وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه سفیر هلند در مسکو را در اعتراض به تلاش سازمان امنیت انگلیس برای استخدام وابسته نظامی روسیه در سفارتخانه این کشور در لاهه، احضار کرد.

احضار سفیر هلند در مسکو به وزارت خارجه روسیه

به گزارش قدس آنلاین؛ وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای از مقام های هلند درخواست کرد از چنین اقدامات غیردوستانه کشورهای هم پیمان خود، جلوگیری کند.

روسیه روز شنبه در پی استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی مُدرن شده بی۶۱ (B۶۱) آمریکا در پایگاه‌های ناتو، نسبت به کاهش "آستانه اتمی" هشدار داد و اعلام کرد: ما نمی توانیم مدرن‌سازی تسلیحات اتمی غرب را نادیده بگیریم.

مسکو افزود: استقرار جنگ افزارهای هسته‌ای"بی۶۱" (که مهم‌ترین و رایج‌ترین سلاح هسته‌ای در زرادخانه های اتمی آمریکا بعد از دوره جنگ سرد است) در پایگاه های ناتو در اروپا، "آستانه اتمی" را کاهش داده و روسیه این اقدام را در برنامه ریزی نظامی خود در نظر می گیرد.

از زمان آغاز جنگ در اوکراین، تنش میان مسکو و غرب به اندازه ای شدت گرفته است که بسیاری از ناظران آن را مشابه بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲ ارزیابی کرده اند. روسیه و آمریکا در آن برهه از جنگ سرد بیش از همیشه به جنگ اتمی نزدیک‌ شده بودند.

بیم آغاز جنگ هسته ای میان مسکو و واشنگتن در حالی است که روسیه نزدیک به دو هزار سلاح هسته ای تاکتیکی دارد و آمریکا نزدیک به ۲۰۰ سلاح هسته ای که نیمی از آنها در پایگاه هایی در ایتالیا، آلمان، ترکیه، بلژیک و هلند قرار دارند.

براساس گزارش منتشر شده در نشریه پولیتیکو، آمریکا به تازگی در یک نشست غیرعلنی ناتو اعلام کرده است که استقرار نسخه مدرن ب۶۱ یعنی ب۶۱-۱۲ را تسریع می بخشد و تسلیحات جدید در ماه دسامبر (آذر) به پایگاه های اروپایی می رسد. تاریخی که چند ماه زودتر از موعد برنامه ریزی شده است.

«الکساندر گروشکو» معاون وزیر امور خارجه روسیه در این مورد به خبرگزاری دولتی "ریانووستی" گفت: ما نمی توانیم برنامه های مدرن سازی تسلیحات اتمی سلاح های هسته ای غرب را که همچون سقوط آزاد در اروپا بشمار می رود، نادیده بگیریم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.