مدیر جهاد کشاورزی تایباد گفت: میزان ۱۹ هزار و ۵۰۰ تن انواع محصولات کشاورزی از طریق مرز زمینی دوغارون به کشورهای مختلف ترانزیت شد.

ترانزیت بیش از ۱۹ هزار تن محصول کشاورزی از طریق مرز دوغارون

به گزارش قدس آنلاین خراسان، جواد اعتضادی اظهار کرد: در نیمه نخست امسال ۱۹ هزار و ۵۰۰ تن انواع محصولات باغی و زراعی از مبدا افغانستان به کشورهای مختلف از طریق پایانه مرزی دوغارون ترانزیت شده که نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی تایباد افزود: در سال گذشته مجموع حجم ترانزیت محصولات کشاورزی کشور افغانستان در مرز دوغارون ۶۳ هزار تن بوده که از این میزان ۱۸ هزار و ۵۰۰ تن مربوط به نیمه نخست سال ۱۴۰۰ می‌شده است.

وی ادامه داد: عمده محصولات ترانزیتی در این بازه زمانی شامل ماش با سه هزار و ۳۰۰ تن، دانه ذرت با هزار و ۶۰۰ تن و زیره سبز با هزار و ۲۰۰ تن می‌شود که از افغانستان و از مسیر مرز دوغارون و جمهوری اسلامی ایران به کشورهای امارات، ترکیه و عراق ارسال شده اند.

اعتضادی همچنین با اشاره به صادرات محصولات کشاورزی بیان کرد: در ۶ ماهه نخست امسال، ۴۴ هزار تن محصول کشاورزی از طریق گذرگاه بین المللی دوغارون به سمت کشور افغانستان صادر شده که نسبت به پارسال کاهش داشته است.

مدیر جهاد کشاورزی تایباد تصریح کرد: ۲۷ هزار تن سیب درختی، پنج هزار تن پرتقال و چهار هزار تن کیوی بیشترین محصولات کشاورزی صادراتی ایران به همسایه شرقی، افغانستان، بوده اند.

وی در خصوص واردات محصولات کشاورزی از افغانستان به بازارهای کشورمان تاکید کرد: هفت هزار و ۶۰۰ تن محصول کشاورزی با افزایش هزار و ۶۰۰ تنی نسبت به مدت مشابه پارسال از معبر رسمی دوغارون وارد ایران شده است که شامل هزار و ۷۰۰ تن کشمش، هزار و ۵۰۰ تن پنبه و هزار و ۴۰۰ تن کنجد می‌شود.

اعتضادی اظهار کرد: صادرات، واردات و ترانزیت محصولات کشاورزی، زیر نظر مرکز قرنطینه گیاهی دوغارون انجام می‌شود که وظیفه صدور گواهی بهداشت گیاهی، بازرسی محمولات خودروها و انبارها، بررسی اسناد و مدارک بار و تعیین وجود یا عدم وجود آفات و بیماری‌ها برعهده دارد.

مدیر جهاد کشاورزی تایباد افزود: قرنطینه گیاهی نقش مبارزه قانونی با ورود و انتشار آفات را دارد و بازرس آن طبق بازدید و نمونه‌برداری از بارها و بسته به نوع آلودگی، محموله را انبار، تجزیه، توقیف، امحا یا ارجاع می‌کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.