تحلیل گر اقتصادی و سیاسی گلستان گفت: اتحاد کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای با اتحاد خود می توانند یک قدرت بزرگ در منطقه ایجاد کنند.

اتحاد کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای می‌تواند در منطقه یک قدرت بزرگ ایجاد کند

به گزارش قدس آنلاین حمزه جلالی تحلیل گر سیاسی و اقتصادی درباره اهداف ایران در جلسه مشترک بین پنج کشور حاشیه دریای خزر که عضو سازمان همکاری شانگهای نیز هستند، اظهار کرد: ایران می‌تواند از پنانسیل کشورهای حاشیه دریای خزر که عضو گروه شانگهای نیز بوده و به دلیل اینکه زمانی در حیطه ایران بزرگ قرار داشتند استفاده کرده و عبور کالاها را از این سمت به سوی خلیج فارس و دریای عمان به دست گیرد.

وی تصریح کرد: ایران می تواند هرگونه مناقشات بین این کشورها و دیگر کشورهای منطقه را میانجی گری کند. اگر کشورهای حاشیه دریای خزر که عضو سازمان همکاری شانگهای هستند با هم متحد شوند می‌توانند در منطقه قدرت بزرگی ایجاد کرده و تمام معادلات کشورهای اروپایی و استعمارگر را در سواستفاده از منافع کشورهای منطقه بر هم زنند.

تحلیل گر سیاسی و اقتصادی گلستانی خاطرنشان کرد: صدور خدمات فنی مهندسی توسط ایران به این کشورها می تواند زمینه خوبی برای رشد قابل توجه علمی جوانان ایرانی در همه زمینه های فنی و مهندسی بوده و به تبادل استاد و دانشجو بین این کشور بیانجامد. احداث کارخانجات صنعتی در این کشورها با همکاری نیروهای فنی و متخصص مهندسی ایران سبب ایجاد ارتباط و همکاری خوب بین این کشورها خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت دریای خزر و مشکلات زیست محیطی ان ادامه داد: دریای خزر از نظر ژئوپلیتیک و ژئومورفولوژی و ژئواستراتژیک بسیار قابل اهمیت بوده و متاسفانه آب این دریا مرتب در حال کاهش است. علت کاهش آب این دریا احداث سد بر روی رودخانه هایی که آب انها به دریا سراریز می شود در این پنج کشور حاشیه دریای خزر است.

جلالی گفت: برای حفظ و بقاء دریا و انسان‌هایی که در اطراف آن زندگی می‌کنند باید چاره اندیشی شود. وجود این دریا سبب بارندگی و رونق کشاورزی و جنگل در شمال ایران، کشور آذربایجان، ترکمنستان، روسیه و دیگر کشورهای اطراف شده و کاهش آب این دریا و خشکسالی سبب نابودی کشاورزی خواهد شد.

وی بیان کرد: کشورهای حاشیه دریای خزر باید در حفظ و سلامت این دریا کوشا بوده و هیچ گونه پساب صنعتی که سبب آلودگی دریای خزر می‌شود وارد نکنند. رودخانه‌هایی که آب آنها به دریا می‌ریزد و دارای سد بوده در فصل پاییز و زمستان و بهار این سدها بازگشایی شده تا آب آن‌ها به دریا سرازیر شود. از هرگونه ساخت و ساز که منجر به آلودگی دریا شود تا شعاع پنج کیلومتری ممنوع و کشورهای حاشیه این دریا در این فاصله درخت و یا نهال غرس کنند. کشورهای حاشیه این دریا می‌بایست به طور مرتب عملیات باروری ابرها را انجام داده تا بارش های مناسب از خشک شدن آب دریا جلوگیری کند.

تحلیل گر سیاسی اقتصادی گلستانی ابراز کرد: بهره برداری از نفت و گاز که سبب شدت الودگی دریا شده و استفاده از ذخایر دریایی مانند ماهیان خاویاری و غیره محدود شود. این کشورها جلسات مشترکی به صورت فصلی در جهت پیگیری و رعایت موارد بالا و تبیین آن برگزار شده و این کشورها از تجربیات یکدیگر استفاده کنند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.