معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی گفت: ثبت جهانی آسبادهای نشتیفان خواف و شهرتاریخی توس در مشهد ۲ اولویت پیگیری استان در این حوزه است.

۲ اولویت خراسان رضوی ثبت جهانی آسبادهای نشتیفان و شهر تاریخی توس است

به گزارش قدس خراسان آنلاین، احسان زهره‌وندی اظهار کرد: پرونده ثبتی شهر تاریخی توس در حال تهیه است و پرونده آسبادهای نشتیفان در مراحل پایانی است و فرایند پیشرفت در امور مربوط به آسبادها جلوتر است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی ادامه داد: آسبادهای نشتیفان بخشی از فرهنگ، آداب، رسوم مردم منطقه و سازه‌ای مهم در معیشت مردم قدیم منطقه است که مهندسی و ساخت آن باید به جهانیان معرفی شود از این رو ثبت آسبادهای نشتیفان در قالب پرونده ثبت آسبادهای ایران در فهرست میراث جهانی پیگیری می شود.

وی گفت: همچنین ثبت هفت کاروانسرای تاریخی استان در قالب پرونده واحد کاروانسراهای تاریخی ایران در مراحل پایانی قرار دارد.

زهره‌وندی افزود: در زمینه تهیه پرونده ثبتی شهر تاریخی توس مشکلی داریم که آن هم معطل ماندن طرح ویژه محوطه تاریخی توس است که به رغم ابلاغ به استان هنوز در اداره کل راه و شهرسازی بنا به دلایل نامعلومی متوقف شده است که به نظر می‌رسد بیشتر تشریفات اداری موجب این معطلی است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی ادامه داد: این در حالی است که ابلاغ این طرح ویژه نحوه عمل شهرداری، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و نیز پاسخگویی به مردم و آزادسازی عرصه‌های تاریخی این منطقه تاریخی را مشخص و ممکن می‌کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.