معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با اعلام اینکه ساخت راه آهن زاهدان- چابهار به پیشرفت فیزیکی ۶۱ درصدی رسیده است، گفت: از اعتبار ۳۰۰ میلیون یورویی مصوب برای تکمیل این طرح، ۲۵۰ میلیون یورو تخصیص یافته است.

راه‌آهن زاهدان- چابهار به پیشرفت فیزیکی ۶۱ درصدی رسیده است

به گزارش قدس آنلاین، ساخت و تکمیل راه‌آهن زاهدان - چابهار به جهت ایجاد کریدور ریلی در شرق کشور بسیار مهم است. با راه‌اندازی این پروژه ریلی اولین بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی متصل می‌شود و امکان ترانزیت کالا و ترددهای بین‌المللی را در کریدور شمال به جنوب فراهم می‌کند. اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی و کمک به توسعه سواحل مکران اولین دستاورد بعد از افتتاح این مسیر ریلی خواهد بود، ضمن اینکه ساخت این مسیر ریلی اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد اقیانوسی را از طریق ایران امکان پذیر می‌کند.

در همین راستا امروز یکشنبه «عباس خطیبی» معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل درباره آخرین وضعیت پیشرفت راه‌آهن چابهار - زاهدان گفت: این پروژه ۶۲۸ کیلومتر طول دارد که با احتساب خطوط ایستگاهی آن به ۷۳۰ کیلومتر می‌رسد و اکنون به پیشرفت فیزیکی ۶۱ درصدی رسیده است.

وی افزود: فاز اول پروژه راه‌آهن چابهار - زاهدان یعنی حدفاصل زاهدان تا خاش به طول ۱۵۴ کیلومتر تمام شده و دیگر عملیات اجرایی در این قطعه انجام نمی‌شود.

خطیبی ادامه داد: در حال حاضر مشغول تشریفات تبدیل موقت در این بخش هستیم و فاز اول به‌زودی با حضور مسئولان بلندپایه افتتاح می‌شود.

به گفته معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در بخش روسازی هم علاوه بر اینکه از سمت زاهدان به خاش ریل‌گذاری شده است، از سمت چابهار هم عملیات ریل‌گذاری آغاز اما به دلیل محدودیت منابع، فعالیت‌ها به قطعه زاهدان - خاش متمرکز شده است.

وی افزود: در بخش زیرسازی فاز دوم پروژه راه‌آهن چابهار - زاهدان که حدفاصل چابهار، ایرانشهر تا خاش است، فعالیت‌ها به شکل جدی ادامه دارد و در چند ماه آینده پیشرفت قابل توجهی را شاهد خواهیم بود.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل افزود: راه‌آهن چابهار - زاهدان در راستای کریدور شمال - جنوب در قسمت شرقی کشور ایفای نقش می‌کند.

خطیبی درباره تامین اعتبار این پروژه با اشاره به موافقت مقام معظم رهبری و دستور رئیس‌جمهور در سال ۹۸ برای اختصاص اعتبار به این پروژه تا سقف ۳۰۰ میلیون یورو از محل منابع صندوق توسعه ملی به منظور تسریع تکمیل راه‌آهن چابهار - زاهدان تا پایان سال ۱۴۰۰، گفت: از اعتبار ۳۰۰ میلیون یورویی مصوب، ۲۵۰ میلیون یورو تخصیص یافته است.

وی ادامه داد: با تایید سازمان برنامه و بودجه درخواست تامین ۵۰ میلیون یوروی باقیمانده نیز برای صندوق توسعه ملی ارائه شد و چون مدت زمان استفاده از این تسهیلات طی شده بود، صندوق این موضوع را به دولت منتقل کرد.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل خاطرنشان کرد: ستاد هماهنگی اقتصادی دولت این زمان را تمدید کرد و اجازه داده شد تا ۵۰ میلیون یورو باقی‌مانده نیز صرف تکمیل پروژه چابهار - زاهدان شود، البته این موضوع هنوز ابلاغ نشده است.

بنا به این گزارش، سرعت طراحی این خط ریلی برای قطارهای مسافری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و برای قطارهای باری ۱۲۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده و جابه‌جایی تعداد ۹۲۷ هزار نفر مسافر و ۲/۸ میلیون تن بار در سال اول بهره‌برداری و جابه‌جایی بیش از ۲ میلیون نفر مسافر و ۷/۷ میلیون تن بار در سال بیستم بهره‌برداری پیش‌بینی شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.