عسگری، مجری تلویزیون: نیاز ها و خواسته های مامان ها در این فصل مورد توجه قرار گرفته است. ما مهمان های مختلف انتخاب می کنیم تا نظر همه طیف را داشته باشیم.

مجری تلویزیون: تجربه «مامان ها» یک اندوخته ارزشمند است / در «مامان ها» موضع گیری نداریم

به گزارش قدس آنلاین، فصل جدید برنامه تلویزیونی «مامان‌ها» با اجرای عطیه عسگری هرروز از شبکه سه روی آنتن می رود. «مامان ها» برنامه ای درباره کودک و مادر حول محور تربیت فرزندان و نیازهای مادران است. درباره جزییات این برنامه با عطیه عسگری، مجری تلویزیون و تهیه کننده رادیو گفت و گویی داشتیم که در ادامه می خوانید.

مجری تلویزیون: تجربه «مامان ها» یک اندوخته ارزشمند است / در «مامان ها» موضع گیری نداریم

شما تهیه کننده رادیو هستید و تا به حال اجرایی نداشتید، از تجربه اولین اجرا و چالش هایش برایمان بگویید.

در برنامه «مامان ها» مثل شرایط عادی با خانم ها گپ می زدیم اما تفاوت در این بود که محور و سیر بحث داشتیم. اجرای «مامان ها» با اجراهای مرسوم متفاوت بود، فضای این برنامه پلاتو محور و ارتباط مستقیم با مخاطب نبود، بیشتر یک فضای خودمانی و گپ و گو است. اینکه بخواهیم فضا را به صورت گپ خودمانی و دورهمی دربیاوریم در صورتی که واقعا در فضای استدیویی قرار داریم کار سختی بود. در گپ های خودمانی الزاما کسی نیست سوال و جواب کند و فضا راحت تر است، من باید بدون اینکه فضای صمیمی و دورهمی را بهم بزنم، سعی کنم سیر بحث را حفظ و موضوعات را کامل عنوان کنم. حفظ همزمان فضای برنامه ای بودن و دورهمی بودن یکی از چالش های این اجرای برای من بود. چالش بعدی این بود که در فضای دورهمی واقعی همه افراد بحث در یک سطح هستند و راحت تر اظهار نظر می کنند اما در مامان ها ما مهمان با زوایای دید متفاوت داشتیم و من هم که مجری بودم قرار بود خودم هم یکی از مامان ها باشم. سعی می کردم اگر جایی صحبت می کنم نظرم را تحمیل نکنم و ارزش گذاری نکنم و این هم کار سختی بود. البته که بعد از چند دقیقه همه مادرها احساس راحتی می کردند و رها می شدند.

محوریت اصلی فصل دوم برنامه «مامان ها» چیست؟

نیاز ها و خواسته های مامان ها در این فصل مورد توجه قرار گرفته است. موضوعات مادر و فرزند زیاد هستند و در فصل قبل به تعدادی از آنها پرداخته شده است. در این فصل حدودا به 50 موضوع پرداختیم و بیشتر تمرکز و دغدغه بر روی نیازهای مامان ها هست، مثلا در این فصل در مورد روزهای ابتدایی مامان شدن، تفاوت فرزند پروری بچه اول و دوم و ... صحبت کردیم. همچنین بحث مهم در این فصل نیاز به کمکی گرفتن مامان هاست.

هدف اصلی برنامه چیست و به دنبال تبین چه هدفی است؟

بخشی از فرزندپروی غریزی و بخشی از آن کسب کردنی است. یکی از اهداف این است که مامان ها تجربه افراد مختلف را بشنوند و با توجه به شرایط زندگی خودشان و کودکشان تصمیم بهتری بگیرند. تامل روی فرزندپروی، استفاده از ایده ها و صحبت های افراد مختلف یکی از اهداف مامان هاست.

با موضوعاتی که تا به حال در برنامه مطرح شده، دغدغه خود شما به عنوان یک مادر برطرف شده است؟

من به عنوان مادر دو فرزند در این برنامه با حدود 120 مامان خارج از فضای اتاق مشاوره صحبت کردم. از مامان ها کلی راه و روش شنیدم که یا باید مخاطب این برنامه می بودم یا تو همین جایگاه تا بتوانم این اندوخته های ارزشمند را به دست بیاورم. این تجربه به شدت برای من جذاب و مفید بود. این موضوع می تواند برای همه مامان ها یک داشته ارزشمند باشد.

تا الان استقبال مخاطبان چطور بود؟

«مامان ها» در این دو فصل برنامه موفقی بوده اما گفتن دقیق میزان موفقیت نیاز به پیمایش دقیق دارد. جامعه هدف مامان ها به درستی انتخاب شده، مادران هدف برنامه هستند و علاوه بر آنها افراد دیگری مثل مربی ها، پدرها و... هم این برنامه را می بینند. همیشه می گویند یکی از عوامل موفقیت برنامه ها این است که علاوه بر جامعه هدفش افراد دیگری هم آن را ببینند از این جهت برنامه موفق است.

