۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۳:۵۵
کد خبر: 822409

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به خبرنگار قدس درباره اینکه برای سلبریتی‌های هنری و ورزشی و برخی روزنامه‌نگاران که در این ایام مواضع خارج از چارچوب گرفته و بعضاً احضار یا بازداشت شدند، پرونده‌ای تشکیل یا کیفرخواستی صادرشده است؟ تصریح کرد: پرونده‌هایی در این رابطه تشکیل‌شده وعده‌ای از این افراد به استناد دلایل موجود احضار شده‌اند.

تشکیل پرونده برای برخی سلبریتی‌ها

وی از عزم قوه قضائیه و دادستان کل کشور برای اعلام‌جرم علیه رسانه‌ها و شبکه‌های معاند و خارج‌نشین خبر داد و بابیان اینکه این مسئله در جلسه شورای عالی مسئولان قضایی مطرح‌شده است، گفت: این رسانه‌ها در هدایت، تحریک، تخریب و ایجاد ناامنی‌های داخلی نقش داشتند. این تحریکات منجر به دست زدن به فعالیت‌های تروریستی شده و این‌ها تماماً از ناحیه نهادهای ذی‌مدخل در حال مستندسازی است و در محاکم داخلی و خارجی پیگیری خواهد شد. سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: نشر اکاذیب به استناد ماده ۲ اگر نگاه، نگاه سلطه و اخلال در امنیت کشور نباشد، در شمول جرم سیاسی محسوب می‌شود که نسبت به سایر نشر اکاذیب و مقررات موضوع ماده ۷۴۶قانون مجازات اسلامی که با تمسک به مسائل رایانه‌ای است در صورت احراز فعل یعنی عناصر مادی و معنوی تشکیل‌دهنده جرم، باید قاضی در محکمه صالحه این را احصا کند و درباره آن تصمیم‌گیری کند.

آغاز رسیدگی به پرونده آشوبگران در سراسر کشور
ستایشی خاطرنشان کرد: افراد کم گناه که آشوب ایجاد نکرده و امنیت مردم را مورد تعرض قرار نداده باشند، مورد رأفت اسلامی قرار خواهند گرفت. این رسیدگی در سراسر کشور آغازشده اما برخی استان‌ها مثل تهران، البرز، اصفهان و کردستان جلوتر از بقیه هستند. وی یادآور شد: در خصوص جرایم خفیف با قرار تأمین وضعیت این افراد بررسی خواهد شد و قطعاً در پرونده‌هایی که مهیا برای ارسال به دادگاه می‌شود، نظر دادسرا بررسی خواهد شد.

تشکیل ۲۵ پرونده در رابطه با حادثه اوین
ستایشی درباره حادثه زندان اوین هم از پرونده‌هایی در دادسرای ویژه امور جنایی تهران، برای این واقعه خبر داد و افزود: کسانی که در تخریب عمدی این بازداشتگاه نقش داشتند، شناسایی و تفهیم اتهام شدند. در این حادثه هشت نفر فوت شدند و برای ۲۵ نفر هم پرونده تشکیل‌شده است. ممکن است افرادی به این تعداد اضافه و یا کاسته شوند که این بستگی به تحقیقات دارد. ضمن اینکه زندانیان خسارت‌دیده از این حادثه از آشوبگران و اغتشاشگران شکایت کرده‌اند.

خبرنگار: آرش خلیل‌خانه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.