چین سفر اخیر چندین تن از قانون‌گذاران اروپایی و مقامات اتحادیه اروپا به تایوان را محکوم و تاکید کرد که هرگونه تلاش خارجی برای کمک به «استقلال تایوان، محکوم به شکست است.»

چین: هرگونه تلاش برای کمک به استقلال تایوان، محکوم به شکست است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از راشاتودی، سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به تازه‌ترین سفر مقامات اروپایی، تاکید کرد که چنین اقدامات تحریک‌آمیزی راه به جایی نخواهد برد و تنها برای آنها «بی‌آبرویی» به بار خواهد آورد.

روز پنجشنبه هیئتی متشکل از مقامات انگلیس، اوکراین، بلژیک، آلمان، جمهوری چک، کوزوو، هلند و پارلمان اروپا، در سفر به جزیره تایوان با تسای اینگ-وِن، رئیس این جزیره خودمختار دیدار کردند. پکن پیش از این و در اقدامی تلافی‌جویانه پس از اقدامات مشابه مقامات اروپایی، دو تن از اعضای این هیئت را تحریم کرده بود.

ژائو لیان، سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست مطبوعاتی خود در واکنش به سفر اخیر مقامات اروپایی، گفت که این قانون‌گذاران «غالبا به طور عامدانه مسائل را تشدید و علیه چین دروغ‌پراکنی و شایعه‌سازی می‌کنند.»

وی با توصیه به مقامات تایوان گفت که «همدستی با نیروهای خارجی و تلاش برای استقلال تایوان محکوم به شکست است.»

وی افزود: آنها اعتبار چندانی ندارند که بخواهیم درباره‌شان حرف بزنیم و ارزشی ندارند که توجه شما را برانگیزند. شیرین‌کاری سیاسی مضحک این نمایندگان انگشت‌شمار به جای نمی‌رسد جز بی‌آبرویی برای خودشان.

نیکلای نیاژیتسکی، قانون‌گذار اوکراینی در ملاقات با رئیس تایوان، پیراهنی سنتی و به جوزف وو، وزیر خارجه این جزیره نیز یک جفت دستکش بوکس با امضای ویتالی و ولادیمیر کلیچکو، قهرمانان اسبق بوکس اوکراین، اهدا کرد.

وو نیز در واکنش، با اشاره به انتقال «روحیه جنگندگی اوکراین به تایوان»، از این هدیه قدردانی کرد. تسای نیز گفت که با قانون‌گذاران اروپایی «نشست سازنده‌ای» برگزار کرده است.

این مقامات جزوی از ائتلاف بین-پارلمانی علیه چین ( IPAC) هستند؛ ائتلافی که در سال ۲۰۲۰ با هدف «واکنش منسجم به ظهور جمهوری خلق چین» تشکیل شد. سفر این هفته، نخستین سفر رسمی این هیئت به تایوان بود.

دور تازه تنش‌ها میان چین و غرب پس از سفر جنجالی نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان آغاز شد؛ اقدامی تحریک‌آمیز از سوی واشنگتن که پکن را مجبور به برگزاری رزمایشی بی‌سابقه در اطراف حریم آبی و دریایی جزیره تایوان کرد.

چین، جزیره تایوان را بخشی از قلمرو خود دانسته و چنین اقدامات تحریک‌آمیزی را نقص سیاست «چین واحد» قلمداد می‌کند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.