ترین جشنواره‌ی فیلم کوتاه در ایران تلقی می‌شود. این جشنواره همواره از سوی انجمن سینمای جوان برگزار شده و سی و نهمین دوره آن در حال برگزاری است.

داور آثار تجربی سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران درباره تفاوت جشنواره امسال با سال گذشته به خبرنگار ما گفت: امسال در بخش تجربی پیشرفت زیادی داشتیم، انتخاب و داوری بسیار سخت بود، آثار بسیار نزدیک به تعاریف روز سینمای تجربی بود و مهم ترین تفاوت امسال همین بود. به نظرم چون در این حیطه هر ساله آموزش صورت می گیرد این بخش سال به سال بهتر شده است.
نجاتی درباره تفاوت بخش داستانی با تجربی افزود: نکته سینمای داستانی این است که شما می توانید یک قصه و روایت خطی یا حتی متقاطع بگویید، در سینمای تجربی هر ۵ یا ۷ سال تعریف تغییر می کند، تکرار در سینمای تجربی اصلا موضوعیت ندارد و اگر تعاریف تغییر نکند دیگر سینمای تجربی نیست، اگر من فیلمی ساخته باشم و سال بعد کارگردانی مثل آن فیلم و موضوع را بسازد این فیلم دیگر در سینمای تجربی جایی ندارد. در صورتی که در فیلم داستانی می بینیم که از یک قصه کلی داستان اقتباس می شود. ما در چند سال اخیر سعی کردیم بچه ها با سینمای تجربی به مفهوم اصلی آن اشنا شوند.
مدیر کانون دانش آموختگان انجمن سینمای جوان درباره تاثیر جشنواره فیلم کوتاه تهران در آینده فیلم سازان عنوان کرد: وقتی اسامی فیلمسازان مطرح را نگاه می کنید و به گذشته آنها بر می گردید می بینید که همه آن ها در سینمای کوتاه جایزه گرفتند و به همین سادگی می توان متوجه تاثیر جشنواره فیلم کوتاه و سینما فیلم کوتاه در آینده کارگردانان شد، پس شما را به اسامی و بدنه سینمای ایران ارجاع می دهم.
سعید نجاتی هدف از راه اندازی کانون دانش آموختگان انجمن سینمای جوان را ارائه خدمات و مزایا بیشتر به دانش آموختگان عنوان کرد و افزود: هر مدرسه ای نیاز دارد بداند آن کسانی را که پرورش داده است چه اتفاقی برایشان افتاده و به کجا رسیده اند، انجمن سینمای جوان هم کانون دانش اموختگان انجمن سینمای جوانان ایران را راه اندازی کرد که یکی از مزیت های این کانون بررسی جامعه اماری سینمای فیلم کوتاه است، همچنین با راه اندازی این کانون به دانش آموخته ها خدمات و مزایای بیشتری از جمله بیمه و ... تعلق می گیرد.
وی در ادامه با خشنودی از ارتقای جایگاه فیلم کوتاه در کشور سخن گفت و مطرح کرد: جایگاه فیلم کوتاه در کشور در سال های اخیر واقعا بهبود پیدا کرده است. در گذشته وقتی می خواستیم فیلم کوتاه بسازیم تازه باید تبین می کردیم فیلم کوتاه چیست! اما الان از پلتفرم ها گرفته تا تلویزیون فیلم کوتاه پخش می کنند و مردم استقابل می کنند. هرچند باز هم مکفی نیست اما قابل قبول است.
این کارگردان در پایان در پاسخ به سوال چرایی تحریم جشنواره امسال از سوی برخی افراد ذکر کرد: در سینمای کوتاه همه با هم رفیق هستند و فضای آن کوچک تر از سینمای بلند هست و همه همدیگر را می شناسند، متاسفانه دوستانی آمدند و به هر دلیلی بچه ها را مقابل هم قرار دادند! در صورتی که فیلم کوتاه برای جوان هاست و همه تلاش می کنیم که مسیر را برای جوان ها هموار کنیم. این که بیایم مسیر رشد فیلم سازان جوان را تحریم کنیم منصفانه نیست، بچه های فیلم کوتاه به جشنواره ارق دارند. در جشنواره امسال هم حضور حداکثری را شاهد بودیم، حتی خیلی از کارگردانان مطرح حضور پیدا کردند. این نکته را فراموش نکنیم که تبلیغات فضای مجازی را با واقعیت یکی ندانیم.

خبرنگار: لیلانوعی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.