امید قبادی، نایب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان در گفت‌وگو با قدس آنلاین گفت: ایران رتبه اول اهدای عضو در بین کشورهای آسیایی را  داراست.

ایران رتبه اول جهان در پیوند کبد است/ با اهدای عضو هر فرد مرگ مغزی، امکان نجات ۸ بیمار وجود دارد

به گزارش قدس آنلاین، قبادی اظهار کرد: مجوز شرعی اهدای عضو در سال ۱۳۶۸ گرفته شد و یازده سال بعد یعنی در سال ۱۳۷۹ قانون مجلس شورای اسلامی در این خصوص به تصویب رسید و نهایتا در سال ۱۳۸۱ آیین نامه اجرایی هیأت دولت نیز صادر و اهدای عضو رسما از همان سال آغاز شد هر چند که اولین عمل پیوند در سال ۱۳۷۲ در ایران به انجام رسید.

نایب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان درباره شاخص جهانی اهدای عضو گفت: برابر شاخص جهانی اهدای عضو، تعداد اهدای عضو در سال به ازای یک میلیون نفر است که بر این اساس کشورها با هم مقایسه می شوند. این شاخص در ایران در سال ۱۳۷۹ دو دهم بود و در پایان سال ۱۳۹۸ به چهارده و سه دهم رسید و در دوران کرونا مانند همه کشورها این رقم سیر نزولی پیدا کرد.

وی یادآور شد: ایران دارای رتبه اول اهدای عضو در بین کشورهای آسیایی است و در پیوند کبد نیز رتبه اول جهانی را داراست که پس از ایران، آمریکا رتبه دوم را در زمینه پیوند کبد دارد.

قبادی ادامه داد: در حال حاضر که حدود ۲۰ سال از شروع پیوند اعضا در کشورمان می گذرد، تقریبا ۹۵۰۰ خانواده با رضایت به اهدای عضو عزیزان شان باعث پیوند اعضای ۷۰ هزار ایرانی شده اند و این بدان معناست که حدود ۲۵۰هزار میلیارد تومان در این سال ها ذخیره ارزی داشته ایم چراکه بیماران برای عمل پیوند به خارج از کشور سفر نکرده اند چراکه در داخل کشور نیازشان برطرف شده است.

نایب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان با اشاره به دستاوردهای اهدای عضو در کشورمان خاطرنشان کرد: یکی از دستاوردهای مهم در این زمینه، پیوند همه اعضا حتی پیوند روده است.

وی گفت: پیوند روده یکی از سخت ترین پیوندهاست که حتی کشورهایی مانند آمریکا و اتحادیه اروپا نیز زیر بار این عمل نمی روند اما خوشبختانه در کشور ما این عمل با خروجی بسیار خوبی در شیراز انجام می شود.

قبادی ادامه داد: پیوند اعضا از افراد مرگ مغزی مقوله ای است که نیازمند تعامل و هم افزایی عناصر مختلف و کاری بسیار پیچیده است و تنها مربوط به نظام سلامت نیست بنابراین همکاری دستگاه ها و ارگان های مختلف را می طلبد.

وی خاطرنشان کرد: اهدای عضو حکم سه شاخه ای را دارد که شاخه اول آن علم است و ۲۰ درصد نقش ایفا می کند، شاخه دوم زیرساخت هاست با ۳۰درصد تأثیر و شاخه سوم فرهنگ است که ۵۰ درصد نقش دارد. در واقع برای اهدای عضو باید تعامل بین اجتماع و علم صورت گیرد و تا زمانی که خانواده ها رضایت ندهند اتفاق مثبتی صورت نمی گیرد.

نایب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت: سالانه در ایران بین ۵ تا ۸ هزار هموطن با مرگ مغزی از دنیا می روند که از این تعداد حدود ۳هزار نفر قابلیت اهدا دارند اما متأسفانه تنها ۱۰۰۰نفر به اهدا می رسند که مهم ترین دلیل پایین بودن آمار، این است که برخی از خانواده هنوز باور ندارند که مرگ مغزی مساوی با مرگ است و برگشت وجود ندارد.

وی از سازمان های فرهنگی، اصحاب رسانه و نام آوران کشور خواست تا با کمک هم، غیر قابل برگشت بودن مرگ مغزی را بین آحاد جامعه نهادینه کنند تا بتوانیم ناجی تعداد بیشتری از بیماران باشیم.

قبادی در پاسخ به سؤال خبرنگار قدس آنلاین درباره تعداد بیماران حاضر در لیست انتظار پیوند کشور گفت: در حال حاضر حدود ۲۵ هزار نفر در لیست انتظار پیوند اعضا هستند که بیشترین نیاز برای پیوند کلیه است.

نایب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان ادامه داد: هر فرد مرگ مغزی با اهدای یک تا ۸ عضو خود می تواند یک تا ۸ نفر را از مرگ حتمی نجات دهد و همان فرد با اهدای یک تا ۵۳ نسج خود از جمله قرنیه، پوست، استخوان و ... می تواند یک تا ۵۳ نفر را از معلولیت نجات دهد که با توجه به اهمیت حرمت میت در دین ما، فرد مرگ مغزی با ترمیم اعضا و با رعایت حرمت تحویل خانواده می شود.

وی در بیان تفاوت مرگ مغزی با کما گفت: کما به حالتی گفته می شود که مغز سالم است و فقط اختلال عملکرد در مغز وجود دارد اما مرگ مغزی به معنای از بین رفتن کامل مغز است که نهایتا تا ۱۴ روز فرد را با کمک دستگاه نگه می دارند.

نایب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان ادامه داد: با توجه به فعل و انفعالاتی که در بدن وجود دارد اگر خانواده زیر ۲۴ ساعت به اهدای عضو رضایت دهد جان ۸ نفر را نجات داده است و هر چه این انتظار، طولانی تر شود بیماران کمتری را می توان نجات داد چراکه دو ریه فقط در ۲۴ ساعت اول قابلیت اهدا دارد، قلب ۴۸ تا ۷۲ ساعت قابلیت اهدا و به همین ترتیب با گذشت ۱۴ روز همه اعضا از بین خواهد رفت.

قبادی که تاکنون بیش‌از هزار و پانصد رضایت گیری از خانواده‌ها برای اهدای عضو را در کارنامه‌اش دارد از مردم عزیز کشورمان درخواست کرد: همان طور که به دارو و تیغ جراحی پزشک اعتماد دارند، با اطمینان به پزشک برای اهدای عضو رضایت دهند تا بیماران نیازمند به عضو، امید دوباره به زندگی پیدا کنند هرچند که اعلام خبر مرگ مغزی از جانب پزشکان بسیار سخت و تأسف آور است اما ناگزیریم که بپذیریم مرگ مغزی مساوی با مرگ است.

خبرنگار: عفت زارع

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.