در خصوص تشریح چالش های کارهای مادران شاغل و خانه دار در این برنامه چه کارهایی صورت گرفته؟

ما در مورد مامان های شاغل و خانه دار به صورت اختصاصی برنامه داشتیم. در برنامه خانه دارها نقاط ضعف و قوت مامان خانه دار بیان شده و موضع گیری صریحی نداشتیم، بعضی برنامه ها مکمل هم هستند. در برنامه مامان های شاغل هم عنوان شده که یک جاهایی شاغل بودن به آنها کمک کرده و گاهی هم سخت بوده است. شاید افرادی فقط یکی از این برنامه ها را دیده باشند، ما در هیچ برنامه ای موضع گیری نداشتیم. حرف این دو برنامه این بوده که مامان های شاغل و خانه دار هرکدام چالش های متفاوت دارند و ما نمی توانیم بگوییم کدوم بهتر است. بستگی به توانمندی، روحیات، شغل، تعداد فرزند و ... فرد دارد و در نهایت باید با سبک زندگی خودش انتخاب کند. اگر در نقطه انتخاب است فقط به تجربه های مختلف گوش دهد و بهترین تصمیم را بگیرد. من خودم یک مادر نیمه شاغلم یعنی تمام وقت (8 ساعت) نیستم و صد درصد خانه دار هم نیستم، پس صحه صد درصدی بر هیچ کدام نمی گذاریم. هرکس ممکن است انتخاب متفاوت داشته باشد و اگر مخاطبی یک برنامه را 0 تا 100 ندیده باشد، یا چند قسمت را دیده باشد، موضع گیری غلط می کنند. ما مهمان های مختلف انتخاب می کنیم تا نظر همه طیف را داشته باشیم.

در برهه کنونی مامان ها چطور باید روی تربیت فرزندان کار کنند و جهت گیری آنها با رسانه را کنترل کنند؟

بعضی ها می گویند بچه ها باید در برابر اخبار قرار بگیرند و بعضی ها مخالف این نظر هستند. به نظر من بچه ها را تا یک سنی می توان در برابر اخبار منفی و پراسترس قرار نداد، اما از یک سنی که وارد فضای مدرسه می شوند و در جریان اتفاقات قرار می گیرند، بهتر است توضیحات محدود بدهیم، اما دلیل نمی شود توضیح غلط بدهیم، بعد به مرور کاملش کنیم تا در سنین نوجوانی که خودشان می توانند تحلیل کنند. تاکید می کنم قرار نیست اطلاعات غلط بدهیم. به هر حال در هر مرحله باید به بچه ها بگوییم از خشونت دور باشند و روی سواد رسانه ای آنها کار کنیم. در این مسیر باید بگوییم هر واکنش و کنششان بر اساس یک سری اصول تعریف شده باشد. مدیریت حل مسئله، دوری از خشونت، مدیریت استرس و ... راه گشا هستند.

مجری تلویزیون: تجربه «مامان ها» یک اندوخته ارزشمند است / در «مامان ها» موضع گیری نداریم

رسانه در دنیای امروز از اهمیت بالایی برخوردار هست، کم کاری صداوسیما و حتی رادیو در حوزه برنامه سازی و تربیت نسل جدید چه اسیب هایی را به جامعه می زند؟

پژوهشگران باید تحقیق و عنوان کنند که اگر کار خوب در حوزه کودک نباشد چه تبعاتی دارد. به طور کلی هم هرکس باید یک گوشه کار را بگیرد. برنامه ساز باید به رسالت خویش عمل کند و ببیند چه کاری می تواند بسازد. ما برنامه برای کودک و برنامه درباره کودک داریم که در 2 حوزه کم کاری صورت گرفته است. برنامه برای کودکان از شبکه پویا و ... پخش می شود اما برنامه درباره کودک الزاما برای کودک نیست و می تواند درباره افرادی که با کودک در ارتباط اند، باشد. البته در نهایت هم برنامه ای برای مامان ها اما به سود کودکان می شود. این روزها رسانه تلاش می کند چند برنامه درباره مادر و کودک بسازد و این نشان نشان می دهد کم کم فضای حساس کودک و فرزند پروری را درک کردند و تلاش می کنند.

شما تهیه کننده رادیو هم هستید، اوضاع رادیو چطور است؟ با وجود پلتفرم ها، پادکست ها و ... باز هم مخاطبی دارد؟

اکنون سردبیر برنامه جوان ایرانی سلام هستم. رادیو یک رسانه بسیار گرم است، همان طور که تئاتر مادر تلویزیون و سینماست رادیو هم پایه است. بسیاری از افراد موفقی که در تلویزیون مشغول فعالیت اند از رادیو آمدند . کار برنامه سازی رادیو خیلی سخت و دشوار است، چون ابزار شما محدود، بدون رنگ و نور و ... است. شما فقط صدا و سکوت دارید و باید تمام تلاشتان را بکنید در قالب این ابزار به نتیجه برسید. با وجود تمام پادکست ها و محتواهای صوتی، رادیو همچنان از رونق نیوفتاده، مخصوصا اینکه برنامه های صبح مثل رادیو جوان خیلی شنیده می شود و همه جا شنیده می شود و به آن استناد می کنند.

خبرنگار: لیلا نوعی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
    0 0
    مجری برنامه مامان ها لطفا موضع گیری نکنید کاملا مشخصه که چه هدفی دارید
  • IR ۰۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
    0 0
    مجری قبلی بهتر بود مجری فصل جدید خیلی بدی
  • خدا IR ۰۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
    0 0
    برای مجری برنامه متاسفم چون به طرز موزیانه ای سعی در فروپاشی نظام بعضی خانواده ها داری