رئیس بیمارستان تخصصی سرطان و انکولوژی امید مشهد در خصوص وضعیت شیوع سرطان سینه در استان خراسان رضوی و شهر مشهد گفت: سالانه بیش از ۶ هزار نفر در کشور به سرطان پستان مبتلا می‌شوند که قریب به ۱۰ درصد از این میزان مربوط به استان خراسان رضوی است.

سالانه ۶۰۰ بانو در خراسان رضوی سرطان سینه می‌گیرند/ اثر تغذیه بر سرطان سینه

دکتر سودابه شهید ثالث در گفت‌وگو با قدس آنلاین خراسان اظهار کرد: شیوع سرطان سینه در کشورهای توسعه یافته بالاتر از ما اما میزان مرگ و میر آن‌ها پائین‌تر است، به عنوان مثال در کشور آمریکا از هر ۱۰۰هزار زن ۱۲۳نفر مبتلا به سرطان پستان می‌شوند اما در ایران در هر ۱۰۰هزار زن ۲۸نفر احتمال ابتلا به سرطان پستان را دارند.

استاد گروه رادیوانکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه سن ابتلا به سرطان سینه در ایران پایین‌تر از سطح جهانی است، افزود: در حال حاضر به طور متوسط سن ابتلا به این بیماری در ایران بین ۴۵ تا ۵۵ سال است در حالی که این سن در کشورهای غربی بین ۵۰ تا ۶۰ سال است.

رئیس بیمارستان تخصصی سرطان و انکولوژی امید مشهد در خصوص وضعیت شیوع سرطان سینه در استان خراسان و شهر مشهد گفت: سالانه بیش از ۶ هزار نفر در کشور به سرطان پستان مبتلا می‌شوند که قریب به ۱۰ درصد(حدود ۶۰۰نفر) از این میزان مربوط به استان خراسان رضوی است.

وی اضافه کرد: بر اساس نتایج مطالعات موسسه ملی سرطان، اگر در دهه سوم زندگی خود هستید، خطر ابتلا به سرطان سینه یک مورد در ۲۰۴ یا حدود ۰٫۴ درصد است، در سن ۴۰ سالگی، این خطر به یک در ۶۵ یا حدود ۱٫۵ درصد؛ در سن ۵۰ سالگی، این خطر تقریبا یک در ۴۲ یعنی ۲.۳۸ درصد و در سن ۶۰ سالگی، خطر ابتلا به ۱ در ۲۸ یا ۳٫۵ درصد افزایش پیدا می‌کند.

دکتر شهید ثالث با بیان اینکه در دوران شیردهی و باروری نرخ ابتلا کمتر است، متذکر شد: غربالگری سرطان سینه شامل معاینه و آموزش راه‌های پیشگیری(خودآزمایی پستان) برای زنان بالای ۲۰ سال با هدف ارتقای آگاهی آنان و تشخیص زودرس این بیماری در بیمارستان امید انجام می‌شود اما اگر بنا به تشخیص پزشک، نیاز به ماموگرافی یا سونوگرافی باشد هزینه آن برعهده بیمار است.

رییس بیمارستان امید مشهد با تاکید بر تاثیر سبک زندگی در پیشگیری از ابتلا به این بیماری، عنوان کرد: تحقیقات نشان داده حتی در مواردی که فرد از لحاظ ژنتیکی مستعد بروز سرطان سینه باشد، تغییر عادات غذایی و رعایت مواردی همچون نگه داشتن وزن در محدوده نرمال، تغذیه سالم، پرهیز از دریافت هورمون‌های خارجی، افزودن فعالیت‌های فیزیکی به برنامه روزانه، شیردهی و خودآزمایی پستان‌ها به صورت ماهانه می‌تواند تا حد قابل توجهی خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.

وی ادامه داد: بانوان با سن بیشتر از ۲۰ سال باید ماهانه خود را معاینه و در صورت بروز مشکل به پزشک مراجعه کنند، از طرف دیگر زنان در سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی باید سالانه توسط پزشک یا مامای دوره دیده معاینه کلینیکی شوند؛ همچنین انجام ماموگرافی سالانه با تجویز پزشک در سنین بالاتر از ۴۰ سال توصیه می‌شود.

گفت‌وگو از معصومه مومنیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.