آنفلوانزا پس از کمتر از سه سال از شیوع کرونا روی دیگری به مردم ایران نشان داد. پرقدرت و نفس‌گیر همه‌گیری را نصیب مردمی کرد که از ابتلا و مرگ ناشی از کرونا خسته شده‌ اما اکنون به نوعی آن را شکست داده‌اند که رنگ کرونا کمرنگ‌تر از آنفلوانزا شده است.

مردم خسته از کرونا/ این بار درگیر آنفلوانزای نفس‌گیر

به گزارش قدس آنلاین، آنفلوانزا این روزها به بیماری اول مردم ایران تبدیل شده، کرونا را کنار زده وروی ناخوش خود را به مردم نشان داده است و باعث مراجعه مردم به مراکز درمانی و بیمارستانی شده است به گونه‌ای که براساس آمار و اطلاعات موجود حدود ۷۰ درصد مراجعه به مراکز درمانی با وجود این ویروس در ایران افزایش یافته است.

اینکه تست کرونا در بین افراد با دارای علائم کمتر از ۱۰ درصد مثبت اما تست آنفلوانزا ۵۰ درصد مثبت از بین افراد مراجعه‌کننده است نشان می‌دهد که مردم این روزها بیشتر درگیر ابتلا به ویروس آنفلوانزا هستند و ابتلا به این ویروس به یک موضوع جدی در حوزه بهداشت و سلامت تبدیل شده است.

سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این باره اظهار داشت: از اواخر مهر به تدریج تعداد بیماران دارای علائم تنفسی افزایش یافته و هفته گذشته نسبت به هفته قبل حدود ۳۰ درصد و نسبت به ۲ هفته قبل، تعداد مراجعان حدود ۷۰ درصد بیشتر شده است.

وی ادامه داد: روزانه حدود ۳۰ هزار نفر به کلینیک‌های سرپایی در کشور مراجعه می کنند که در پی آن، یک هزار و ۲۰۰ تا یک هزار و ۴۰۰ نفر بستری شدند. تب، سرفه، بدن درد شدید در بعضی موارد علائم گوارشی همچون استفراغ از علائم نمود آنفلوآنزا است.

مردم خسته از کرونا/ این بار درگیر آنفلوانزای نفس‌گیر

همه‌گیری کرونا از اوایل آبان

آغاز همه‌گیری آنفلوانزا از اوایل آبان با هشدار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد اما مردم چون از شرایط چند ساله کرونا خسته هستند، دیگر تمایلی به استفاده از ماسک ندارند و همین موضوع باعث شده که امروز شیوع آنفلوانزا چنان سرعت گرفته که گوی سبقت را از کرونا ربوده است.

با آغاز حضوری مدارس و دانشگاه‌ها در سراسر کشور نیز بخشی از مشکلات ناشی از همه‌گیری کرونا در کشور بیشتر شد و از سوی دیگر نیز کمبود آنتی‌بیوتیک‌ها هم به شدت احساس شد. این بار آنفلوانزا کمبود دارو را در کشور نشان داد که در نهایت بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با توجه به همه‌گیری آنفلوآنزا به طور غیرقابل پیش‌بینی در اواسط مهر و همزمان با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و افزایش بیماران مبتلا به این ویروس، کمبود آنتی‌بیوتیک در کشور احساس شده است.

عین‌اللهی اظهار داشت: اکنون به صورت فوریتی تامین و توزیع آنتی‌بیوتیک از اوایل آبان آغاز شد تا دارو به میزان کافی در دسترس مردم قرار گیرد.

ویروسی که ناگهانی آمد

این ویروس بسیار ناگهانی و زودتر از زمان شیوع آن وارد کشور شد؛ به گونه‌ای که کمال حیدری معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: آنفلوآنزا حدود یک ماه زودتر از آن چیزی که فکر می‌کردیم، شیوع یافته و موارد ابتلا رو به افزایش است.

قصه آنفلوانزا به اینجا ختم نشد، با شروع مدارس آمار مبتلایان به این ویروس در بین کودکان روند صعودی و چشمگیری را به خود گرفت. در بین بسیاری از خانواده‌ها فرد مبتلا به این ویروس مشاهده شد اما این ویروس انگار خیال نداشت دست از سر کودکان بردارد که مسئولان درمانی و بهداشتی از روند افزایشی آنفلوانزا در میان کودکان خبر دادند.

حیدری در این باره نیز اظهار داشت: سرعت شیوع آنفلوانزا نه تنها در کشور بلکه در سایر کشورهای دیگر نیز رو به افزایش است. در سال گذشته به دلیل همه‌گیری کرونا، همه گروه‌های سنی ماسک می‌زدند به همین دلیل موارد ابتلا به آنفلوآنزا کمتر مشاهده شد اما امسال به دلیل کاهش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک موارد ابتلا به این بیماری به ویژه در میان دانش‌آموزان زیاد شده است.

معاون وزیر بهداشت گفت: مواردی نیز از مرگ و میر افراد پرخطر مانند بیماران قلبی، سرطانی، دیابت و غیره ناشی از ابتلا به آنفلوآنزا در کشور وجود دارد و این بیماری سرعت شیوع بالایی دارد.

حیدری به مردم توصیه کرد حتما بیرون از منزل به ویژه در محیط‌های بسته مانند مترو، اتوبوس و غیره ماسک بزنند و فاصله اجتماعی را در مکان‌های پرتجمع حفظ کنند.

