خوش‌چشم با بیان این‌که هدف طراحان غربی از اغتشاشات اخیر، متزلزل کردن تصمیم‌گیران نظام بود گفت: آنها گمان می‌کردند با اعمال این طرح‌ها ایران تا زمان برگزاری جلسه بعدی شورای حکام و انتخابات آمریکا از مواضع خود عقب‌نشینی خواهد کرد.

خوش‌چشم: گمان می‌کردند ایران به‌خاطر شورای حکام و انتخابات آمریکا عقب‌نشینی می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، سید مصطفی خوش‌چشم، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با اشاره به تلاش غرب برای تداوم اغتشاش با هدف احیای برجام گفت: ما از اول بهار وارد یک جنگ اراده با طرف غربی شدیم که دور اول آن منتهی به مذاکرات دوحه شد و بعد از این‌که ایران از مواضع خود عقب‌نشینی نکرد و این استقامت جواب داد، غربی‌ها مجبور شدند تا ۳۰ تا ۴۰درصد خواسته‌های جمهوری اسلامی را بپذیرند اما همچنان مهم‌ترین مسائل را در وین به گروگان گذاشتند.

جنگ ادراک‌ها در فضای رسانه‌ای و روانی

خوش‌چشم با اشاره به اعمال گام‌به‌گام فشار ترکیبی علیه ایران گفت: گام اول طرح‌های توطئه‌ای مانند ادعای ترور و ربایش افرادی مثل بولتون، برایان هوک، پمپئو و ترامپ بود و در مرحله بعدی جنگی ادراکی را در سطح وسیع رسانه‌ای علیه جمهوری اسلامی با طرح شایعه وخامت حال رهبر معظم انقلاب یک هفته قبل از شروع ماجرای فوت مهسا امینی به‌راه انداختند. گام بعدی ایجاد اغتشاش بود و شاید اولین موردی است که تنها ظرف دو ساعت اول تا یکی دو شب بعد با انتشار خبرهایی مثل حمله به پلیس، مساجد و آمبولانس‌ها تصمیم گرفته شد از ابتدا تصویری هولناک از وضعیت بسازند تا تصمیم‌گیران در ارزیابی‌های خود دچارسوءمحاسبه بشوند.

بزرگنمایی صحنه اغتشاشات

وی با بیان این‌که هدف دستگاه تبلیغاتی غرب بزرگنمایی صحنه اغتشاشات بود تصریح کرد: اگر در برخی شهرها هسته‌های ۱۰۰ یا ۲۰۰ نفره در نقاط مختلف ایجاد کردند آنها کل ایران را قرمز کردند تا وانمود کنند کل کشور ملتهب است. درحالی که در اساس چنین تصویری غلط بوده و تعداد اغتشاشگران در اوج التهاب از ۰.۱درصد جمعیت ایران کمتر بوده است.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان این‌که اروپا به بهانه اغتشاشات موضوع تحریم ایران را مطرح کرد، گفت: ارائه این تحریم‌ها بیشتر با هدف تاثیرگذاری روانی انجام می‌شود درحالی که در عمل تحریم‌های هسته‌ای، موشکی و منطقه‌ای بسیار شدیدتر از تحریم‌های حقوق بشری شامل بلوکه‌کردن اموال و ندادن ویزاست.

خوش‌چشم با بیان این‌که هدف استراتژیست‌ها و طراحان اصلی غربی از شکل‌گیری و تداوم اغتشاش، متزلزل کردن تصمیم‌گیران نظام بود، تصریح کرد: آنها گمان می‌کردند با اعمال این طرح‌ها ایران تا زمان برگزاری جلسه بعدی شورای حکام و انتخابات آمریکا از مواضع خود عقب‌نشینی خواهد کرد، حال این‌که جمهوری اسلامی چنین اقدامی نخواهد کرد، زیرا این حداقل‌های ممکنی است که ایران درخواست می‌کند.

این کارشناس حوزه روابط بین‌الملل با اشاره به شروع اعتراضات در اروپا گفت: تنش‌های اجتماعی در ایتالیا، اتریش، جمهوری چک، آلمان، فرانسه، انگلستان و... هر روز در حال گسترش است و ما الان در مرحله‌ای از یک جنگ تمام عیار میان ایران و طرف غربی قرار داریم که هر دو از ابزارهای خود برای تاثیرگذاری استفاده می‌کنند. همان‌طور که ما به آنها متذکر می‌شویم زمستان سردی در راه است که اروپا را دچار شوک و بحران بسیار جدی می‌کند و صادرات نفت ایران می‌تواند اندک مسکنی برای این مریض در حال اغما باشد. در مقابل، غرب هم در پی بهره‌گیری از همه ابزارها و امکانات خود برای تحت فشارقراردادن جمهوری اسلامی است.

خوش‌چشم درباره نوع واکنش و مواجهه ایران در قبال اقدامات تحریمی و رسانه‌ای غرب گفت: ما فارغ از این‌که غرب به سمت زمستان سرد یا تابستان گرم می‌رود، چاره‌ای جز مقاومت نداریم، چون چشم‌پوشی از امتیازات به معنای قبول نسیه تعهدات غرب است. البته صرف‌نظر از مقاومت، استفاده از مؤلفه‌های قدرت کشور در حوزه‌های هسته‌ای، موشکی و منطقه‌ای و استفاده از اهرم انرژی می‌تواند فشار را بر طرف غربی افزایش دهد.

منبع: روزنامه جام جم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.