مردم خسته از کرونا/ این بار درگیر آنفلوانزای نفس‌گیر

سرعت گرفتن آنفلوانزا و لزوم استفاده از ماسک

قبل از اینکه کرونا در کشور شیوع شدیدی داشته باشد، آنفلوانزا هر سال به شکلی با شیوه و همه‌گیری نه به اندازه شرایط فعلی؛ وارد کشور می‌شد که امسال این بیماری با قدرت و شدت مردم ایران را درگیر کرد؛ در حالی که سال‌های قبل از کرونا مردم حتی در زمان شیوع آنفلوانزا از ماسک هم استفاده نمی‌کردند و در حد یک سرماخوردگی آن را می‌دانستند.

۵۰ درصد سرماخوردگی‌های شدید، ابتلا به آنفلوآنزا تشخیص داده می‌شود

البته شاید یک تا دو سال قبل از شیوع ویروس کرونا و در سال‌های ۹۶ و ۹۷ آنفلوانزایی به نسبت شدید؛ اما ضعیف‌تر از علائم کرونا مردم کشور را درگیر کرد که امروز بسیاری از مردم علائم کنونی کرونا را با آن علائم به نسبت یکی می‌دانند.

در آن سال‌ها بیشتر مردم واکسن آنفلوانزا تزریق نمی‌کردند و شاید فقط گروه‌های پرخطر و افرادی که خود تمایل به استفاده از این واکسن را داشتند برای تزریق اقدام می‌کردند؛ اما به دلیل اینکه همه‌گیری آن بالا نبود به نوعی در تزریق این واکسن هم مردم آنچنان مصمم نبودند.

با توجه به اینکه براساس آمارهای موجود موارد ابتلا به آنفلوانزا ۴۰ درصد افزایش یافته و روند همه‌گیری ویروس در کشور را شاهد هستیم، مردم باید در رعایت بسیاری از مسائل بهداشتی اهتمام ویژه داشته باشد.

براساس داده‌ها و آمارهای موجود اکنون ابتلا به آنفلوآنزا روند افزایشی دارد؛ به گونه‌ای که ۵۰ درصد سرماخوردگی‌های شدید، ابتلا به آنفلوآنزا تشخیص داده می‌شود.

چه باید کرد؟

شیوع آنفلوانزا مردم را در سال‌های قبل از کرونا مجبور به استفاده از ماسک نکرد اما این روزها به دلیل اینکه شرایط انتقال آن به نوعی از طریق ذرات ویروسی ناشی از سرفه و عطسه فرد بیمار است، بهتر است افراد در هنگام مواجهه با فرد بیمار و در محیط‌های شلوغ حتما از ماسک استفاده کنند.

فرد مبتلا از ۲ روز قبل تا ۲۴ ساعت پس از فروکش کردن تب، ناقل بیماری به شمار می‌روند؛ بنابراین حضور در مکان‌های پرجمعیت و شلوغ به عنوان عاملی برای انتقال ویروس آنفلوانزا است

اما این ویروس از طریق دست دادن و تماس با وسایل فرد مبتلا هم امکان انتقال دارد و طبق اعلام پزشکان، فرد مبتلا از ۲ روز قبل تا ۲۴ ساعت پس از فروکش کردن تب، ناقل بیماری به شمار می‌روند؛ بنابراین حضور در مکان‌های پرجمعیت و شلوغ به عنوان عاملی برای انتقال ویروس آنفلوانزا است.

از آنجا که این ویروس در محیط‌های سرد با میزان رطوبت کم امکان زنده ماندن داشته و از این طریق امکان انتقال ترشحات آلوده نیز وجود دارد؛ بنابراین استفاده از ماسک در محیط‌های پرجمعیت و ضدعفونی کردن دست‌ها به عنوان الزامات بهداشتی در شرایط کنونی محسوب می‌شود.

استراحت هفت تا ۱۰ روز هم یکی از راهکارهای جدی برای جلوگیری از ابتلای افراد به این ویروس است زیرا بسیاری از افراد مبتلا نیاز به دارو ندارند و حتی آنتی‌بیوتیک نیز به این ویروس کمک نمی‌کند.

ضرورت تزریق واکسن آنفلوآنزا در گروه‌های پرخطر

از آنجا که به گفته مسئولان وزارت بهداشت، بیماری آنفلوآنزا قدیمی است و واکسن‌ها بر آن بسیار موثر هستند اما باید افراد دارای بیماری قلبی، تنفسی، کلیوی، بیماران دارای دیابت کنترل نشده، افراد دارای بیماری زمینه‌ای دارای نقص ایمنی، افراد سالمند و زنان باردار مستعد ابتلا به بیماری آنفلوآنزا واکسن تزریق کنند.

در ۲ سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی توسط مردم ویروس، زیاد نمود پیدا نکرد اما با کاهش رعایت شیوه‌نامه‌ها و افزایش برخورد سیستم ایمنی با ویروس، این بیماری خود را نشان داده است.

با توجه به اینکه ایمنی ناشی از واکسن کرونا بعد از گذشت ۶ ماه کاهش می‌یابد توصیه می‌شود افرادی که ۶ ماه از تزریق نوبت قبلی واکسن خود گذشته است برای تزریق دُز یاد آور اقدام کنند.

ویروس آنفلوانزا اکنون با سرعت بالا در حال انتشار است بنابراین مردم برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس بهتر است نسبت به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی اقدام کنند تا خود و دیگران را به این ویروس مبتلا نکنند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.